12 Aralık 1999 
 ANA SAYFA
 SİYASET
 HABER
 EKONOMİ
 DÜNYA
 SANAT
 YAŞAM
 SPOR
 YAZARLAR
 ENTELLEKTÜEL B.
 ÇİZERLER
 İNTER EKRAN
 HAVA DURUMU
 GAZETE PAZAR
   SİNEMA
   MÜZİK
   ASTROGİZEM
   TAROT
   BRİÇ
   SATRANÇ
   G. PAZAR ARŞİV
 VİTRİN
 İNTER@KTİF
 21.YÜZYIL
 PAZAR SOHBETİ
 SAĞLIK HATTI
 VERGİ HATTI
 E-POSTA
 ARŞİV
 KÜNYE
 TÜRKÇE KARAKTER
 REKLAM TARİFESİ
 YARDIM SAYFASI

Elektrikli minik serçe

OtoKolik / Levent Köprülü

Sparrow, elektrikligiller sınıfından, motosiklet temelli bir araç. Daha şimdiden yeni bir sınıfın öncüsü sıfatını hak etti.

O biiir böcek... O biiir otomobil... O biiir motosiklet... O biiir çevreci... O biiir... Evet o, ne olduğu belli olmayan bir araç. Kirlilik, ozon tabakası filan derken, çevreciliğin artan önemiyle birlikte ortaya atılan bir ucube. "Elektrikligiller" sınıfından ve daha çok motosiklet temelli. Adı ise Sparrow yani "Serçe."
Önceleri pek bir garipsenmiş. Üç tekerleği bulunduğu, aktarma organı olarak zincirleri olduğu için birkaç kez ona motosiklet muamelesi yapılmış. Ancak motosikletler onunla alay etmiş! Kapalı bir kasası, camı, kapısı olduğu için otomobil olmaya karar vermiş. Ama otomobiller de, onu aralarına almak istememişler. Sonuçta kendisine yepyeni bir yön verip, yeni bir sınıfın öncüsü olmuş "Serçecik": Kişisel taşıma modülü...
İşin şakası bir yana, ona tasarımcılarının bulduğu formulün adı gerçekten de bu. O uçamasa da, oldukça hafif bir maddeden imal edilmiş: Fiberglass yani cam elyafı. Tek kişilik bir kabine sahip olan aracın doğduğu yer ise, trafik ve dolayısıyla en fazla hava kirliliğinin bulunduğu ABD'nin Kaliforniya eyaleti. Corbin - Pacific adlı şirket tarafından üretilen araç, depoladığı elektrikle saatte yaklaşık 96 kilometre hız yapıp, hiç şarj gerektirmeden 100 km. yol katedebiliyor. "Serçecik"in motoru, 13 adet aküden güç alıyor. 0'dan 96 km.'ye çıkış içinse 15 saniyeye gerek duyuyor.
Boyutları nedeniyle kalabalık trafikte rahatça hareket edebilen araç, aynı zamanda benzerliği nedeniyle bir motosiklet için ayrılan yere park yapabiliyor. Şimdilik küçük çaplı üretim yapan şirket, aracı Londra Otomobil Fuarı'na da sokarak Avrupa'ya açılmanın adımını attı. Şirketin kurucusu Tom Corbin, insanların ilk gördüğünde ona "gerçek değilmiş gibi" baktıklarını belirtiyor. Onun tamamen "dünyalı" olduğunu vurgulayan Corbin, hedefinin motosiklet almaya cesaret edemeyen insanlara otomobil konforunda bir motosiklet sunmak olduğunu ifade ediyor. Nitekim araçta dizüstü bilgisayar, evrak çantası gibi eşyalar için minik bir bagaj, kalorifer, radyo kasetçalar veya CD player gibi konfor unsurları mevcut. Üstelik kullanmak için motosiklet ehliyeti yeterli.
Aracın güvenliği konusunda insanların kafasında soru işaretleri doğduğu, zira Serçe'nin hiçbir çarpma testine (crash test) tabi tutulmadığı hatırlatıldığında ise, Corbin tek bir yanıt veriyor: O, zaten bir "motosiklet kaskı" gibi imal edildi... Her şeye rağmen, 13 bin dolar (Yaklaşık 3.5 milyar TL) etiketle satışa çıkarılan araca oldukça büyük ilgi olduğunu belirtiliyor. Zira sipariş listesi de gün geçtikçe artıyor. İsviçre, Belçika ve İtalya'dan lisanslı üretim yapmak isteyen bazı firmalarla da görüşmeler yapılmış. Gelelim motosikletçilerin görüşüne: Amerika'nın en ünlü Harley Davidson çetesi olan "Cehennem Melekleri"nin (Hell's Angels) önemli elemanlarından Sonny Barger, bu miniği denemiş. "Gürültücü Harley Davidson'ın yerini tutacak gibi değil. Çünkü onun üzerinden pek inmek istemiyorum. Üstelik elektrikli bir araca binmek, şanıma yakışmaz," diyen Barger, buna rağmen "Serçe"nin bayiliğini almak için görüşmeler yaptığını itiraf ediyor...

Yeni
İnternetten naklen test
Araç geliştirme aşamasında ilginç test yöntemlerine başvurmasıyla tanınan Nissan, yeni geliştirdiği ve önümüzdeki ilkbahardan itibaren Türkiye'de de satışa sunulacak Almera'nın motor testlerini internetten naklen yayınladı. Motor, saatte 250 km. hızla, aracın içinde bulunan dört yolcu, eşyaları ve bir römork da eklenerek tam 48 bin km. boyunca test edildi. Bu testleri, dileyenler, internet kanalıyla naklen izledi. Her beş saatte bir durdurulup yağı ve güvenlik sistemleri kontrol edilen motorun, normalde erişeceği hararetten dört kat daha fazla ısınması sağlandı. 200 saat boyunca yapılan testin sonucu ise, Nissan'ın söylediğine göre oldukça başarılı...

Bu da yeni
Hyundai'nin yeni ufaklığı
Model yelpazesini sürekli yenileyen üreticilerden biri olan Koreli Hyundai, yeni bir "ufaklık" daha piyasaya çıkarmaya hazırlanıyor: Amica. Beş kapılı bu ufaklık, 55 beygir gücünde 1.0 litrelik motora sahip olacak. Halen üretilmekte olan Atoz ile aynı platforma sahip olması beklenen Amica'nın, bu modelden süspansiyon ve şanzımanı da alacağı belirtiliyor. Otomatik ve manuel vites seçenekleri olacağı söylenen Amica'nın piyasaya çıkışının şubat ayını bulması planlanıyor.


levkop@milliyet.com.tr
© 1999 Milliyet