Cumartesi "Kaybolsak da beraberiz"

"Kaybolsak da beraberiz"

23.12.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Dakar Rallisi'nin kıdemli yarışçısı Kemal Merkit ve olimpiyatlardan tanıdığımız yılların motor sporcusu Kutlu Torunlar güçlerini birleştirirerek Jim Beam Türkiye takımını kurdu. Basın sponsorluğunu Milliyet'in yaptığı iki yarışçı, dünya çevresinin neredeyse 5'te 1'ine eşit mesafeyi, dünyanın en zorlu şartlarında kat edecek

Kaybolsak da beraberiz

mozel@milliyet.com.tr 42 ülkeden 187 otomobil, 250 motosiklet ve 88 kamyonun sınırları zorlayarak en azından bitirmeye çalışacakları yarış, Lizbon'dan başlayacak; İspanya, Fas, Moritanya, Mali'yi geçerek, Senegal'in başkenti Dakar'da son bulacak. Medya sponsorluğunu Milliyet ve Power FM'in yaptığı Jim Beam Türkiye takımının diğer sponsorları, KTM, Spormoto, Castrol, Maximum Card, Jansport, Columbia, Technogym ve Oakley. Güçlerini birleştiren Merkit ve Torunlar, sponsorların da yardımıyla iyi bir derece elde edip Türk bayrağını Dakar'da dalgalandırmayı hedefliyor.Dakar yarışını bitirebilen ilk Türk olan Kemal Merkit ve ilk kez yarışacak Kutlu Torunlar'ı, Maslak Oto Sanayii'ndeki garajlarında, ralliye hazırlanırken ziyaret ettik. Gittiğimizde 2 KTM 450 EXC'yi parkurların zorlu koşullarına hazırlamakla meşgul olan ikiliyle yaklaşık iki saat süren röportajımızda, Dakar Rallisi'nin inceliklerini öğrenme fırsatı bulduk ve hazırlıklarına tanıklık ettik. Kemal Merkit kıdeminin ve Dakar tecrübelerinin verdiği rahatlıkla Torunlar'dan daha çok konuştu. Türkiye'de "Çöl Kaplanı" diye anılan Merkit, zaman zaman Torunlar'ı işaret ederek "yavru kaplan" şakaları yaptı. Merkit ve Torunlar'ın Türkiye'ye dereceyle dönmesi de bu sohbeti şüphesiz taçlandıracak. Portekiz'in Lizbon kentinde 6 Ocak'ta start alacak olan 29. Dakar Rallisi'nde bu yıl Türkiye'yi yarışın kıdemlisi Kemal Merkit (46) ile 1992'den bu yana olimpiyatlardan ve motorsporlarından tanıdığımız Kutlu Torunlar (38) temsil ediyor. Jim Beam şemsiyesi altında bir araya gelen Merkit ve Torunlar, ilk kez kurulan Türk takımıyla, dünyanın en zorlu ve en tehlikeli rallisinde derece almak için Lizbon'dan Dakar'a uzanan 8 bin 696 kilometreyi kat edecek. Kemal Merkit: Türkiye'den ilk defa iki ayrı araç bu yarışa katılıyor. Daha önce bireysel katılımlar vardı. Türkiye 1989'da kamyonla, 91'de otomobille yarıştı. Ralliye 2000, 2002 ve 2003 yıllarında motosikletle ben katıldım. Ama ilk kez iki motosikletli bir takım oluşturduk. Türkiye'nin Dakar Rallisi'ndeki ilk takımı oldu bu. Çok güçlü bir medya sponsorumuz var bu yıl; Milliyet gazetesi. Milliyet ralliyi yakından takip edecek. Daha önce Dakar Rallisi'nde bir Türk takımının varlığını duymamıştık. Kemal M.: Katılım ücreti kişi başı 16 bin 500 avro. Her şeyden önce yarışabilmek için bu kayıt ücretini yatırmak zorundasınız. Konaklama, benzin, lastik gibi unsurları da hesaba kattığınızda iki kişinin maliyeti 100 bin avroyu buluyor. Yarışmanın maliyeti nedir? Kemal M.: Türkiye'de özellikle sporda başarıya büyük bir açlık var. Bu bilinçle 450 cc. motosiklet klasmanında ilk 3'ü hedefliyoruz. Ama ilk 5'e girersek de üzülecek halimiz yok. Tam tersine ilk 5 de çok büyük bir başarıdır. 450 cc. motosiklet sınıfında 90 motosiklet yarışacak.Kutlu Torunlar: İlk kez katılıyorum. Daha önce takip ettiğim bir yarıştı. Hem motosiklet üzerinde geçirdiğim zaman ve kazandığım tecrübe nedeniyle hem de başka uluslararası yarışlarda kıvama geldiğimi hissettiğim için bu yılın, yarışa katılmam için doğru yıl olduğuna inandım. 2006'nın başından beri yarışa gidecek gibi hazırlandık. Sponsor arayışlarımız daha sonra başladı. Bir yıl içinde hedefimize ulaştık ve gidiyoruz. İkinci hedef Dakar'a ulaşmak, üçüncü hedef derece elde etmek, dördüncüyse daha çok insanın Dakar'dan haberdar olmasını sağlamak ve daha çok motosikletçinin Türkiye adına Dakar'a katılabilmesi. Çünkü bu efsanevi bir yarış. Yarışı nasıl tamamlamayı umuyorsunuz? Hırslı ve hazır görünüyorsunuz. "Ruhunda tehlike var" Kemal M.: Süprizlerle dolu bir yarış bu. Bir plan yapıp da "Burası çok zor olacak" deme şansınız yok. Kontrolümüzde olmayan terör tehlikesini bir yana bırakırsak, etap içinde tehlikeyi biraz da insanın kendisi yaratıyor. Navigasyonda hata mı yaptınız; zamanla ilgili sorununuz mu var; aradaki farkı kapatmak için normalden hızlı mı gidiyorsunuz? Bunların hepsi tehlike yaratır. Cennette gibi rahat rahat giderken, karşınıza bir uçurum çıkabiliyor. Çölün, kumun içindeki güçlüklere baktığınızda her an bir tehlike var. Ama siz o tehlikeler için oradasanız, onların üstesinden gelmek için oradasınız.Bu yarışın ruhunda tehlike de var. Bizi bekleyen güçlükleri yaşayarak görüyoruz. Kaza, teknik sorun ve kaybolma yaşanabilecek tehlikelerden bazıları. Değişken hava sıcaklıklarında da yarışmak zorundasınız. Çölde yağmurla karşılaşabiliyorsunuz ki bu işi daha da zorlaştırıyor. Sizi ne gibi zorluklar bekliyor? Kemal M.: Biz takımız; beraber gitmeyi planlıyoruz. Kaybolduysak da beraber kaybolmuş olacağız. Ancak bunun bir de avantajı var. Teknik olarak birbirimize destek olmak için beraber hareket edeceğiz. Çünkü ancak sadece yarışanlar diğer bir yarışçıya yardım edebilir. Bana bir şey olursa Kutlu; Kutlu'ya bir şey olursa ben yardım edeceğim. Bu yarışta servis elemanı ya da dışarıdan destek yok. Birlikte mi yol alacaksınız? "Günde 10-12 saat motor üzerindeyiz" Kemal M.: Daha önceki tecrübelerimize göre bir lojistik hazırlık yaptık. Servisle yarışmadığınız için lastiğinizi ekonomik kullanmak zorundasınız. Planımıza göre iki günde bir lastik değiştireceğimizi hesaplarsak, sekizer arka lastik, beşer-altışar ön lastik değiştireceğimizi düşünüyoruz. Yakıtı, çöl ortasındaki seyyar istasyonlarda, teneke bidonlardan hunilerle biz dolduruyoruz. Motorlarımız 450 cc. olmasına rağmen 100 km'de 10 litre yakıt harcıyor. Bu, motor başına 1 tona yakın benzin anlamına geliyor.Tedbir olsun diye en fazla üç günde bir yağ değiştireceğiz. Lastik, yakıt, yağ sarfiyatınız ne olacak? Kemal M.: Etabın uzunluğuna göre 10-12 saat motor üzerinde geçireceğimiz zamanlar olacak. Daha kısa etaplarda beş-altı saat motor üzerinde kalmamızı gerektirecek. 16 gün boyunca tüm konaklamalarımızı "Afrika tipi" havaalanlarında pist yakınlarındaki çadırlarda konaklayacağız. Bu ortamlarda diğer yarışçılarla sosyalleşme imkanı da buluyoruz. Yarışta bir günde ortalama ne kadar süre motosiklet üzerinde kalacaksınız? Nerede konaklayacaksınız? Kutlu T.: Sportif anlamda sekiz yıldır motosikletle ilgileniyorum. Birkaç yıl kendimi yetiştirmekle geçti. Ondan sonra rutin bir şekilde yarıştım. Her hafta sonu hobi olarak Belgrad Ormanı'nda motosiklete biniyorduk. Şimdi de iyice yarışır hale geldik. Motosiklete ne zaman başladınız?