Ekonomi Dünyanın aroması Türkiye’de

Dünyanın aroması Türkiye’de

24.02.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Gıda sanayiinde kullanılan, kısaca aroma diye adlandırılan tat ve koku verici maddelerin tüketicilere tanıtılması, aromayla ilgili tüketicilerin zihnini meşgul eden konulara açıklık getirilmesi amacıyla dünya genelinde EFFA bünyesinde yapılan ‘Flavourday’ organizasyonlarının beşincisi ‘İstanbul Flavourday’, Gıda Aromaları ve Uçan Yağlar Sanayicileri Derneği (AREP) ev sahipliğinde İstanbul’da düzenlendi.

Dünyanın aroması Türkiye’de

Flavourday’in sabah oturumunda EFFA Teknik Regülasyon Direktörü Dr. Jan Demyttenaere, AB Aroma Vericiler Mevzuatı ile ilgili güncel bilgileri katılımcılarla paylaşırken; Yakın Doğu Üniversitesi’nden Prof. Dr. Hüsnü Can Başer, ‘Türkiye’nin Önemli Aromatik Bitkileri ve Uçucu Yağları’nı anlattı. İTÜ’den Yrd. Doç. Dr. Aslı Can Karaça ise konuyu ‘Aroma Vericiler ve Üretim Yöntemleri’ ekseninde irdeledi.

Haberin Devamı

Çikolata ilk sırada

Mintel Küresel Gıda Analisti Emma Schofield, ‘Gıda Seçimindeki Unsurlar’ sunumuyla aromalarla ilgili araştırma sonuçlarını anlattı. Buna göre Avrupalıların % 60’ı gıda tercihlerinde tat ve aromayı 1. sıraya koyuyor. ABD’de ise bu oran % 33 seviyesinde. Kalite, gramaj ve paketleme ise diğer önemli kriterler arasında yer alıyor.

Tatlı atıştırmalıklar kategorisinde Türk tüketiciler tercihini yüzde 52 ile çikolata ve yüzde 29 ile vanilyadan yana kullandı. Tuzlu atıştırmalıklarda aroma tercihleri ise peynir yüzde 12, baharat yüzde 11, soğan yüzde 9 şeklinde sıralanıyor.

Gıda ürünlerinde tercihi belirleyici rol üstleniyor

Araştırma sonuçlarına göre yerel tatlar otantik bulunduğu için aromalara da ilham kaynağı oluyor ve Avrupalı tüketiciler (%48) tarafından tercih ediliyor. Bu ürünler arasında, Türk kahveli puding, Türk kahvesi aromalı kurabiye, çikolata aromalı mokka kahve, limon ve bergamut aromalı buzlu çay, tahinli-cevizli dondurma yer alıyor.

Haberin Devamı

Lezzet unsuru

Hacettepe Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Vural Gökmen moderatörlüğünde düzenlenen panelde AREP Yönetim Kurulu Başkanı Murat Yasa, “Aroma vericiler, gıdaya lezzet ve çeşitlilik kazandıran önemli bileşenlerdir. İlk çağlardan beri baharatlar ve esansiyel yağlar gıdalara aroma vermek amacıyla ilave edilmektedir. Günümüzde yeni ve çeşitli lezzetlere talebin artmasıyla, aroma vericiler hayatımızın vazgeçilmezi haline geldi” dedi.

Prof. Dr. Aziz Ekşi, “Aromalar; gıda sektöründe tercih edilebilirliği artırmak amacıyla kullanılmakta” derken, Koku Uzmanı Vedat Ozan ise, “Çocukluktaki gıdaların tatları hafızamıza kazınıyor ve yiyecek beğenme konusunda belirleyici bir rol üstleniyor” dedi.