Edis'in Japonya'ya açılması neden önemli?

PSY'ın hit şarkısı 'Gangnam Style'la başlayan K-pop fırtınası dalga dalga devam ediyor. 'Kore pop'u diye özetleyeceğimiz 'K-Pop' grupları arasında BTS ve Blackpink bir adım önde. Erkek üyelerden oluşan BTS 'boyband'liğin, kadın şarkıcıların oluşturduğu Blackpink de 'girlband'liğin hakkını veriyor. Son dönemde Dua Lipa ve Blackpink'in düet yaptığını da hatırlarsak, K-pop fırtınasının dineceğini hiç sanmıyorum.

Edis'in Japonya'ya açılması neden önemli?

Japon bir starla düet yapacak 

Japon bir starla düet yapacak 

Ancak konu enteresan noktalara gidebilir. Bana bunu düşündüren isim ise Edis... "Ne alaka?" dediğinizi duyar gibiyim. Önce interneti sallayan haberi özetleyelim. Canımız, ciğerimiz, erkek popstar'ımız Edis, rotasını Uzakdoğu'ya çevirdi. Japonya'nın başkenti Tokyo'daki ünlü bir yapımcıyla anlaşan Edis, kısa bir zaman içinde Uzakdoğu'yu kapsayan bir turneye çıkacak. Ve bir bomba daha... Edis, ünlü bir Japon starla düet yapacak.

Zılgıtlar eşliğinde halaylar çekilmeli

Zılgıtlar eşliğinde halaylar çekilmeli

Millet gözünü Avrupa'ya, ABD'ye dikerken Edis'in Uzakdoğu gibi derya feat. deniz bir coğrafyaya açılması, Uzakdoğu pazarına kulaç atması son derece olumlu bir gelişme. Hatta zılgıtlar eşliğinde halaylar çekilmeli, eşe dosta tez zamanda duyurulmalı. Eurovision'a katılmasak bile her yıl yapılan "Bu yıl Eurovision'a kim gitmeli?" anketlerinde ilk 3'te yer alan Edis'in 'vizyon'un hakkını vermesi beni gururlandırdı.

"Vizyonun yeter be canısı"

"Vizyonun yeter be canısı"

Edis'in diskografisine hakim olmam, bu habere ekstra bir sevinç katıyor, kabul. Ama yine de popçularımızın hâlâ İngilizce şarkılar üretemediği bir noktada tamamen farklı ve yükselişte olan bir pazara yönelmek kesinlikle gurur verici.





Edis, standart bir popçu olmadığını an itibariyle kanıtlamış durumda açıkçası. Bundan sonra isterse Edirne'den, Hatay'dan öteye çıkmasın müziği, önemli değil. "Vizyonun yeter be canısı" dedik mi bir kere, e dedik. Bitmiştir o zaman.

Barış Abi'yi bizden bile çok seviyorlar

Barış Abi'yi bizden bile çok seviyorlar

Kaldı ki işin bir de 'Barış Abi' boyutu var... Biliyorsunuz, Uzakdoğu'da en çok sevilen isimlerin başında Barış Manço geliyor. Özellikle de Japonların Barış Manço sevgisini idrak etmek istiyorsanız sizi YouTube'a davet edelim. Barış Manço, yıllar önce Japonya'da bir turneye gidince ortaya 'evlere şenlik' görüntüler çıkmıştı. Barış Manço'yu bizden daha çok seven, benimseyen, usta ismin tiryakisi olan Japonlar bu kez de Edis'le tanışacak.

'Renga-rengarenk' bir tablo

'Renga-rengarenk' bir tablo

Peki Uzakdoğu sadece 'trend' olmasından ötürü mü önemli? Elbette değil. Güney Kore ve Japonya, bir yandan popüler kültür içerisinde mangalardan şarkılara, animelerden fast-food'a pek çok konuda ciddi bir 'marka' olmuş durumda. Ama bunlardan daha da önemlisi, etkileşim büyük...

Japonlar ve Koreliler, bir yandan kendi 'ürün'lerini pazarlıyor, diğer yandan Batı'nın trend'ini kendi 'cıvıl cıvıl' filtrelerinden geçiriyorlar. Böylelikle ortaya Sertab Erener'in şarkısındaki gibi 'renga-rengarenk' bir tablo ortaya çıkıyor.

"Su çok güzel" dercesine

"Su çok güzel" dercesine

Pek çok 'hit' J-Pop (Japon pop'u) ve K-Pop şarkısına bakın. Şarkılarının bir yerinde enteresan bir şekilde İngilizce sözler yer alıyor. Özellikle Korelilerin pek çok şarkıları İngilizce isimlere sahip. Bu, "Entegrasyona açığız" demek. Şarkılar Korece ya da Japonca.

Ama Batılı bir müzik dinleyicisinin de kendilerini keşfedebilmelerinin yolunu açıyorlar. Dünyanın pek çok ülkesine 'uzak' olmalarının acısını çıkartırcasına bizlere tatlışko tatlışko el sallıyorlar, "Su çok güzel" dercesine ülkelerine, kültürlerine, etkileşimlere davetiye çıkartıyorlar...

Sönük ve minimal kaçıyor

Sönük ve minimal kaçıyor

Dünyanın en kalabalık başkentlerinden Tokyo'daki 'izdiham'lar da önemli bir kanıt. İmza kuyruğundan tutun da sürpriz indirimlere kadar kibarca sıraya geçiyor, hayranı oldukları isimleri en janti halleriyle, sabırla bekliyorlar. Ya da kendilerini ait hissettikleri bir dizi mi var? Kol saatinden, akıllı telefon uygulamasına benimsiyor, özümsüyor, kişiselleştiriyorlar. Bol aksesuar kullanmak gibi. Batı, bütün cafcafına rağmen Uzakdoğu'nun yanında sönük ve minimal kaçıyor.

Neden ille de Avrupa?

Neden ille de Avrupa?

"Yurt dışına açılmak" ne zamandan beri Avrupa'ya endekslendi, tam çıkaramıyorum. Ama akla gelen ilk teori Tarkan'ın 'Şımarık' başarısının başta Fransa olmak üzere Avrupa'yı sallaması olabilir. Üzerine Mustafa Sandal da şansını denedi. Hemen akabinde Sertab Erener'in Eurovision başarısı sonrası Avrupa denemesi oldu.

Ancak bu isimlerin hedefi önce Avrupa, sonra ABD oldu hep. Arada Bendeniz gibi "Ben, Ortadoğu'ya açılacağım" diyen de çıktı ama bir şekilde yarım kaldı pek çok hikâye.

Japonya'daki listelere girdi

Japonya'daki listelere girdi

Edis'in yaptığı da eksik kalabilir. Ama mesele bu değil. Uzakdoğu'daki marketi bizlere hatırlatması bile çok önemli bir gelişme.

Hadise, 10 yıl önce 'Düm Tek Tek' şarkısıyla Eurovision'da 4'üncü olmuştu. Şarkı, Belçika ve Hollanda gibi Avrupa'nın pek çok ülkesinde resmi single listelerine girmeyi başarmıştı. Ancak şarkının Uzakdoğu başarısını biliyor musunuz? 'Düm Tek Tek' Japonya'da resmi single listelerine girmişti!

Yes destek, no köstek...

Yes destek, no köstek...

Hadise'nin o dönem Belçika'da çalıştığı şirket, 'Düm Tek Tek'in Japonya özel edisyonunu yayınladı. Şarkı, Japan Hot 100 listesinde 21 numaraya kadar yükseldi. Bunun en büyük sebebi ise şarkının akılda kalan melodisinin ülkede en sevilen cep telefonu melodilerinden birine dönüşmesiydi.

Düşünün, Japonlar 'Düm Tek Tek', melodisini sevdi. Edis ya da Aleyna Tilki kim bilir neler yapar! 

Blackpink ve Dua Lipa düeti 'Kiss and Make Up'ın, 'Sen Olsan Bari'yi andırmasını da hatırlarsak, evet, bizim gençlerin şansı Uzakdoğu'da bence çok yüksek. Destek çıkmamız şart. E o zaman Hadise'den gelsin: Yes destek, no köstek, düm tek tek...

 

twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak