Cumartesi "Kürt erkeklerde cinsel patlama oldu"

"Kürt erkeklerde cinsel patlama oldu"

07.09.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Reggae ve rock tarzı Kürtçe albümüyle üne kavuşan Nilüfer Akbal, Kürt erkeklerin feodal çevreden çıkınca çapkın erkeklere dönüştüğünü söylüyor

Kürt erkeklerde cinsel patlama oldu

Nilüfer Akbal: "Sol protest erkek şarkıcılar beni bastırmaya çalıştılar ama başaramadılar" Nilüfer Akbal protest müzik çevrelerinin yıllardır tanıdığı bir isim. Ancak birkaç hafta önce piyasaya çıkan "Rayé (Yol)" adlı albümü ile biraz da ülkemizin demokratikleşme sürecindeki sıçrama sonucu çok satan bir şarkıcı oldu. Akbalın reggae, caz, rock ve folk öğeler içeren albümündeki şarkıların çoğu Kürtçe ve aşk temalı. Albüm kitapçığında şarkıların Türkçe ve İngilizce çevirileri de yer alıyor. Bu ufacık tefecik ama müthiş enerjik kadın röportajımız sonrasında kendisine gelen telefonlara ise Kürtçe, Türkçe ve Fransızca cevap veriyor. Yani Akbal çok dilli bir şarkıcı. Ve çok da sivri dilli. Sol ve Kürt maçolar arasında bir kadın olarak edindiği deneyimleri korkusuzca anlattı. "Ciwan Haco zamparadır" Türkiyede popüler müzik çevrelerinde bir kızın müzik şirketlerinin eline düşmesi durumunda, kasetini yapana kadar epey bir cinsel tacize uğradığını duyarız hep. Sol veya Kürt milliyetçisi müzik çevrelerinde de tacizler, seks talepleri oluyor mu? Tabii ki kişinin kadınlığından yararlanma isteği o çevrelerde de oluyor. Verdikleri destek karşılığında her çevrede erkekler hemen cinsel bir talepte bulunurlar. Ama diğer çevrelere göre çok bariz olarak yapılmıyor bu sol ve Kürt milliyetçisi çevrelerde. Ben öyle durumlarda hemen tavrımı, mesafemi koyuyordum. Zaten müzik kariyerim sırasında erkek gibi bir kadın oldum. Türkiyenin batısında Kürt olmak egzotik bir şeydir. Popüler Kürt erkekleri; İbrahim Tatlıses, Mahsun Kırmızıgül mesela kadınlar ve gayler tarafından kısa sürede cinsel objeye dönüştürüldüler. Onlar da bu konumu kabullendiler ve epey cinsel faaliyette bulundular. Bir Kürt kadını olarak siz egzotik bir cinsel istek uyandırıyor musunuz seyircilerde? Bir kadın bir erkeğe olan arzusunu dile getirmede erkeğe göre her zaman daha cesurdur. Kadınlar bu ünlü Kürt erkeklere duygularını daha kolay ifade ediyorlar. Sahneye fırlıyorlar, mektup yazıyorlar. Yani erkek meslektaşlarım bu konuda daha şanslı. Bana erkeklerden asla böyle şeyler gelmiyor. Mesela Ciwan Hacoya öyle mektuplar geliyor ki dehşete kapılıyorum. "Oğlum, bana niye gelmiyor bunlar?" diyorum. Ciwan Haco zamparaymış, doğru mu? Evet çok zampara bir herif. Hele birkaç yıl öncesine kadar acayip zamparaydı. Şimdi biraz geri çekildi. Kürt erkeklerinin libidoları ile başları dertte mi? Neden bu kadar zamparalar? Çünkü yıllarca cinsellikleri bastırılmış. İstemedikleri kadınlarla evlendirilmişler. Akraba evlilikleri olmuş. Feodal çevrede karılarını doğru düzgün sevememişler. Aynı odada yatmışlar çoluk çocuk. Şimdi yavaş yavaş açılınca aşırı bir patlama oldu onlarda. "Sezen Aksu geç kaldı" Bu albümünüzle büyük bir başarı elde ettiniz. Bugüne gelene kadar protest erkek şarkıcılardan destek gördünüz mü? Ben onlar arasında tek kadın olarak çok zorlandım. Konserlere giderdik. Bir taraf hep erkek. Yavuz Bingöl, Onur Akın, Ferhat Tunç, Kıvırcık Ali, Arif Sağ, Tolga Sağ... Bu erkeklerin hepsi beni bastırmaya çalıştı. Bana söz vermezlerdi. Hatta Arif Sağ ile bir konsere çıktık. "Hocam, görüyor musunuz, birlikte sahnedeyiz ve seyircilerin yüzde sekseni buraya benim için gelmişler" dedim. (Kahkahalarla gülüyor.) Mahsun Kırmızıgül "Yüzyılın Türküleri" albümüne bir tane bile Kürtçe türkü almadı. Ne diyorsunuz? Bir insan şöhret için, para için nasıl olur da kimliğinden bu kadar taviz verir, anlamıyorum. Bunu yapan insana bırakın Kürtleri, Türkler de saygı duymaz. Ama bu insanlar şimdi çıkıp Kürtçe söyleceklerdir, görürsünüz. Bu yeni yasaların kaymağını da Tatlısesler, Yıldızhanlar yiyecektir. İzzet Yıldızhan son albümünde Kürtçe söyledi ama. Söyledi mi? Hah, iyi o zaman. Sezen Aksunun "Türkiye Şarkıları" konseri için ne diyorsunuz? Ben Sezen Aksunun çok duyarlı bir insan olduğunu biliyorum. Yaptığı işi de cesur buluyorum. Ama bu da geç kalmış bir proje. Keşke daha önce yapsaydı. Ciwan Haco, Türkiyeye dönecek mi? Dönmez. Korkuyor. Sürgündeki Kürtler Türkiyeyi hâlâ sokaklarda insanların öldürüldüğü bir yer sanıyorlar. Geldiklerinde şaşırıyorlar. "Burası ne kadar huzurlu bir yer olmuş" diyorlar. "Kürt olduğum için Almanlar benden para almıyordu" Bu albüme kadar ne gibi çalışmalar yaptınız? Önce iki yıl Arif Sağın okulunda bağlama öğrendim. O yıllarda Alevi deyişlerini topladığım bir kaset yaptım. Sonra "Ben Bir Kadınım" diye çoğu Ahmet Kaya şarkılarından oluşan bir albüm yaptım. Ama bu albümleri yaparken anladım ki, ben bu değilim. İçimdeki muhalif sese kulak vermeliydim. Ben piyasadaki şarkıcılar, türkücüler gibi olamazdım. Timur Selçukun müzik okuluna geçtim. Orada İstanbul Devlet Operasından Begüm Erdem ile tanıştım. O beni evine alıp özel olarak eğitti. Yurtdışına ne zaman çıktınız? Bu arada bana yurtdışındaki çeşitli demokratik kitle örgütlerinden, kadın örgütlerinden, Türk-Kürt işadamı derneklerinden teklifler geliyordu. Orada yıllarca Ruhi Su ile çalışmış, eski TKPlilerden Hüseyin Erdem ile tanıştım. Alman televizyonunda çalışan müthiş entelektüel bir adam. O da beni eğitti. Sonra beni Köln Filarmonide öğretmenlik yapan Paula ve Andrea adında iki kadınla tanıştırdı. Ben top gibi bu iki kadının arasında gide gele onlardan da epey müzik öğrendim. "Rayé"de de birçok yabancı müzisyenle çalışmışsınız. Batılılar politik sürgünlere "karşısındakini çocuk yerine koyucu bir şefkat" gösterirler. Size de Kölnde Alman müzisyenler bir Kürt kızı olmanızdan ötürü mü bu kadar iyi davranıyorlardı? Sürgün muamelesi mi görüyordunuz orada? Aynen öyle. "Bunlar dillerini konuşamıyorlar, şarkılarını söyleyemiyorlar, bunlara eğitim imkanı tanınmamış, aslında ne kadar yetenekli insanlar" diye bakılıyor bize yurtdışında. Paula bazen benden ders karşılığı hiç para almıyordu mesela. Sırf ben Kürt olduğum için. "Kürtçe reggaeyi ilk ben yaptım" Yaptığınız müziği nasıl tanımlıyorsunuz? Kendi bestelerimin de seçtiğim özgün bestelerin de Batı kulağına uygun melodiler olmasına dikkat ediyorum. Uluslararası platformda Kürtçe şarkılarla tanınmak istediğim için rock, reggae, caz ve folk motiflerini bir arada kullanıyorum. Türkülerin de aranjmanlarını Batı tarzı yapıyoruz. Zaten birçok yabancı müzisyenle çalışıyorum. Şarkılarınız hep kır temalı. Kentli Kürtlerin duyguları neden henüz şarkılara girmedi? Bir sonraki albümümde kentli Kürtlerin öykülerini anlatacağım.