Cumartesi Kirlenmeyen Türk kumaşı dünyaya tanıtıldı

Kirlenmeyen Türk kumaşı dünyaya tanıtıldı

26.01.2008 - 00:00 | Son Güncellenme:

Kumaş firması Orta Anadolu, gümüş karışımlı denim kumaşını İspanya'nın Barselona şehrindeki Bread&Butter moda fuarında dünya jean devlerine tanıttı

Kirlenmeyen Türk kumaşı dünyaya tanıtıldı

axcum011.jpg Dünya jean devlerinin hemen hepsi müşterileri arasında: Replay, Levi's, Diesel, Tommy Hilfiger, G-Star... Liste böyle uzayıp gidiyor. Sadece jean'leriyle öne çıkan markalar değil, lüks kategorisinde yer alan Gucci ve Karl Lagerfeld gibi isimler de müşterileri arasında. Örneğin, Karl Lagerfeld bu sezonki koleksiyonunun yüzde 70'ini Orta Anadolu kumaşlarını kullanarak hazırladı. H&M ve Zara gibi uygun fiyata moda sunanları da unutmamak lazım. Hazır giyimde bir dünya markası yaratmak için çırpınıyor olsak da, aslında kumaşta böyle bir markamız var. Kayseri kökenli bir firma olan Orta Anadolu, Avustralya'dan Kolombiya ve Hong Kong'un karşısında küçük bir adacık olan Makau'ya kadar dünyanın dört bir yanına denim kumaş (jean kumaşı) satıyor. Orta Anadolu, Barselona'da düzenlenen ve moda endüstrisinden hemen herkesin bir araya geldiği bir platform olan Bread&Butter fuarına ilk kez geçen yıl katıldı. 1500 kişinin ziyaret ettiği standlarında yılın trendlerini ve konseptlerini sundular. Bread&Butter'ın sahibi Karl-Heinz Müller bu kumaş firmasına olan ilgiden etkilenerek onları bu yıl tekrar fuara davet etti: "Yeter ki siz fuarda bulunun." Orta Anadolu'nun sahipleri Doğan, Murat ve Fatih Karamancı fuar kapsamında bir de sunum gerçekleştirdi.Geçen yılki Bread&Butter'dan bu yana akıllı kumaşlara kafa yoran firma hayal gücünü zorlayarak "Neden vitamin salgılayan, antibakteriyel veya termal özellikleri olan bir denim olmasın?" sorularını sordu kendine. Firmanın satış ve pazarlama direktörü Ebru Karakoç anlatıyor: "Kumaşın üzerine bir katma değer koymamız gerekiyor. Her geçen gün bu bir zorunluluk haline geliyor. Orada da hayal gücümüzü harekete geçirmemiz lazım. Birçok laboratuvar çalışması gerçekleştiriyoruz. Mesela jean'i toprağa gömüyoruz, nasıl bir etkiye maruz kaldığına bakıyoruz. Üç sezondur kaplamalı jean modası var. Şimdi kaplamada yeniliklerin ne olabileceğine bakıyoruz. Acaba bir kaplamayla kumaş termal özellik kazanır mı? Bir kaplamayla kumaş güzel kokular salan bir hale gelir mi?"Bunları düşünürken önemli bir teknolojiyle karşı karşıya geliyor Orta Anadolu. Polyester ipliğin etrafı gümüşle kaplanıyor ve bu ipliği kullanarak yapılan denim belli bir oranda termal ve antibakteriyel özellikler kazanıyor. Bu teknoloji giyimde çok az kullanılmış, jean üretiminde ise hiç kullanılmamış. Orta Anadolu geçtiğimiz aylarda ABD'li Xtatic firmasıyla ilişkiye girdi. Yaptıkları ortak çalışmalar sonucunda bu teknolojinin denim kumaşta da kullanılabileceğini görüp Denimag'ı ürettiler. Geçen hafta Bread&Butter kapsamında bir gece düzenleyerek moda dünyasında söz sahibi markaların tasarımcılarına ürünü sundular. 150 kişinin katıldığı gece, 1906'da ünlü mimar Pere Falques tarafından yapılmış El Palauet adlı binada gerçekleştirildi. "Neden yenebilir jean olmasın?" Dünyada artık jean giymeyen insan kalmadı gibi bir şey. Ve iki-üç yıkamadan sonra jean'inin bollaşıp formunu kaybettiğinden yakınmayan yok. İşte bu noktada gümüş karışımlı denim bir avantaj sunuyor. Orta Anadolu'nun vaatleri de burada devreye giriyor: "Denimag'dan yapılan bir jean'i normal jean'e göre daha az yıkayarak kullanabileceksiniz çünkü antibakteriyel özellikleri var. Jean, modelini ve aldığı formu koruyabilecek. Bu, trendi tüketici için gerçekten önemli. Denimag başta trendi tüketiciye cazip gelecek ama zaman içinde antibakteriyel olması ve termal özellikler sağlaması sayesinde daha geniş bir kitleye hitap etmeye başlayacak."Örneğin, "jean'in Mekke'si" Japonya'da kimse jean'ini yıkayarak kullanmıyor. Ya da çok nadir, tersten elde yıkıyorlar. Jean'lerini giyerek eskitiyor, vücutlarının şeklini almasını sağlıyorlar. "Hiç yıkamadan jean giyemem" diyorsanız bu kumaşın yaygınlaşmasını bekleyeceksiniz. Jean'inizi daha az yıkayabileceksiniz Gümüş karışımlı denim teknolojsinin bir bedeli var. Gümüş karışımlı Denimag'ın metresinin fiyatı normal denimin üç katı. Belli ki kumaş ilk etapta yüksek fiyatlı jean satmak isteyen markalara hitap edecek. Örneğin, yine tanınmış markalardan biri 600 avroluk bir jean çıkarmak istiyormuş.Ama unutmamak gerekir ki organik kumaşlar da başta fiyatları nedeniyle lüks gibi algılandı ancak çevre konusunda bilinç arttıkça algılanma şekilleri değişti. Gümüş karışımlı kumaş da kulağa lüks gibi geliyor ama sağladığı teknik özellikler sayesinde birkaç yıl sonra farklı algılanabilir. Organik kadar hızlı yükselir mi? Orta Anadolu 2003'te bir Amerikan markasının talebiyle organik denim üretimine başladı. O sezon sadece 20 bin metre sattılar bu kumaştan. Arkasını bırakmadılar ve 2007'de ürettikleri organik kumaş miktarı 1 milyon metreyi buldu. Geçen yıl Levi's Orta Anadolu kumaşlarını kullanarak organik bir konsept yarattı. Organik denim trendinde Orta Anadolu'nun payı büyük: "Bilinçlenmeyi teşvik etmek amacıyla iki yıl ürettiğimiz tüm kumaşlarda yüzde 3 oranında organik pamuk kullandık ve bunu fiyata yansıtmadık. Organik pamuğun fiyatı normal pamuğun tam iki katı. İki yıl cebimizden ödedik ama tüm markalara 'Aldığınız kumaşın her metresinde yüzde üç organik pamuk var' dedik. Markalar o sırada organik kumaşla ilgili çok bilinçli değildi. 'A gerçekten mi?', 'Bunu nasıl kullanabiliriz?' gibi sorular soruyorlardı. Buradan yola çıkarak markalarda bir bilinçlenme ve organiğe yönelme başladı. 2008'de 1,5 milyon metre organik denim satma hedefimiz var." Bakalım gümüş içerikli denimin yükselişi, organiğin yükselişi kadar hızlı olacak mı? Organik kumaş konusunda bilinç arttı Katır kuturlardan ziyade, daha çok yumuşak jean'ler moda olacak. Hafiflik sağlarken kumaşın formunu kaybetmemesi gerekiyor. Siluetler biraz değişiyor. Dar jean'ler giyilmeye devam etse de genel anlamda jean'ler biraz bollaşıyor. Öte yandan erkek jean'leri daraldı. Avrupa sokaklarında şimdiden daracık jean'li erkeklere rastlıyorsunuz ama bu modanın Türk erkeklerince ne kadar benimseneceği kuşkulu. 70'lerin açık mavi renkli jean'lerini bu yaz birçok markanın koleksiyonunda göreceğiz. Chloe ve Chanel çoktan bunlardan yaptı bile. Temiz görünümlü jean modası çok uzun zamandır devam ediyor ve insanlar bu görünümden sıkılmaya başladı. Bu yüzden jean'de temiz görünümden uzaklaşma var. Şimdilik bu modanın öncüleri D Squared, Gucci ve Dior. Spor giyimin jean'e etkisi çok fazla olmaya başladı. Bu trendi iki yıl önce Evisu markası başlattı. Dört yana esneyen denim kumaşlar ortaya çıktı. Bu tamamen giyimde rahatlık arzusunun bir ürünüydü. Aynı şekilde jean de spor giyimi etkiliyor. Nike ve Adidas gibi markalar kendi denim koleksiyonlarını yapmaya başladı. Adidas'ın eşofman gibi gözüken jean'leri özellikle uzun boylulara yakışıyor. Yazın olmasa da, önümüzdeki kış yünlü denimler ortaya çıkacak. Bunlar çok yumuşak, kaşmir hissi veren kumaşlar. Siyah denimde hoş bir görüntü ortaya çıkıyor. Hem de normal jean'lerin tersine, bu kumaşla yapılmış jean'ler soğuk günlerde giyeni sıcak tutuyor. 2008 yazında nasıl jean'ler moda olacak? Denimag ilhamını sanattan alıyor. Bu nedenle sanatçı Haluk Akakçe'den bu yeni buluşla eşleştirilebilecek bir eser yapması istendi. Eser gecede sergilendi. Eserin adı "Silver Source / Gümüş Kaynak". Akakçe eserini şöyle anlatıyor: "Silver Source doğanın sihrine, gençlik ve güzelliğe duyduğumuz güçlü arzu. Nilüfer çiçeğinden esinlenerek yarattığım heykel hem gücün hem de kırılganlığın sembolü. Yeniden doğuşu, aşkı anlatıyor." Haluk Akakçe kumaşın heykelini yaptı