Gündem Dijital oyun dedektifleri

Dijital oyun dedektifleri

26.06.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Gençlik ve Spor Bakanlığı, dijital oyunlardaki her türlü kötü alışkanlığın izini adeta dedektif gibi sürüyor. Bakanlık, bugüne kadar onlarca oyunda İslamofobi, uyuşturucu ve şiddet gibi unsurları içeren oyunları tespit etti

Dijital oyun dedektifleri

Gençlik ve Spor Bakanlığı, dijital oyunlardaki İslam Düşmanlığı başta olmak üzere gençliği zehirleyen her türlü kötü alışkanlığın izini dedektif gibi sürüyor. Hatta bu iş için memurlardan oluşan özel bir ‘oyun’ ekibi dahi kuruldu. Bu ekip dünyadaki her dijital oyunu oynuyor ve içinde zararlı olan tüm ögeleri belirleyip deşifre ediyor.

Haberin Devamı

Bakanlık, bugüne kadar 10’larca oyunda İslamofobi, pornoya varan cinsellik, uyuşturucu ve şiddet gibi unsurları içeren oyunları tespit etti. Bu oyunların isimleri Meclis’te tek tek açıklandı. Dijital oyun sektörüne ilişkin TBMM’ye bilgi veren Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Genel Müdürü Hüzeyfe Yılmaz, dijital oyun sektörünün 100 milyar dolarlık iş hacmine ulaşarak Hollywood sinema sektörünü geride bıraktığını kaydetti.

Dijital oyun dedektifleri

Gençlik ve Spor Bakanlığı, dijital oyunlardaki İslam Düşmanlığı başta olmak üzere gençliği zehirleyen her türlü kötü alışkanlığın izini dedektif gibi sürüyor. Hatta bu iş için memurlardan oluşan özel bir ‘oyun’ ekibi dahi kuruldu. Bu ekip dünyadaki her dijital oyunu oynuyor ve içinde zararlı olan tüm ögeleri belirleyip deşifre ediyor.

Haberin Devamı

Bakanlık, bugüne kadar 10’larca oyunda İslamofobi, pornoya varan cinsellik, uyuşturucu ve şiddet gibi unsurları içeren oyunları tespit etti. Bu oyunların isimleri Meclis’te tek tek açıklandı. Dijital oyun sektörüne ilişkin TBMM’ye bilgi veren Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Genel Müdürü Hüzeyfe Yılmaz, dijital oyun sektörünün 100 milyar dolarlık iş hacmine ulaşarak Hollywood sinema sektörünü geride bıraktığını kaydetti.

Hacmi 600 milyon dolar

Dünyada 1 milyar, Türkiye’de 25 milyon kişinin dijital oyuncu olduğunu dile getiren Yılmaz, Türkiye’deki dijital oyun hacminin 600 milyon dolar olduğunu belirtti. Yılmaz, Türkiye’de de E-Spor uygulamasının yaygınlaştığını hatta Beşiktaş, Galatasaray ve Fenerbahçe’nin e-spor takımları kurarak sektöre girip büyümeye çalıştıklarını vurguladı. Yılmaz, Türkiye’deki E-spor pazarının da 747 milyon dolara ulaştığını ve bu payın gittikçe arttığını kaydetti. Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Genel Müdürü Yılmaz’ın TBMM’de verdiği çarpıcı bilgiler özetle şöyle:

100 MİLYOR DOLAR İŞ HACMİ: Dijitalleşmeyle birlikte oyun da dijitalleşmeye başladı. 2015 itibariyle dijital oyun sektörü Hollywood’u geride bırakmış durumda. 2013’te 76.5 milyar dolar iş hacmine sahipken 100 milyar doları geçmiş durumda. Yıllık büyüme oranı 8 ila 10 arasında.

Haberin Devamı

MOBİL OYUN YÜZDE 34: 2013 verisi, ‘MMO’ dediğimiz ‘multiplayer’ online oyunlar. Yani hangi platformlarda bu oyunlar oynanıyor diye baktığımızda, yüzde 20 ‘multiplayer’, yüzde 17 akıllı telefon, yüzde 10 bilgisayar, yüzde 37 konsol, yüzde 10 sosyal medya oyunları, tablette yüzde 6 ortalaması var. 2013’te 17.6 milyar dolar olan mobil oyun sektörü şu an 35.4 milyar dolara çıkmış durumda ve toplam sektörün de yüzde 34’üne gelmiş durumda. Yani 100 milyar doların üzerinde bir oyun sektörü dikkate alınırsa, yüzde 34’e de mobil oyunlar gelmiş durumda. Bu rakam 2013’te yüzde 23’lerdeydi.

Dünyada 1 milyar, Türkiye’de 25 milyon kişinin dijital oyuncu olduğunu dile getiren Yılmaz, Türkiye’deki dijital oyun hacminin 600 milyon dolar olduğunu belirtti. Yılmaz, Türkiye’de de E-Spor uygulamasının yaygınlaştığını hatta Beşiktaş, Galatasaray ve Fenerbahçe’nin e-spor takımları kurarak sektöre girip büyümeye çalıştıklarını vurguladı. Yılmaz, Türkiye’deki E-spor pazarının da 747 milyon dolara ulaştığını ve bu payın gittikçe arttığını kaydetti. Gençlik ve Spor Bakanlığı Eğitim, Kültür ve Araştırma Genel Müdürü Yılmaz’ın TBMM’de verdiği çarpıcı bilgiler özetle şöyle:

Haberin Devamı

100 MİLYOR DOLAR İŞ HACMİ: Dijitalleşmeyle birlikte oyun da dijitalleşmeye başladı. 2015 itibariyle dijital oyun sektörü Hollywood’u geride bırakmış durumda. 2013’te 76.5 milyar dolar iş hacmine sahipken 100 milyar doları geçmiş durumda. Yıllık büyüme oranı 8 ila 10 arasında.

MOBİL OYUN YÜZDE 34: 2013 verisi, ‘MMO’ dediğimiz ‘multiplayer’ online oyunlar. Yani hangi platformlarda bu oyunlar oynanıyor diye baktığımızda, yüzde 20 ‘multiplayer’, yüzde 17 akıllı telefon, yüzde 10 bilgisayar, yüzde 37 konsol, yüzde 10 sosyal medya oyunları, tablette yüzde 6 ortalaması var. 2013’te 17.6 milyar dolar olan mobil oyun sektörü şu an 35.4 milyar dolara çıkmış durumda ve toplam sektörün de yüzde 34’üne gelmiş durumda. Yani 100 milyar doların üzerinde bir oyun sektörü dikkate alınırsa, yüzde 34’e de mobil oyunlar gelmiş durumda. Bu rakam 2013’te yüzde 23’lerdeydi.

Haberin Devamı

Dijital oyun dedektifleri

‘1 milyar kişi oynuyor’

ARTIŞ GÖSTERİYOR: Dünyada 1 milyardan fazla kişi dijital oyun oynuyor ve her geçen gün de artış gösteriyor bu sektör. Bu da ilginç bir istatistik. 4’e böldüğümüzde özellikle Avrupa, Ortadoğu, Afrika bu sektörün yüzde 22’sini haizken Çin, Asya Pasifik yüzde 47, Latin Amerika ve Kuzey Amerika da toplamda yüzde 30’luk bir paya sahip. Mobilde de Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’da 460 milyon mobil oyuncu var. Asya Pasifik’te ve Çin’de 760 milyon oyuncu var, Latin Amerika’da 160 milyon, Kuzey
Amerika’da da 150 milyon mobil oyuncu var.

KAÇTAN KAÇA ÇIKTI: Konsol oyunlar 2013’te yüzde 31’e sahipken 2017’de düşüş var, yüzde 24’e düşmüş. Konsol oyun dediğimiz bu Playstation tarzı oyunlar. Tablet dediğimiz oyunlar yüzde 12’den yüzde 14’e çıkmış durumda. ‘Smart phone’ mobil oyunlar yüzde 17’den yüzde 22’ye çıkmış durumda. Bu ‘MMO’ dediğimiz yani ‘multiplayer’ online oyunlar aynı seviyede devam ediyor.

‘E-spor pazarı747 milyon’

GİRİŞ ÜCRETİ 800 DOLAR: Şimdi, bu sektörün herşeyini bilmek açısından, mesela Gamescom fuarı diye bir fuar var, yılda 350 binin üzerinde ziyaretçiye, 7 binden fazla gazeteciye, 700’ün üzerinde katılımcıya sahip. E3 dediğimiz, sadece basın ve oyun sektörü mensuplarının alındığı ve giriş ücreti 800 dolar olan -yaklaşık 50 bin civarında- bir fuar gerçekleşiyor, mesela Tokyo Game Show 250 binin üzerinde.

E-SPOR TAKIMI KURUYORLAR: Newbee diye 5 kişilik Çinli yıldız oyunculardan kurulu bir takım var, 2014’te kurulmuş. Dünya Dota 2 Şampiyonası’nı kazanıyorlar ve bir e-spor turnuvasında kazanılmış en yüksek para olan 5 milyon doların sahibi oluyor bu takım. Beşiktaş, Fenerbahçe, Galatasaray, hepsi e-spor takımları kuruyorlar. E-spor pazarı, bu da 747 milyonun üzerinde bir pazara sahip ve hem izleyici hem yayınlama anlamında da artış gösteriyor.

Sadece bir oyunun geliri 14 milyar dolar

Yılmaz, İslamofobik içerikleri tespit edilen bazı oyunları şöyle sıraladı:

GUITAR HERO III: Konser havasındaki oyun, oyunculara sahnede müzik aleti çaldırma üzerine kurulu. Yıllık 3 milyar dolar kazandıran bu oyun sahnede karakteri coşkulu sıçrayışlarla Arapça ‘Allah’ ibaresinin üzerinde dans ettirmekte.

DEVIL MAY CRY 3 - DANTE’S AWAKENING: 1.5 milyar dolar gelir sağlayan bu oyunda Müslümanların kıblesi olan Kabe’nin kapısı şeytan kulesine girişin sembolü olarak kullanılıyor.

RESIDENT EVIL: Türkiye listelerinde ilk 5’te, dünya sıralamasında ilk 10’da. Şirketin yıllık kazancı 3 milyar dolar. Milyonlarca kullanıcısı var. Oyunda Hz. Muhammed’in mezarının kapısı, düşmanların ordular halinde geldiği kötülüğün kaos ortamının kaynağı olarak lanse ediliyor. Mescid-i Nebevi’nin kapısının üzerinde İlluminati sembolü yerleştirilirken, kütüphanede tüm kitaplar raflardayken sadece Kur’an-ı Kerim yerde gösteriliyor.

CALL OF DUTY: Yıllık geliri 14 milyar dolar. Harabe bir evin tuvaletinde, kirli bir klozetin tam üstünde “Allah güzeldir, güzeli sever” hadis-i şerif ile bezeli olan bir çerçeve asılı olduğu tespit edildi.

CALL OF DUTY 2: Nişancı oyunu. Bir minareyi patlatıyor oyunun içinde.

HITMAN: İslam’ı aşağılayan görsel var.

COUNTER-STRIKE: Teröristler ölürken ‘Allahu Ekber’ ve ‘La ilahe illallah’ diyor.

SERIOUS SAM: Dünyayı canavarlardan koruma üzerine kurulu oyunda yaratıklar, Hz. Ali’nin kabrinden türemektedir. Bu sebeple ağır silahlarla Hz. Ali’nin kabrine saldırı içeren bir oyun.

CLIVE BARKER’S UNDYING: Oyunda ana karakter şeytanın saldırısına uğramakta. Şeytan, bu saldırıları gerçekleştirirken ayetlerden birinin üzerinde durmaktadır.

ZACK & WIKI: Kötülük sembolü düşmanlar ölürken ‘Allahu Ekber’ sesi çıkarıyor.

AYODANCE: Kuran-ı Kerim’in üzerinde şarkı söyleyip dans ediyor.

MUSLIM MASSACRE: Oyun çarşaflı kadınlar ve sakallıları öldürme üzerine.

BOMB GAZZE: Gazze’yi bombalayıp çarşaflı kadınları ve cübbeli erkekleri öldürme üzerine kurulu bir oyun.

MINARETT ATTACK: Oyuncu ne kadar minare vurursa o kadar puan alıyor.

PACMAN: Müslüman, çarşaflı kadınları toplayarak ilerleme oyunu.

TEKKEN: Oyunda Allah ismi yerde.

COMMAND & CONQUER GENERALS: Müslüman general seçmek istediğinizde terörist kimliği kazanıyor.

‘Türkiye’de 25 milyon oyuncu var’

39 MİLYON SAAT: Peki, Türkiye’de durum ne? Türkiye’de de yaklaşık 25 milyon civarında oyuncu var, bu artarak da devam ediyor. Şu an 500’ün üzerinde, 600 milyon dolar civarında bir iş hacmine sahip Türkiye’de de bu anlamda ve 39 milyon saat oyun üzerinde süre geçiriliyor.

OYUN İHRAÇ EDİYORUZ: Şimdi, burada ODTÜ’de ATOM var, bizim aslında iyi oyun yapan firmalarımız var Türkiye’de bu anlamda ve birçoğunu da yurt dışına satıyoruz.

NUSRAT 2.5 MİLYON KEZ İNDİRİLDİ: NUSRAT bizim Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın yaptığı bir oyun, şu an 2.5 milyonun üzerinde indirmesi var. Yabancı oyunlarda İslamofobi var, cinsellik, şiddet bu tür şeyler var, bunları hem ailelere hem gençlere hem öğretmenlere hem oyun öğreticilerine farkındalık oluşturmak için yapıyoruz ama bu nereye kadar yani bu farkındalığın ötesinde bir yere gitmesi lazım belki de. Onun için de oyun üretiminin artması lazım bu alanda.

‘Bilgilendirin ve dikkat edin’

İSLAM DÜŞMANLIĞI: İslam’a olumsuz bakışı insanlığa kazandırmak gaye edinilmiştir. Nasıl servis ediliyor? Zamanımızın büyük bir diliminde yer alan televizyon, sinema, başından ayrılmadığımız bilgisayarlar, tabletler, elimizden düşürmediğimiz akıllı cep telefonları vasıtasıyla bunlar servis ediliyor. Dijital oyunlar İslamofobinin yayılması konusunda bir vasıta olarak kullanılıyor. Bunun nedeni oyuncuların dijital oyunlarda başkahraman olmaları ve oyunda aktif rol almaları. Dijital oyun oynarken oyuncu bir asker rolüne bürünüp terörist olarak kendisine sunulan Müslüman’ı bizzat öldürmekte ve öldürdüğü Müslüman sayısı kadar ödül puan kazanmakta. Hedef, İslam düşmanlığı. Gençleri korumak için oyunlardaislamofobi.com web sitesini açtık. Bir ihbar şeyi var. Yani bilgilendirin, dikkat edin, kaydedin ve siteye gönderin.