Cumartesi

11.08.2018 - 01:30

DEHB İLE BAŞARI

Sitene Ekle
İyilik & Sağlık  |  Metin Uyar metin.uyar@milliyet.com.tr Tüm Yazıları »

DEHB (Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu) ile başarı genelde yan yana gelmez. Oysa bu kitapta DEHB ile başarıya ulaşmış insanların ilham veren hikayeleri ve başarıya giden yol için öneriler var.

Hayalciysen dikkatin kolayca dağılıyorsa, insanların düşüncelerine yetişemediklerini hissediyorsan, bir işi tamamlamak sıklıkla tahmininden iki veya üç kat fazla zamanını alıyorsa, eşyalarını kaybediyor veya yanlış yere koyuyorsan, odan ve evin darmadağınıksa, tipik şekilde erteliyorsan… sende DEHB olabilir.” Bu alıntı bu hafta okuduğum, Destek Yayınları’ndan çıkan “DEHB ile Başarıya Ulaşmanın İlham Verici Yolları” kitabından. Kitapta DEHB uzmanları ve koçlarının görüş ve önerileri, DEHB ile başarıyı yakalamış insanların hikayeleri ve yakınlarının deneyimleri derlenmiş.

“Gökkuşağı listeniz olsun”

Genelde DEHB çocukluk dönemi sorunu gibi bilinir. Ancak kitabı okuyunca erişkinlik döneminde de DEHB ile sık karşılaşıldığı anlaşılıyor. DEHB’liler genelde işleri son dakikaya bırakıyor, bir işe nasıl başlayacağını bilemiyor ve gündelik işleri takip etmekte zorluk yaşıyor. Bu nedenlerle de bu kişiler tembel, ilgisiz ve başarısız olarak görülüyor. Zeki ve yetenekli olmasına rağmen bir türlü potansiyelini ortaya koyamayan, partner ve aile sorunları, sigara ve madde bağımlılığı, istenmeyen kazalar ve finansal problemlerle daha sık karşılaşan DEHB’liler ve yakınları için; kitapta okuduğum ve hayatlarını kolaylaştıracak pratik önerilerden bazıları...

- Sıradan, uğraştırıcı ve sıkıcı bulduğunuz işleri halletmekte zorluk yaşadığınızda işleri 15 dakikalık bölümlere ayırın. Çocuklar için bu süre 10 dakikaya kadar düşebiliyor. Ödevini yapmakta zorlanan çocuğunuz için geniş bir masada ödevi parçalara bölün. Fen projesi masanın başında, matematik diğer ucunda olabilir.

- DEHB’lilerin nam saldığı yönlerinden biri de önceliklerini belirleyememek! Bunun için kendinize şu soruyu sorun: “Bugün sadece iki şey yapabilseydim, hangileri olurdu?” veya “3 Dakika. 3 Saat. 3 Gün” yönteminden yararlanarak nelerin hemen, yakında ve sonra öncelik kazanacağını planlayın.

- Dikkatinizi dağıtan şeyleri uzaklaştırın. Örneğin verimli çalıştığınız saatlerde telefonunuzu sessize alın ve titreşimi kapatın. Ofisinizi de dikkatinizi dağıtan unsurlardan arındırın.

- Gökkuşağı listeniz olsun. Bu liste gurur duyacağınız başarılardan oluşsun. Göz attığınızda cesaret versin ve sizi yukarı çeksin. 

- Önem verdiğiniz şeylere odaklanmak ve hedef belirlemek için sizi işinizi bitirmeye götüren adımları açıkça yazdığınız bir eylem tahtanız olsun. 

- Dolu zihninizi sakinleştirmek ve endişelerinizi alt etmek için 5-10 dakikalık diyafram nefeslerinden yararlanın.

- “Yapamıyorum”u kucaklamak istemiyorsanız, mükemmel olmaya çalışmayın ve bugün her şeyi bitireceğinizi düşünmeyin.

Güçlü yanlarınıza odaklanın

Kitapta başarılı DEHB’lilerin hikayelerini okuduğumda hepsinin güçlü yanlarına odaklandıklarını anladım. Örneğin DEHB’den doktora derecesine uzanan yolculuğunu anlatan Dr. Bittan “Başarı ve mutluluğumun anahtarı, kişisel kuvvetli yönlerime odaklanmak ve kendime has DEHB özelliklerimi avantajıma çevirmek oldu. Başkalarının bozukluk olarak gördüğü özelliklerden dolayı başarılı olabilirsiniz” diyor. 

Yanlış değil sadece farklı…

Yakınları olarak DEHB’li olmayı yanlış değil sadece farklı bir şey olarak görün. Carlene Bauwens “Kızımın eksik ya da hasarlı olmadığını öğrendim. O duyarlı, zeki, çılgın ve komik. DEHB yüzünden kısıtlı değil. Hatta DEHB’ini kabul etmesi kim olduğunu kucaklamasını ve geleceğini kendine göre kurmasını sağladı. Kızım rastladığım en muhteşem ve yetenekli insan” diyerek iyi bir örnek teşkil ediyor.

 

©Copyright 2018 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.