Gündem ‘Eğitime gerek yok sorun velilerde’

‘Eğitime gerek yok sorun velilerde’

30.10.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası tarafından ücretsiz eğitim verilen servis şoförleri, “Eğitime gerek yok, sorun velilerde. Veliler kendi çocuklarına katlanamazken biz 25 çocuğa katlanmak zorundayız” diyor

‘Eğitime gerek yok  sorun velilerde’

Ölümler ve uyuşturucu skandallarının ardından okul servislerine yönelik yeni düzenlemeler yapılırken, İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası da, şoförler için eğitim başlattı.
Servis araçları için 2011’den itibaren 4 bin 500’e yakın şoföre beden dili, çocuk psikolojisi ve ilk yardım eğitimleri veren İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası’nın eğitimine konuk oluyoruz. Yaklaşık 100 kişinin katıldığı eğitimde beden dili ve çocuk psikolojisi dersini Tüketici Hakları Derneği Kadıköy Şube Başkanı Canan Ülkü, ilk yardım dersini ise eski hemşire Sevim Ünal veriyor. Beden dili ve çocuk psikolojisi üzerine kısa bir bilgilendirmenin ardından derste çocuklarla emir kipi kullanılmadan konuşulması, sözlerinin kesilmeden dinlenmesi ve çocuklarla konuşurken göz hizasında durulması gerektiği bilgileri aktarılıyor. Moladan sonra başlayan ilk yardım dersinde ise şoförlerin olay anında önce kendilerini güven altına alması, 112’yi araması ve daha sonra kişiye yardım etmesi yönünde bilgiler veriliyor. Ayrıca bilincinin ve solunumunun muhakkak kontrol edilmesi ve gerekli müdahalelerin yapılması gerektiği anlatılıyor.
‘Bildiğimiz şeyler’
Eğitime katılan servis şoförleri ise durumdan pek de memnun değil. Verilen molada anlatılanların aslında bildikleri şeylerden oluştuğunu, bunun eğitim adı altında kendilerine verilmesinin gereksiz olduğunu söylüyor. Servis şoförü Adnan Barman, 24 senedir bu işi yaptığını ve çocukları sevmeyen bir kişinin bu işi yapamayacağını belirterek, “Veliler sadece çocukları ne anlatırsa onu biliyor ve ona göre hareket ediyor. Biz anne babaların en değerli varlıklarını taşıyan kişileriz ve bunun da bilincindeyiz. Bu camianın içinde de illa ki çürük elmalar olacaktır. Özellikle servisçilerin üzerine geliniyor. Servis şoförleri olarak bizlerin problem yaşadığı kişiler öğrenciler değil veliler. Veliler çocuklarının servis içerisinde ne yaptıklarını, nasıl konuştuklarını bilmiyor. Biz bilinçli insanlarız. Burada verilen eğitime gerek yok. Zaten bildiğimiz şeyler” diyor.
‘Katlanamıyorlar’
1995’ten beri servis şoförlüğü yaptığını söyleyen Hüseyin Özdey ise, “Bizim bütün evraklarımız zaten okul idarelerine teslim ediliyor. Bu yeni yönetmelikte de yeni olan tek şey sensörlü koltuk uygulaması. Bunun maliyeti konusunda da bir açıklama yok. Söylentilere göre 3 Eylül 2018’e kadar hayata geçeceği söyleniyor. Trafikte diğer sürücüler de bize karşı daha öfkeli. Ufacık bir şey olduğunda ‘Sen öğrenci taşıyorsun’ diyorlar. Bunu biz de biliyoruz. Diğer araçların bizlere saygı göstermesi gerekiyor. Veliler bazen kendi çocuklarına katlanamazken biz yeri geldiğinde 25 çocuğa katlanmak zorundayız. Arabamızdaki öğrenciye gösterdiğimiz sevgi ve müsamahayı yeri geldiğinde kendi çocuğumuza gösteremiyoruz. Kavgalar, tartışmalar, yaralanmalar bu işin başından beri vardı” diye konuştu.

‘Maddiyata bakılması sorunlara yol açıyor’

İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası Başkan Vekili Murat Bozkurt da şunları söyledi:
“Servis şoförlerimize karşı yapılan bazı haksızlıklar var. Bizim şoförlerimiz eğitimlidir. Mesela ‘bonzaici servisçiler’ ya da ‘mafya servisçiler’ denmesi bizleri rahatsız ediyor. Biz bu iddiaları hiçbir şekilde kabul etmiyoruz. Okul idarecileri ve eğitimciler servis için ihale yaparken en yüksek teklifi vereni seçiyor. Bu konuda maddiyata bakılması sorunlara yol açıyor. Bu ihaleler yıllardır bu işi yapan, sabıkası olmayan, belgelerini tamamlamış şoförlere verilmiyor. Verdiğimiz eğitimlerle şoförlerimizin çocuklarla olan iletişimini daha etkili hale getirmeyi amaçlıyoruz. Ayrıca nasıl davranmaları gerektiği ve kaza sonrasında nasıl ilk yardım yapmaları gerektiğini öğretiyoruz. Eğitimlerimizi sekiz saat olarak planladık. Denetime karşı değiliz. Ancak bizler okul içerisinde denetlenirken, kapı önündeki korsan servisler denetlenmiyor. 17 bin üyemiz var. Eğitimler için ücret talep etmiyoruz.”