Ege Amatör denizcilerin memnuniyeti azaldı

Amatör denizcilerin memnuniyeti azaldı

01.09.2009 - 01:00 | Son Güncellenme:

Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin kaldırılmasıyla sevinen yat ve tekne sahipleri, farklı harçların ve daha fazla bürokrasinin çıkarıldığından dert yandı, “Bu yükler hafifletilmeli” mesajı verdi

Amatör denizcilerin memnuniyeti azaldı

Özel yatlardan alınan Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin (MTV) kaldırılması, geçici süre için KDV’nin yüzde 1’e indirilip ÖTV’nin sıfırlanması, amatör denizcilerce memnuniyetle karşılandı. Ancak bu düzenlemelerin yeni bürokratik yükler getirmesi, memnuniyeti gölgeledi. Yatçılar, bugünlerde çıkarılacak “Bağlama Kütüğü”ne ilişkin yönetmelikte bu yükleri hafifletecek rötuşların yapılmasını istiyor.
Amatör Denizcilik Federasyonu’ndan yapılan açıklamada, Türk amatör denizciliğinin gelişmesini uzun yıllar frenleyen, yatçıları yabancı bayrak çekmeye zorlayan MTV’nin kaldırılmasının ‘büyük reform’ olduğu belirtildi, şöyle denildi: “Vergi yerine tekne boyuna göre harç ödenmesi de bir ölçüde kabul gördü. Ancak, getirilen yeni ‘ruhsatname’ sistemi ve ‘bağlama kütüğüne kayıt’ şartı, bu harçların tahsil edilebilmesine yönelik gereksiz bir mevzuat kargaşasına, bürokratik işlemlere yol açacak.”

MTV’den kurtulmanın bedeli mi?
‘Bağlama kütüğü’nün varlık nedeninin anlaşılamadığı belirtilen açıklamada, “Türk amatör denizcisi 28 yıl MTV ödedikten, aynı sürede her yıl yeni belgelerle, pahalı güvenlik donatımıyla yorulduktan, bu arada aracılara da bir hayli para kaptırdıktan sonra, tam ‘Özel Tekne Belgesi’yle huzur bulmuşken, geriye dönmek zorunda bırakılmaktadır. MTV’den kurtulmanın bedeli bir başka ödeme ve belgelendirmeyle mi olmalıydı” denildi.
Amatör denizcilik çevreleri de görüşlerini şu sözlerle dile getirdi: “Bizim teknelerimiz zaten Özel Tekne Belgesi’yle liman başkanlıklarında kayıtlı. Yeniden kayıt yapmaya, ruhsat almaya, her yıl vize ettirmeye ne gerek var? Getirilen harcı tahsil etmenin daha kolay bir yolu olmalıydı. Binlerce kayıtlı tekneyi yeniden kaydetmek Denizcilik Müsteşarlığı için de gereksiz bir zaman ve emek kaybı olacak.”
Öte yandan, yabancı bayraklı tekne sahibi olan Türk vatandaşlarının, Türk Bayrağı’na geçişi konusunda da henüz bir ilerme sağlanamadı. Yetkililer, bayrak değiştirdikten sonra vergi yerine getirilen harçlara aşırı zam olabileceği endişesi bulunduğunu kaydederek, “Böyle bir durum sözkonusu değil. Marina yönetimleriyle, ticaret odalarıyla görüşülüyor. Yabancı bayraklı tekne sahipleri rahat olsun. Burada amaç, Türk bayraklı tekne sayısını artırmak” dedi.


Harç oranları
Özel teknelerin boylarına göre, Bağlama Kütüğü ruhsatnamesi ve bunun vizesi için alınacak harçlar şöyle:
5 metreden 9 metreye kadar olanlardan 200 TL
9 metreden 12 metreye kadar olanlardan 400 TL
12 metreden 20 metreye kadar olanlardan 800 TL
20 metreden 30 metreye kadar olanlardan Bin 600 TL
30 metreden büyük olanlardan 3 bin 200 TL
Aracın boyunun tespitinde bir metreden küçük değerler dikkate alınmazken, deniz taşımacılığı ve balıkçılık faaliyetlerinde kullanılan gemi, deniz ve iç su araçları için alınacak ruhsatname ve vizeler harçlardan müstesna tutuluyor.