Cumartesi Reklamlarda RAP

Reklamlarda RAP

27.07.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Rap müzik son dönemdeki reklam kampanyalarının vazgeçilmezi oldu

Reklamlarda RAP

Bir gün Ragga Oktay -ki onun adı artık Cell-O olmuştu- reklamlarda "A-um" diye başlayan şarkısını söyledi ve pazarlama dünyasında yeni bir akımı başlatmış oldu. Kısa süre sonra, Turkcellin rakibi Aria da yeni ürünü Extra Cardın kampanyasında bir rap şarkı ve bu şarkıyla dans eden hip hopçu gençleri kullandı. Ve en son Nestlenin Çubukalemun reklamlarında bu kez üç çocuk rap yapıyordu. "Batı kökenli bir müzik tarzı olan rapi Türkiyede yapmak işleri biraz zorlaştırdı" Reklam filmi için araştırmalara başlarken özellikle rap tarzı olarak başlamadık. Bizim asıl konseptimiz Turkish hip hoptu. Hip hopu seçmemizin sebebi ise; rapi, grafitiyi ve birçok çeşidi içerisinde bulundurmasıydı. Reklam filminin sözleri şirket bünyesindeki yaratıcı grupla birlikte yazıldı. Müzik ise; Almanyada yaşayan DJ Mahmut ve reklam müzisyenleri tarafından yapıldı. Extra Kart bir promosyon kartı olduğu için çok şeyi, en kısa sürede anlatmamız gerekiyordu. Bunu da raple en iyi şekilde hedef kitleye ilettik. Yapım ve çekim aşamalarında bazı zorluklar yaşadık tabii. İlk başta müzikal bazı zorluklar oldu. Rap, Batı kökenli bir müzik tarzı. Bunu Türkiyede yapmak bazı sıkıntılara yol açtı. Ama üç hafta sonunda üstesinden geldik. Bizim için diğer bir zorluk da grafiti sorunuydu. Doğru ismi bulup onunla çalışmamız gerekiyordu. Karşımıza mesleğinde en iyi olan iki isim çıktı. Biz de bu isimlerden Tunç Dindarla çalıştık. Ufuk Uslu (Reklam Yazarı, Güzel Sanatlar Saatchi & Saatchi) Aria Extra Kart Koreografiyi Yonca Evcimik yaptı Rapi tercih etmemizin sebebi hedef kitlemiz olan çocukların dünyasında rapin sevilen ve özenilen bir tarz olması ve bu yaş grubundaki çocukların müzik ilahlarının bir çoğunun rap müzik yapması. Reklam filminde oynayan çocukların bulunması, dans yeteneği olan çocukların ajanslardan çağrılması ile başladı. Buna ek olarak okullarda dans eğitimi alan ve dans kurslarına katılan çocuklar da tarandı. Yönetmen ve koregraf eşliğinde oynayan çocuklar seçildi. Yapımın koreografisini daha önce Yonca Evcimik ve onun dans grubunda çalışan Aytunç Bentürk yaptı. Hazırlıkların iki hafta sürdüğü çekimler hiçbir problem yaşarmadan başarıyla tamamlandı. Rap müziğin yapısı iyi tasarlanmış söz düzeni ile birleşince mesajlar gayet net ve anlaşılır biçimde verilebildi. Reklamın yayına girmesini takiben "Çubukalemun" şarkısının çocuklar arasında çok sevildiğini görüyoruz. Suna Mağara (Marka Lideri, Mixi Yapımevi) Nestle Petit Yoco-Çubukalemun "Ragga Oktayın tarzı sayesinde mesajı aktarmakta sorun yaşamadık" Turkcellin Cell-o reklamını şirket bünyesindeki reklam yazarları yazdılar. Müzikte ise Ragga Oktayın önceden bilinen yeteneğinin katkısı büyük oldu. Zaten Ragga Oktayın olduğu yerde kendi müzik tarzı da olacaktır. Bizim böyle bir reklam tarzını seçmemizin sebebi, konsept gereği, müzikle iletişim. Reklamdakiler geldikleri dünyadan bilgi ve iletişimi müzikle aktararak sağlıyorlar. Reklamın hazırlanma ve çekim aşamalarında hiçbir zorlukla karşılaşmadık. Ragga Oktay sayesinde insanlara mesajı aktarmada da güçlük yaşamadık. İnsanlar onun tarzını tanıyorlar artık. Müzik ve konuşmalar ne kadar hızlı olursa olsun, yine de anlatılanlar açık. Zaten daha sonraki yaptığımız araştırma ve istatistiklerde de gördüğümüz üzere, insanlar mesajı almakta hiçbir zorluk yaşamıyorlar. Reklamlarda küçük bir çocuğun oynaması, çocuklara hitap ediyor diye orta yaştaki insanların tepkisini almadı. Havuç oynadığı diziden de beğenilen bir tip olduğu için aksine büyüklerden daha fazla ilgi ve beğeni topluyor. Young & Rubicam / Reklamevi Turkcell "Rapin gördüğü bu ilgi uzun sürmez" Son zamanlarda müzik kanallarına bakarsak popüler olan müziğin rap olduğunu görüyoruz. Bu tür reklamları yapan şirketler de çeşitli araştırmalardan sonra rape karar veriyorlardır. İlgi nerede odaklanıyorsa, yön de o tarafa kayıyor. Şimdi de rap popüler ve etkili. Rapin batı müziğinden gelmesi bazı sorunlar yaratabilir belki ama bu sorunlar yaratıcı ekipte kalır. Yani onlar sorunları çözüp, hedef kitleye iletirler. Reklamlarda müzik her zaman olacaktır. Ama rap bir zaman sonra gördüğü ilgiyi gitirir. Uzun sürmez. Bir başka müzik tarzı gelir yerine. Prof. Dr. Ali Atıf Bir (Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fak. Öğretim Üyesi)