Cumartesi Tıklayarak kitap ve domates alıyoruz

Tıklayarak kitap ve domates alıyoruz

20.10.2001 - 00:00 | Son Güncellenme:

İnternetten alışveriş yaygınlaşıyor. En çok kitap satın alınıyor. Gıda ürünü almak isteyenler en çok domatese tıklıyor

Tıklayarak kitap ve domates alıyoruz

2002 yılında Türkiye nüfusunun yüzde 13’ü potansiyel online müşteri olacak
Tıklayarak kitap ve domates alıyoruz

İnternetten alışveriş yaygınlaşıyor. En çok kitap satın alınıyor. Gıda ürünü almak isteyenler en çok domatese tıklıyor

AYTEN GÖRGÜN

Pasta, araba kiralama, kuru temizleme, otomobil lastiği, beyaz eşya, ikinci el kitaplar, mücevher... Bunları ve daha fazlasını almak için bütün bir tatil gününü gezmeye ayırıp taban patlatmak yerine internet üzerinden alanların sayısı her geçen gün artıyor.
Sanal alışverişçilerin yüzde 36’sı kitap, yüzde 32’si CD, yüzde 16’sı bilgisayar ürünleri, yüzde 14’ü giyim, yüzde 14’ü elektronik eşya ve yüzde 14’ü de gıda ürünü satın alıyor. Kullanıcı sayısı 1999’da 800 bin, 2000’de 3 milyon 600 bin oldu. 2001 sonunda bu rakamın 6 milyon 800 bin, 2002’de ise 11 milyon olacağı tahmin ediliyor. Nüfusun yüzde 13’ünün potansiyel online müşteri olduğunun farkında olan büyük şirketlerin sanal alışveriş sitesi mevcut:

Almanya’dan Türkiye’ye sipariş
Türkiye’nin en geniş süpermarket zinciri Migros’un büyük bir sanal alışveriş sitesi var. Çarşı pazar dolaşıp vakit kaybetmeye paydos dedirten Kangurum (www.kangurum.com.tr) ev rahatlığında alışveriş yapma imkanı sunuyor. İçinde pastanesinden beyaz eşya mağazasına, çiçekçisinden bilgisayar mağazasına, turizm şirketine kadar toplam 60 mağaza var. Antikaya meraklılar için müzayede salonu dahi bulunuyor. Dünyanın herhangi bir yerinden açık artırmalara katılmak mümkün. En çok satılan ürün ise domates. Gün içinde sipariş verilen ürün akşam saatinde kapınızda. 30 kategoride yaklaşık 75 bin çeşit ürün satılıyor. Günde ortalama 5 bin kişinin ziyaret ettiği sitenin yaklaşık 165 bin kayıtlı üyesi var. Almanya’da çalışan Türklerden rağbet çok. Yaşlı annesi dışarı çıkmasın diye çalıştığı işyerinden Kangurum’a bağlanıp bütün ihtiyacını satın alıp annesine teslim ettiren evlatlar var. Çocukları başka şehirde yaşayan anne babalar da çocukları için aylık alışveriş yapıyorlar.

İşten tıkla, yemek evine gelsin
Toplam 14 bin 23 ayrı yemek çeşidinin olduğu www.yemeksepeti.com adresi 2001 ocak ayında hizmete girdi. 20-60 yaş arasında değişen müşterisi var. En çok 25-40 yaş arası yöneticiler sipariş veriyor. Genelde ya tek ya da ofisçe yemekler ısmarlanıyor. Öğle ve akşam yemeğinde sitenin trafiği yoğun. İşte iken evine sipariş edenler var. Evlerine vardıktan beş dakika sonra yemek evlerinde oluyor. En çok tüketilen ise pizza. Öğleleri kebap, fast food ve Çin yemeği de çok yeniyor. Akşam saatlerinde dünya mutfağından sushi yoğun olarak tüketiliyor; akşam üstü de kek ve pasta türleri... Sitede restorantların en son mönü ve fiyatları bulunuyor. Ödeme, siparişi teslim alırken yemek fişi ya da nakit olarak yapılıyor. 225 ayrı restoran var. Zaman zaman bir yemeği dışarıdan yarı fiyatına ucuza yiyebiliyorsunuz.

Fantastik ve bilimkurgu kitabı okuyoruz
Ideefixe (www.ideefixe.com) 1999’da deneme yayını ile sanal alışveriş dünyasına girdi. Bugün site; kitap, poster, audio kaset, CD, DVD, VCD, VHS kaset formatlarında 1200 firma tarafından üretilen 80 binin üzerinde eserin veri tabanına sahip. Sitenin 85 bini aşkın üyesi var. Günlük 15 bin ziyaretçisi bulunuyor. Üyelerin yüzde 65’i erkek. Siteyi tıklayanlar en çok gençler. Yüzde 41’i 21-30 yaş, yüzde 22’si ise 31-40 yaş arasında. Yarısından fazlası üniversite mezunu. Yüzde 18’i yüksek lisans eğitimi almış kişiler. Mesleklerde ise altı grup öne çıkıyor: Öğrenci, mühendis, bilgisayarcı, bankacı, öğretmen ve yöneticiler. Siparişi verilen ürünler en kısa zamanda kargo ile adrese teslim ediliyor. Günde 120-150 sipariş alınıyor. Bu satışların yüzde 10’u çok satanlar, geriye kalanı ise üyelerin özel ilgi alanlarına giren eserler oluşturuyor. Özel ilgi alanların arasında fantastik ve bilimkurgu kitap ve filmleri en yoğun olanı. Son aylarda gündeme ilişkin tarih, siyaset, ekonomi kitaplarının sayısında artış var.

Erkekler kırmızı gülü tıklıyor
‘ciceknet.com’da şarap ve çikolata da satılıyor
Mart 2000’den bu yana hizmet veren NatureWorks’ün elektronik ortamdaki online alışveriş sitesi www.ciceknet.com tüm Türkiye’nin her yerine maksimum üç buçuk saat içerisinde siparişi teslim ediyor. Yurtdışı için bir gün önceden sipariş verilmesi gerekiyor. İnternetten çiçek siparişi verenlerin yüzde 85’i 22-45 yaş arasındaki kişiler. Müşterilerin yüzde 65’i erkek. Yüzde 75’i üniversite mezunu ve çalışan kesim. Sitenin ziyaretçi sayısı ise 5 bin 500-14 bin arasında değişiyor. Sitede çiçeğin yanı sıra "çiçekle entegre" şarap, fransız peyniri, çikolata gibi ürünlerden oluşan hediyelik sepetler de mevcut. Erkek müşteriler çoğunlukla kırmızı güllü buket ve vazo aranjmanları tercih ediyor. Gülde renk olarak birinci sırada kırmızı, ikinci sırada somon rengi geliyor. Geçen yılın liste başı çiçeği bir demet gül. Eylül 2000’den bu yana gül yerini buket ve vazo gül aranjmanlarına bıraktı. İkinci sırada mevsim çiçeklerinden oluşan sepette aranjman ya da beyaz ve pastel rengi ağırlıklı çiçeklerden oluşan vazo aranjmanları var.




CUMARTESİ