Ege Fabrika içinde fabrika kurdu

Fabrika içinde fabrika kurdu

09.01.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

İzmirli Sun Tekstil'in Başkanı Şükrü Ünlütürk, sektördeki Çin rekabetine karşı nasıl direnip başarı sağladığını anlattı

Fabrika içinde fabrika kurdu

Özellikle tekstil ve konfeksiyon sektörlerinde yaşanan hızlı değişim ve Çin rebaketi giderek arttı. Yıllardır dünyada önemli bir çekim merkezi sayılan Türk tekstil ve konfeksiyon imalatçılarını da ciddi anlamda etkiledi. İrili ufaklı pek çok firma kapanırken, bazıları da ayakta kalabilmek için yeni arayışlara yöneldi. Tıpkı Sun Tekstil örneğinde olduğu gibi... Bünyesinde üçü tekstil ve hazır giyim olmak üzere, 4 şirketin yer aldığı İzmir merkezli Sun Tekstil Grubu, esnekliği, sürati ön plana çıkaran çalışma yöntemi geliştirdi. "Bütün mesele Çin'in beceremediğini becermek" sloganıyla çıktığı yolda önemli başarılara imza atan grup, 50 milyon dolarlık ihracat hedefine de ulaştı. Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ünlütürk, birleşmeler ve satın almaların artacağı pazarda küçük balıklara yer olmadığını "zamanında" tespit ettiğini söyledi. Ünlütürk, Torbalı'daki 2 fabrika içinde 13 ayrı ünite kurarak, birbirinden bağımsız çalışan küçük modüller sayesinde üretim esnekliği ve hız kazandıklarını belirti. Bütün mesele bu Ünlütürk, "Küme modeli" adını verdikleri sistemin Türkiye'de bir ilk olduğunu ifade ederek şöyle konuştu: "Artık fiyat, zaman ve kaliteye bakıyor. Üretimin nerede yapıldığı o kadar önemli değil. Biz fabrika içinde küçük modüller oluşturarak üretim teknikleri ve esnek üretim yolunda önemli mesafeler aldık. Böylelikle minimum sipariş adedini aşağı çektik. 3 bin tane de, 300 tane de üretim yapabiliyor, sipariş alabiliyoruz. Termin sürelerini ise 2-3 haftalık bir sürece indirdik. İş akışlarını bilgisayar aracılığıyla planlanıyor ve kontrol ediyoruz. Bütün mesele, Çin'in yapamadığını yapmak." Küme modeli 2005 yılı boyunca hep olumsuzlukların konuşulduğu sektörde, kendi işlerinin çok iyi gittiğini söyleyen Ünlütürk, bu yıl 100 milyon dolarlık ciro hedeflediklerini açıkladı. Ünlütürk, "Parmakla gösterilen bu başarıya rağmen asla rehavete kapılmıyoruz. Rehavet olursa düşeriz. İntel'in CEO'sunun söylediği 'Yalnız paranoyaklar ayakta kalır' sözünü örnek aldık" dedi. Sun'un en bilinen markası Jimmy Key'i İstanbul'a taşımalarına rağmen, üretim üssünün Torbalı'da kalacağını da kaydeden Ünlütürk, "Biz buraya 25 milyon Euro'dan fazla yatırım yaptık. Üretim için başka bir yere gitmeyiz" dedi. Grubun amiral gemisi Sun Tekstil'in Torbalı'daki tesislerinde aylık üretim kapasitesi 500 bin adet. Özellikle yıkamalı, parça boya, düz ağırlıklı, komplike malların üretildiği fabrikada 457 işi çalışıyor ve Adidas, Marks&Spencer, Diesel, DKNY, Gsus ve Guess gibi dünya çapında markalara spor ve günlük giyim tarzında ürünler hazırlanıyor. Asla rehavet yok Sun Grubu'nda yer alan Ekoten A.Ş. ise Türkiye'nin en büyük üst kalite boyalı kumaş üretim tesislerinden birisi. Günlük 35 ton kumaş boyama ve 25 ton örgü kapasitesine sahip tesis; Adidas, Next, Tommy Hillfiger, M&S gibi ünlü markalara ihracat yapıyor. Gruptaki diğer şirketler ise J.K. Tekstil A.Ş. ile Rem Elektronik A.Ş. Adidas, Tommy Hillfiger Sun Grubu'nun markası olarak ilk kez 1997 yılında özel koleksiyonu hazırlanan Jimmy Key, günlük ve spor giyimde hızlı bir gelişme gösterdi. Markayı sevdirmek amacıyla, Türkiye'de ilk kez gerçekleştirilecek bir iletişim projesi üzerinde çalışma başlatıldı. Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Ünlütürk, "Yabancı markalarla rekabetin iletişim boyutunda zayıf kaldığımızı farkettik. Uluslararası markaların bu avantajı çok büyük. Biz de hedef kitleyle bütünleşmek için harekete geçtik. Mart ayında internette hiç yapılmadık bir şeyi başaracağız, Jkey Club'ı kurup tanıtım yapacağız" dedi. Jkey Club yolda İzmirli plastik devi Esen Şirketler Grubu, 2006'da Romanya pazarına ağırlık verecek. Yönetim Kurulu Başkanı Salih Esen, 2007'de AB'ye tam üye olacak bu ülkede geçen yıl şirket kurup ofis ve depo açtıklarını hatırlattı. Bükreş'te kuracakları fabrikada PVC ve polietilen boru üreteceklerini söyleyen Esen, "Bin metrekarelik tesiste ilk etapta 30 kişi çalışacak. Burayı Avrupa'daki üssümüz yapacağız. Ukrayna, Macaristan, Bulgaristan ve Moldavya'ya açılmak için kullanacağız" dedi. Salih Esen, geçen yılı 70 milyon dolar ciroyla kapattıklarını da belirtti, "Üretim kapasitemizi 2006'da 40 bin, 2007'de ise 50 bin tona yükseltmeyi planlıyoruz" diye konuştu. Esen Plastik Romanya'yı üs yapacak