Bazı yiyecek ve içeceklerdeki enzimlerin diş minesi üzerinde bulunan pelikıl proteinlerini etkileyerek dişlerde renklenmelere sebep olduğunu biliyoruz. Peki, bunun tersi etki yaratan yiyecekler mevcut mudur? Ya da başka bir ifade ile hangi yiyecekler bu lekeleri minimum düzeyde tutar? Bu sorulara gelin, beraber cevap arayalım.

Kabaca, renklenme ve tabaka birikimini azaltarak dişleri daha uzun süre beyaz tutabilen yiyecekler, pelikıl tabakasındaki lekeleri dağıtma özelliğine sahip yiyeceklerdir.

Asidik türde yiyecekler: Sitrik asit içeriğiyle turunçgiller, başlıca ananas olmak üzere, kalsiyumla birleşme özelliğine sahip, leke çıkaran özelliktedirler. Malik asit içeren çilek gibi meyveler de leke oranını azaltmaya yardımcı olur.

Aşındırıcı türde yiyecekler: Aşındırıcı özellikle kastedilen, diş minesini çizen abrasif maddeler değil; lif bakımından zengin, mekanik temizleme özelliğine sahip yiyeceklerdir. Misvak ağacı lifleri ya da köklü lif barındıran yiyecekler lekeleri uzaklaştırmaya yardımcı olur.

Protein parçalayıcı enzimler barındıran yiyecekler: Mekanik aşındırıcı zencefil kökü ya da sitrik asit içeren ananas, papaya mayası içeren papaya/kavun ağacı gibi yiyeceklerin aynı zamanda protein parçalayıcı özelliği nedeniyle diş lekelerini azaltmada yardımcı özelliği vardır.

Her ne kadar bu yiyecekler leke azaltmanın temel ilkelerine sahip olsalar da bugün için elimizde bunu destekleyen bilimsel bir kanıt maalesef bulunmamaktadır. Ağız ve diş bakımının mekanik temizlikten geçtiği düşünüldüğünde bu tip destekleyici beslenmenin ek fayda sağladığı unutulmamalı. Sonuçta dişlerimizi asit ve bakterilerden koruyan pelikıl denilen mine zarlarıdır ve bu zarın çözünmesi, dişlerimizde bakteri birikmesi, dolayısıyla çürük ve asit erozyonuna karşı savunmasız kalması demektir. Bahsi geçen yiyeceklerin diyete dengeli şekilde eklenmesi, bu zarın üzerinde birikecek lekeleri azaltarak daha sağlıklı bir ağız bakımına yardımcı olacaktır.

Website : www.onurozturk.com

İnstagram: dronurozturk