Ege Egelilerin başarı öyküleri ‘örnek’

Egelilerin başarı öyküleri ‘örnek’

21.11.2010 - 01:00 | Son Güncellenme:

Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi (İGEME), firmaları ihracata özendirmek için yayımladığı 16 başarı öyküsünden büyük kısmını Egeli firmalara ayırdı.

Egelilerin başarı öyküleri ‘örnek’

Ege Bölgesi’nde gıdadan tekstile kadar çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren firmaların ihracat başarısı, İGEME tarafından da başarı öyküsü olarak duyuruluyor. Kurum, örnek olarak Ege’den 6, Marmara’dan 5, Güneydoğu Anadolu ve Akdeniz’den 2’şer ve Karadeniz’den bir işletmenin ihracat serüvenlerini internet sitesinde anlatıyor. İşte o firmalar ve detaylar:

Fabrıkalarda havlu katlıyordu
Er-Çi Tekstil (Denizli): Genel Müdür Erdal Çiçek, fabrikalarda havlu katlama işçiliği yapıyordu. 2005’te yatırım teşvikinden yararlanarak Afyon’da kurduğu fabrikayı Denizli’ye taşıdı, kapasitesini yüzde 100 artırdı. 2007’den bu yana Avusturya, Almanya, Fransa ve Gürcistan’a ihracat yapıyor. Gürcistan pazarına da girmek için çalışmalarını sürdürüyor. Çiçek, “Bir sonraki hedefimiz marka yaratmak” diyor.

Üretimin yüzde 95’i dışarıya
Bürotenim Mobilya (İzmir): 2007’de kurulduktan bir yıl sonra ihracata başladı. Rusya ve Birleşik Arap Emirlikleri’ne büro ve ev mobilyaları gönderiyor. Toplam satışları içinde ihracatın payı yüzde 95’i buluyor. Mehmet Gür’ün, eşiyle kurduğu şirket, 2008 yılında da Beyaz Rusya’da bir mağaza açmış ve pazarlama stratejisini ev kadınları üzerinden kurarak başarıyı yakalamış.

Irak’ta bir ‘Türk’ markası
Derya Tavukçuluk (İzmir): İzmir Ticaret Borsası Yönetim Kurulu üyesi Derya Pala şirketi, günlük 100 bin yumurta üretim kapasitesine sahip. 2000’den itibaren tesislerini yenileyen firma, ‘Deryum’ markasıyla üretim yapıyor. Üretimin yüzde 60’ı Irak’a gönderiliyor.

Hedef kitlesi çocuklar olacak
Hasgönül Tarım Ürünleri (Denizli): Çekirdeksiz kuru üzüm üretiminin yüzde 90’ını ihracata, yüzde 10’unu ise ihracat kaydıyla yapılan yurtiçi teslime ayırıyor. Emekli öğretmen Necdet Gümüşgönül’ün kurduğu şirket, yılda ortalama 2 bin ton ürün işliyor. İhracat danışmanlığını dışarıdan alıyor. Kısa vadede, çocuklara özgün küçük ambalajlarla kuru üzüm tüketim alışkanlığını kazandırmayı amaçlıyor.

Aydın’dan dünyaya açıldılar
Ahu Gıda (Aydın): 1975’te kurulan ve içecek tozu ile şekerleme üreten Ahu Gıda, ihracata 2003’te başladı. 20 ülkeye satış yapıyor. Yurtdışında tescil edimiş üç markası bulunuyor. Şirket ortağı Sermin Kırıcı, toplam satışlar içinde ihracatın payının yüzde 20 olduğunu, yüzde 40’a çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor.

Altı ülkeye makine satıyor
Uşak Makine: Kaynak ve kesme makineleri üretiyor. Yüzde 20’lik ihracat payını yüzde 50’ye çıkarmayı amaçlıyor. Ar-Ge ve yeni ürün tasarımlarını Avrupalı danışmanlara yaptırıyor. E-ticarete de önem veriyor. Sektöründe ilk online kaynak malzeme satış sitesini kurmuş. İtalya, Mısır, Bulgaristan, Almanya, Rusya ve Irak’a ürün gönderiyor, Afrika pazarını da hedefliyor.