04.10.2008 - 01:00 | Son Güncellenme:
MELİS ALPHAN
Camper‘dan alışveriş ediyorsanız her mağazanın diğerinden farklı olduğunun farkındasınızdır. Ayakkabılar kadar, dükkanların ardında da ciddi bir tasarım süreci var.
İlk mağazasını 1981’de Barselona’da açan marka, uzun süredir mağaza konseptlerinde ünlü tasarımcı, mimar ve sanatçılarla işbirliği yapıyor. Camper 90’ların başında dünyaya açıldı ve sıradanlığı yıkmak için bulunduğu şehrin kimliğini ve ruhunu taşıyan, kendine has özelliği olan mağazalar yaratma fikrini geliştirdi.
Ayrıca son dönemde “Camper Together” konsepti çerçevesinde Carlos Rolando, Javier Mariscal, Naville Brody, Oscar Marine gibi başarılı tasarımcılarla işbirliği yaparak hem yeni mağaza konseptleri hem de özel ayakkabı koleksiyonları sunuyorlar.
Son olarak Wallpaper dergisinin “dünyanın en önemli ilk 10 tasarımcısı” listesinde yer alan İspanyol Jaime Hayon ile işbirliği yoluna gittiler.
Hayon’la Londra’da Faubert’s Place’teki kendi tasarladığı Camper mağazasında buluşup hem mağazayı hem de marka için tasarladığı ayakkabıları konuştuk.
Camper mağazalarının tasarımını yapmaya nasıl başladınız?
Her şey nasıl başlıyorsa öyle... Adamla, yani Mr. Camper’la tanışırsınız... Şaka bir yana, artık Camper ayakkabı almıyordum. Çünkü artık Camper’ları beğenmiyordum. Bu yüzden, kendi Camper’larımı tasarladım. Ama markanın mağazalarını hep beğenmişimdir. Çünkü mağazaları her zaman tasarım ağırlıklı oluyor.
Hikayeye dönersek...
Camper Together projesinde çalışmaya başlayan sanat yönetmenlerinden biri bana teklif getirdi. Ben de “Neden olmasın? Haydi bir şeyler yapalım” dedim. Mağazalara birer enstalasyon gibi yaklaştım. Masalar, değişik lambalar, uygun bir zemin, grafikler var ama sonuçta mağaza bir enstalasyon gibi görünüyor. Çok eğlenceliydi.
Mağaza tasarlarken bir tasarımcının göz önünde bulundurması gereken şeyler neler?
Mağazalar ve hazır giyimle dolu bir dünyada markadan tamamen farklı bir konsept yaratarak ilginç bir işe imza atabilirsiniz. Konsepti markaya adapte etmek dünyanın en kolay şeyi, inanın. Camper’la ilgili bir şeyler biliyordum. Mayorkalı bir marka, pişmiş toprak kullanırlar. Ben de pişmiş topraktan lambalar yaptım. Mayorka’nın rengi kırmızıdır, o yüzden mağazanın zeminini kırmızı yaptım. Markaya uyumlu bir kimlik yaratmak kolay ama markaya ait olmayan bağımsız bir konsept yaratmak daha zor.
Mağaza tasarımını başarılı yapan nedir?
Mağaza iyi işletilmeli, insanlar girdiklerinde rahat etmeli, görsel olarak cezbedici olmalı, vitrinleri iyi olmalı ki tasarım da başarılı olsun.
Burayı birine telefonda nasıl anlatırdınız?
Galeri-mağaza tarzı bir yer. Ağırlıklı renk kırmızı. Duvarlarda yaptığım grafik ağırlıklı tabaklar asılı. Mağaza olduğundan büyük görünüyor. Pişmiş toprak ve porselen karışımı lambalar var ki normalde bu iki malzemeyi karıştırmak imkansızdır ama bunun tekniğini icat ettim. Şakacı bir mağaza. Mobilyalar buraya uygun olarak yapıldı. Ve her şey el yapımı.