Cumartesi YSL onu sinemanın en şık kadını yaptı

YSL onu sinemanın en şık kadını yaptı

07.06.2008 - 01:00 | Son Güncellenme:

Pazar günü hayatını kaybeden Yves Saint Laurent’ın “ilham perim” dediği Catherine Deneuve ile dostluğu “Gündüz Güzeli” filmiyle başladı. Bu filmden sonra daha birçok yapımda Deneuve’ün kostümlerinde unutulmaz modacının imzası yer aldı

YSL onu sinemanın en şık kadını yaptı

Yves Saint Laurent pazar günü sona eren
71 yıllık ömrü boyunca kadınların hayatını değiştiren birçok tasarıma imza attı, kıyafetler yoluyla onları özgürleştirdi.
“Kıyafetlerimi giyen, ünlü ve ünsüz tüm kadınlara sadakatleri ve bana verdikleri mutluluk için teşekkür ediyorum” diyerek tüm kadınları yüceltse de, bilen bilir ki Laurent kıyafetlerini ilham perilerini düşünerek tasarlıyordu. 1960’ların sonunda Fransız model Loulou de la Falaise, Betty Catroux ve Claire Saint bu kontenjanı dolduruyor, onunla dönemin moda gece kulüplerine ve partilerine katılıyorlardı.
Fransız şarkıcı Françoise Hardy veya Bianca Jagger, Laurent’a ait bir tasarım giydiğinde dünya durup onları seyrediyordu. Jagger’ın St. Tropez’de Mick Jagger’la evlenirken giydiği Yves Saint Laurent markalı beyaz smokin epey ses getirmişti.
Tabii tüm bu ilham perileri arasında en özel yere sahip olan şüphesiz Catherine Deneuve’dür. 1967’de Luis Bunuel, “Gündüz Güzeli” filminde Catherine Deneuve’ün kostümlerini hazırlayacak birini arıyordu. Deneuve’ün onu doğru kişinin Laurent olduğuna ikna etmesi sadece birkaç saniye sürdü.
Laurent bu dönemde ikisi hazır giyim, ikisi haute couture olmak üzere yılda dört koleksiyon hazırlıyor, arada film kostümlerine, bale ve tiyatro dekorlarına da el atıyordu. Kadınlara giydirdiği smokinle (Le Tuxedo) daha yeni dünyayı sallamış, hazır giyimi icat ederek Rue de Tournon’da YSL Rive Gauche butiğini açmış, “Naughty Lulu” (Yaramaz Lulu) adlı çizgi romanını çıkarmıştı.
Venedik Film Festivali’nde Altın Aslan ödülüne hak kazanan “Gündüz Güzeli” sarışın bir burjuva kadının erotik fantezilerini ve sapkınlıklarını irdeleyen bir film. Film, Catherine Deneuve’ün canlandırdığı Severine karakterinin bir ağaca bağlanmış vaziyetteyken kamçılandığını hayal ettiği sahneyle başlıyor.
Severine akşamüstleri cerrah kocası insanların hayatını kurtarırken bir randevu evinde çalışmaktadır. 29 yaşındaki Yves Saint Laurent içgüdüsel olarak senaryoyu anında kavradı. Severine karakteri için hazırladığı kostümler dikkat çekici derecede şık, aynı zamanda muhafazakar görünümlüydü; yüzeyde oturaklı kadın imajı çizilmesine yardımcı olurken bir yandan da Severine’in sado-mazo içeren karanlık cinselliğini yansıtıyordu. 

YSL onu sinemanın en şık kadını yaptı
Bazaar’dan kostümlere ödül
Deneuve, Laurent’dan etek boylarını kısaltmasını istedi. Laurent buna karşı çıktı ve kısaltmamakta direndi; ona göre etek boyları diz hizasında olursa tasarımlar asla demode olmayacaktı. Öyle ya da böyle, Yves Saint Laurent çok iyi bir iş çıkarmıştı. Bu filmin kostümleriyle Harper’s Bazaar dergisinin “Oscar” ödülüne hak kazanmıştı.
Laurent’ın Deneuve ile dostluğunun ve beyazperdede işbirliğinin başlamasına da bu film vesile oldu. Ünlü tasarımcı Deneuve ile ilgili “ilham perim” diye bahsederken filmin sonrasında onu defalarca modeli olarak kullandı. 
1992’de Yves Saint Laurent’ın cilt bakımı ürünlerinin yüzü olan Catherine Deneuve ünlü tasarımcıyla yıllar boyu dostluğunu sürdürdü; açılışlarda, film galalarında onun yanında yerini aldı, yaşı ilerlediğinde bile topluluk önüne Yves Saint Laurent’ın diktiği giysilerle çıktı. 

YSL’dan vazgeçemedi

Catherine Deneuve de rol aldığı birçok filmde Yves Saint Laurent’ın kostümlerini giyme konusunda ısrarcı oldu. “La Chamade” (1968), “Mississippi Mermaid” (1969), “Liza” (1972), “Un Flic” (1972) ve “Açlık” (1983) filmlerinde Deneuve’ün üzerinde harika Yves Saint Laurent tasarımları görülüyor. 


İlk deneyimi “Pembe Panter”

YSL onu sinemanın en şık kadını yaptı

Yves Saint Laurent filmler için kostüm tasarlamaya 24 yaşında, Christian Dior’un modaevinde çalışırken başladı. Ancak kostüm tasarımcısı olarak başarıyı yakalaması Paris’te kendi modaevini açtığı yıllara denk geliyor. 1963’te Blake Edwards’ın “Pembe Panter”inde güzel yıldız Claudia Cardinale’nin gardırobunu tasarlaması istendi.
Laurent’ın filmdeki kostümleri izleyicilerle eleştirmenleri etkilemeyi başardı. Sonrasında “A Very Special Favor”da (1965) Leslie Caron’un, “Moment to Moment”da (1965) Jean Seberg’in kostümlerini hazırladı.
Göz alıcı tasarımlarından bazılarına da “Arabesque” (1966) filminde Sophia Loren’in üzerinde rastlamak mümkün. Edith Head’e En İyi Kostüm Tasarımı dalında Oscar kazandıran moda odaklı komedi “A New Kind of Love”da da (1963)  Laurent’ın tasarımları görülüyor.