Cumartesi "Keşke her şey ambalaja girse"

"Keşke her şey ambalaja girse"

18.08.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

Orhan Irmak Tasarım'ın, Koleksiyon Mobilya'nın İstanbul serisi cam bardakları için hazırladığı ambalaj, dünyanın en prestijli tasarım yarışması Red Dot'ta "En İyinin En İyisi" ödülüne layık görüldü

Keşke her şey ambalaja girse

axcum031.jpg ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü'nden birincilikle mezun olan tasarımcı, üç yıl önce abisi Gökhan Irmak'la beraber Orhan Irmak Tasarım şirketini kurdu. Irmak'ın uzmanlık alanı ambalaj tasarımı. Bugün Türkiye'nin lider markalarının yanı sıra Avrupa ve Ortadoğu'da birçok müşterisine tasarım hizmeti veriyor. Orhan Irmak Tasarım'ın "Red Dot: Best of the Best" ödülünü kazanan ambalaj tasarımı, diğer kategorilerde bu ödüle layık görülen tasarımlarla birlikte bir yıl süreyle Essen'deki Red Dot Tasarım Müzesi'nde sergilenecek. Yarışmanın ödül töreni 6 Aralık'ta Almanya'nın Essen kentinde gerçekleşecek. Orhan Irmak'ın bu yıl Koleksiyon Mobilya'nın İstanbul serisi cam bardakları için hazırladığı ambalaj dünyanın en prestijli tasarım yarışmalarından Red Dot'ta ödüle hak kazandı. Bununla da kalmadı, tasarımı kendi dalında bu ödülü alan projeler arasında, en yüksek tasarım kalitesine sahip projeye verilen "Best of the Best" (En İyinin En İyisi) ödülünü kazandı. 1954'ten beri Almanya'da, ürün, vitrin ve konsept tasarımı dallarında verilen dünyanın en prestijli tasarım ödülü. Tasarımın tescil edildiğini gösteriyor. Ödül alanlar genelde Sony, Nokia, BMW gibi dünyanın en büyük firmaları. Birinci, ikinci ve üçüncü olmuyor. Birçok alt kategori var. Alt başlıklardan biri de ambalaj tasarımı, yani bizim alanımız. Red Dot alan tasarımların en iyisine de "Best of the Best" ödülü veriliyor. Tasarımımız bu ödülü de kazandı. Bu ödül bir, en fazla iki tasarıma verilebiliyor. Red Dot tasarım ödülünün özelliği nedir? Ürünün bir önceki yıl piyasaya sürülmüş olması gerekiyor. Tasarım kendi içinde tutarlı olmalı, hedefe odaklanmalı ve sınırları aşıp bir yenilik getirmeli. Üretim teknolojisi ile malzemenin tasarıma uygunluğuna da bakılıyor. Yarışmanın kriterleri neler? Bu yıl ambalaj tasarımı, iletişim tasarımı başlığı altındaydı. Takip ettiğimiz birkaç ödülden biriydi Red Dot. Tüm tasarımcılar bu tür ödülleri takip eder çünkü ödül alan projeler üç-beş yıla yayılacak trendi de gösterir. Ödülü hangi dalda aldınız? Ambalajın ürüne saygı duyması, bazen de önüne geçip çok şey söylemesi lazım. Sıvı bir ürünün ambalajı ürün oluveriyor bir anda çünkü içindekinin bir formu yok ve ne olduğunu sadece ambalaj söylüyor. Bizimkinde kriterler daha farklı. Bu tüketim malı değil sonuçta, Koleksiyon'un bir prestij ürünü. Birincisi, pahalı bir ürün; ikincisi, Koleksiyon'un gerçekten köklü bir kimliği var. Ambalajın kimliğe saygı durması lazım. İçindeki ürün çay bardağının modern bir yorumu, yani bir tasarım objesi. Bir tasarım objesinin ambalajını yapmak da zor. Tasarımcının kattığı yorumu iyi özümsemek ve onu ambalaja taşımak lazım. Biz bir dil oluşturduk. İçindeki bardağın o içbükey kıvrımını ambalajın tüm detaylarına taşıyan ve bu detaylarda da bir fonksiyon oluşturan bir ambalaj oldu bu. Yarıştığınız dal iletişim tasarımı olduğuna göre ambalajla ilettiğiniz bir mesaj olmalı... İnsanlar 2007'de ambalaj dalında ödül alan bir projenin ultra modern olacağını düşünebilir. Ama bu şart değil. Karton alışıldık, her yerde bulabileceğiniz bir malzeme. Basit malzemeler kullanmayı istedik. Çünkü bardakta basite indirgenmiş bir yorum var. Üzerinde hiçbir abartı yok. Sadece saf, duru, temiz bir görüntüsü var. Ambalajın bu bardağa hizmet etmesi gerekiyordu. Bunu kartonla sağlarken renklerle önüne geçmemeyi istedik. Bu duruluğu ve zarafeti boğmayalım, ambalaj açıldığında da içinden gerçekten ürün çıksın, "Ben buradayım" desin istedik. Ambalajınızın malzemesi karton, rengi siyah. Bunun özel bir nedeni var mı? Burgaz Rakı'nın reklamını, internet sitesini, logosunu ve etiketini yeniledik. Yıl sonuna doğru bir votka çıkaracaklar. Tasarımını Şişecam'la beraber götürüyoruz. Etiket yok, şişe üzerine baskı var. En önemli müşterimiz Evyap. Evyap'ın Arko, Arkonem, Duru, Evi Lady gibi birçok markası var. Hepsi bizim için ayrı bir müşteri gibi. Mudurnu'yla çalışıyoruz. Logoyu daha genç ve dinamik bir hale getirdik. Poşetleri değiştirdik. Araç giydirmelerini hazırlıyoruz. Başka hangi markalarla çalışıyorsunuz? "Ambalaj tasarımı sanatın bir kolu değil" Doğru mesajı veren ve doğru maliyette, doğru şekilde üretilebilen... Ambalaj tasarımı sanatın bir kolu falan değil yani. İyi ambalaj tasarımı nedir? Açıkçası ambalaj ürünün pazarlamasına ve satışına yönelik. Eğer ürünü satmayı başardıysanız ortada başarılı bir tasarım vardır. Markette sizin ürününüz diğer rakip markaların yanında öne çıkıyorsa, hele bir müşteri gelip ne alacağını düşünürken sizin ürününüze yöneliyorsa orada ambalaj başarıyı yakalamıştır. Kimi ambalajlar da ürünü kullanım süresi boyunca içinde taşıyor. Örneğin duş jeli, ambalajı kullandığınız süre boyunca banyodadır ve her duş aldığınızda onunla bir ilişkiye girersiniz; görürsünüz, elinize alırsınız... Ambalaj sonuçta çöpe atılan bir şey. Sizin tasarımınız çöpe atılmış oluyor yani. Bu sizi üzüyor mu? Her şey ambalaja girse keşke! Bu benim için çok iş demek olurdu... Ambalaj ama ambalajın kendisi biraz daha ürün olan bir projenin içinde bulunmayı çok isterdim. Ambalajlamayı çok istediğiniz bir şey var mı?