Aerobik Egzersiz Vücudunuza Gerçekte Ne Yapıyor?
 Artık herkesin ezberlediği bir gerçek var; sağlıklı ve uzun bir yaşam için vücudumuza iyi bakmamız şart. Bu da çok kapsamlı bir özen gerektiriyor. Sadece sağlıklı beslenmek, zararlı alışkanlıklardan uzak durmak, stresten kaçınmak yetmez; egzersizi de hayatımızın vazgeçilmezi yapmalıyız. Ancak egzersiz yapmak denilince kafalarda birçok farklı şey canlanıyor. Bu yazımızda sizlere aerobik egzersizden ve vücudunuza yaptığı faydalardan bahsedeceğiz. Aerobik egzersiz denilince anlaşılan birçok şeyin eksik olduğunu, gerçeklerin aslında bambaşka olduğunu göreceksiniz.

Aerobik Egzersiz Doğal Glutamin Takviyesi Yapmanızı Sağlar
Düzenli olarak egzersiz yapmaya başladığınızda vücudunuzdan hemen zayıflayıp incelmesini, yağları yakıp yerine kasları koymasını beklersiniz. Ama süreç gerçekte böyle işlemez. Egzersiz kilo vermek ya da sıkılaşmak, moda tabirle “fit görünmek” için yapılan bir şey değildir. Aerobik egzersiz yaptığınızda nefes alışverişinizden kas yapınıza, akciğerinizden kalbinize tüm vücudunuz ve organlarınızda birçok şey değişime uğrar.

Öncelikle aerobik egzersizin aslında ne olduğuna bakarak başlayalım. Aerobik egzersiz metabolizmanın çalışma hızını artıran, kalp, akciğer gibi hayati organların güçlenmesini sağlayan egzersiz türleridir. Örnekleyecek olursak; Kardiyo, yürüyüş, bisiklet gibi aktif yaklaşımlar aerobik egzersiz kapsamına girer. Kalp atışını ya da nefes alış verişini zorlamazlar ve uzun sürelidirler.

Uzun süreli olmaları aerobik egzersizi şiddetli efor sarf edilen diğer egzersizlerden ayırır. Bunun da vücuda glutamin, sistin ve glutatyon oluşumunda olumlu olarak etki eder. Bu terimleri ilk kez duymuş olabilir yada bir şekilde aşina olmuş olabilirsiniz. Burada bizler için önemli olan ve bilmeniz gereken bu terimlerin sağlıklı vücuda sahip olabilmemiz için oldukça önemli olmasıdır. Yoğun egzersiz ya da yetersiz beslenmeden sonra glutamin endeksiniz düşer. Bu da bağışıklık sisteminizi ve kas gücünüzü olumsuz etkiler. Glutamin kas dokumuzu koruyan, bağışıklık sistemimizi güçlendiren amino asitlerdir. Bilinçli yapılan aerobik egzersiz, glutamin endeksinizi kesinlikle düşürmez, hatta oluşumuna katkı yapar. Bu da vücudunuzun kas kaybı, protein eksikliği gibi sıkıntılarla boğuşmasını önler. En büyük organımızın kasımız olduğunuda varsayarsak aslında aerobik egzersiz sırasında ve sonrasında vücutta açığa çıkan hayati öneme sahip amino asitlerin ne kadar değerli olduğunu daha iyi anlamış oluruz. Hemde bu aminoasitlere sadece hareket ederek ulaşmak varken !

Antioksidan, Sistin ve Glutatyon Seviyelerinizi Aerobikle Koruyun
Aerobik egzersizle birlikte vücudumuzda oluşan bir diğer olumlu şey ise antioksidanlardır. Antioksidanlar bizi yaşlılığa ve kanser gibi ölümcül hastalıklara sebebiyet veren serbest radikallerden korur. Antioksidan vücudumuzda doğal yolla üretilmekle birlikte üretimi 25 yaşından sonra azalma göstermektedir. Bunun önünde doğru beslenme ve doğru egzersizle geçebilmek mümkün. Şiddetli aktivite içeren spor ve egzersizler antioksidan seviyesine olumsuz etki eder, aerobik egzersiz antoksidan seviyesini artırmaya yardımcı olur.

Glisin diye bilinen glutatyon ve sistin diye bilinen bir diğer önemli aminoasit de yaşam ömrünü uzatan güçlü aminoasitler arasında yer alırlar. Sağlıklı beslenmeyle takviye edilen aerobik egzersizin glutatyon üretimi üzerindeki olumlu etkileri üzerine psikonöroimmünolojide birçok araştırma mevcut ve tıptaki kanıtı ıspatlanmıştır.

Kendinize Bütüncül Yaklaşın, Psikonöroimmünolojiyi İhmal Etmeyin
Egzersiz dahi olsa insan vücudunun bütün bir parçadan oluştuğunu asla unutmayın ve kendinize bütün yaklaşın. Psikonöroimmünolojik egzersiz bakış açısını sizlerde kazanın. Artık aerobik egzersiz denilince akıllara müzik eşliğinde mat üzerinde jimnastik hareketleri yapmak gelmemeli. Aerobik egzersiz yaşam ömrü üzerinde dahi etkisi olan, bilimsel araştırmalarla sindirim ve bağışıklık sistemini, kalp ve akciğer sağlığını, damarları, kan dolaşımını ve kas gücünü etkileyen son derece önemli ve holistik bir uğraştır. Ve her holistik yaklaşım gibi sadece fiziksel değil psikolojik etkileri de göz önünde bulundurulmalı ve mutlaka psikonöroimmünolojik yaklaşımla ele alınmalı. 1950’lerden bu yana bir bilim dalı olarak insanlığa hizmet sunan psikonöroimmunoloji, insanı bağışıklık, sinir, sindirim, hormonel ve psikolojik sistemleriyle tüm bir bütün olarak ele alır. Holistik yaklaşım tam olarak bunu ifade eder ve aerobik egzersiz de bu yaklaşımın önemli yapı taşlarından biridir.

Fzt. Ahmet Burak SEZGİN