Ekonomi Cihan Kamer'in gündemi yoğun

Cihan Kamer'in gündemi yoğun

18.12.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

Elektrik dağıtım ihalelerine girmeye hazırlanan Atasay'ın patronu Cihan Kamer'in gündemi bu günlerde oldukça yoğun. Kamer, santral projeleri, otoyol özelleştirmeleri, jetle hava taksinin yanında helikopterle şehir için hava taksi, ayrıca, bir liman yatırımı planlıyor. İran'dan 4 ay içinde elektrik ithal edeceklerini söyleyen Kamer, "Yıllık 600 milyon kilovatsaat elektrik getireceğiz" dedi. Dağıtım ihalelerinde yabancı bir ortakla yer almak istediklerini belirten Kamer'in Milliyet'in sorularına yanıtları şöyle:

Cihan Kamerin gündemi yoğun

axeko012.jpg İran'dan elektrik ithalatı lisansınız var. İthalat ne zaman başlayacak? 600 milyon kilovatsaat ithalat lisansımız var. İran'ın konumu realize etmeyi geciktirdi. Durum değişiyor, müzakere ediyoruz. İran'dan elektrik ithalatı lisansı şirketimiz Şavk Elektrik'te. Kartet, İran'la anlaşma yapmış ama lisans bizde. Kartet'in ithalat yapma şansı yok. Kartet İran'la bir anlaşma yaptı... Üç yıl önce ortağım Ömer Bağcı'yla bir anlaşmazlık oldu, kendisine sattım. Sonra anlaştık geri aldım. Şavk'ı satmadık. Hidroelektrik lisansı alan şirketleri Akfen'e sattık. Hidroelektrik tarafında projeler yürüyor. Hakkâri'de, 105 megavat gücünde hidroelektrik santral lisansımız var. Rüzgâr enerjisi çalışmalarımız var. Anlaşmayı imzalayan Şavk Elektrik hisselerini bir ara sattınız... 'Yabancı ortak bakıyoruz' Elektrik dağıtımda güçlü rekabet olacak, gireceğiz. Tecrübeli bir yabancı ortakla girmeyi tercih ederiz. Enerji büyüyen bir alan. 5 yıl önce bu alana girme kararı aldığımızda kuyumcunun enerjide ne işi var dediler. Kuyumcular sektörlerdeki geleceği göremez diye bir kural mı var? Elektrik dağıtım ihalelerine girecek misiniz peki? Atasay Kuyumculuk olarak Hindistan'da yatırım planlıyoruz. Çin'de yatırımımız var. Büyümemiz parekendecilik ve markada olacak. Türkiye'nin altın ihracatının yüzde 13'ünü yapıyorum ama hammaddeyi dışarıdan alıyoruz. Yazık. Türkiye olarak her sektörde işin hamallık tarafına talip olduk. Tasarım tarafında eşim Çiğdem Kamer var. Özlem Süer ile çalışıyoruz. Özlem birçok trendsetter gruplarında yer alan global vizyonun içinde olan bir isim. Kuyum sektöründe büyüme stratejiniz ne olacak? 'En büyük şansım babam' Kendi paramla, babamın şirketine ortak oldum. Babam Atasay Kamer, emeğe değer veren birisi. O da babasından böyle görmüş. Böyle bir babaya sahip olmanın hayatımdaki en büyük şans olduğuna inanıyorum. Emek harcamadan sahip olduğunuz şeylerin önemine varamıyorsunuz hayatta. Benim oğlum koyar mı bilmem. Oğlumun adı Atasay, şirketin adı da Atasay olunca, benim diyor tabi doğal olarak! Aile şirketine ortak olmak için sermaye koydunuz ortaya. Oğlunuz da bu süreçten geçecek mi? Helikopterle şehir içi taksicilik de düşünüyoruz Hava taksiciliğinde 120 adet Eclipse 500 uçak getireceğiz. Türkiye ve Türki cumhuriyetlerdeki haklara da sahibiz. Bunlar 4 kişilik jet uçaklar. Mayıs-haziran gibi gelmeye başlayacak. AB sertifikasyonuyla uçacaklar. Yaptığımız sözleşme, aldığımız uçakları satma hakkını da kapsıyor. 500 milyon dolarlık bir yatırım. Hava taksiciliğine soyundunuz. Ne zaman geliyor uçaklar? Biz ucuza uçuracağız. Bu tür uçakların bir saatlik kiralama maliyeti 3 bin 500 dolardan başlıyor. Biz 2 bin dolara uçuracağız. 4 kişilik olduğunu düşünürseniz özel bir jetle 500 dolara Ankara'ya uçmuş olacaksınız. 600 metrelik piste inebiliyor bu jetler. Türkiye'de çok kullanılmayan havaalanı var. Honda'da aynı kategoride uçak üretecek şimdi. Rekabet artacak, dünyada 12 bin pilota ihtiyaç olacak. Türkiye, bir pilot eğitim merkezi yapabilirse pilot ihraç edebilir. Projemizin ilavesi helikopter işi olabilir. Ama bunun için İstanbul'da helikopter pistlerinin artması lazım. İnsanlar neden sizin taksilerinize binecekler? 90 milyon dolarlık heyecan Karayolları bize göre maksimum 710 milyon dolar ederdi. Ama 799 milyon dolara kadar çıktık. Biraz daha gidebilirdik. Planladığımız rakamın 90 milyon dolar kadar üstüne çıktık ama Ahmet Bey kararlı görünüyordu. Benim ihalelere girmemem gerek. Çünkü kendimi tutamıyorum. Müzayedelere de katılmamaya çalışıyorum. Uludağ'da 1991 yılında neredeyse o günkü altın yatırımı varlığımın yüzde 10'u kadar bir rakamı, iki avize ve birkaç parçaya vermiştim. Eşim Çiğdem engelleyemedi! Eve geldiğimizde avizeleri daha silerken sahte olduklarını anladık. Babam o yüzden 'ihalelere girme' der. Karayolları ihalesinde son ana kadar direndiniz. Demek ki bütçeniz vardı. Deha Menkül'ü Ceyhan Bektaş'la kurdum. O zaman tahta sistemi vardı. Şirketi kurduğum ilk ay koltukta yattım. Lisans almak zor oldu. Zar zor transfer ettiğim insanlar 'gidiyorum' dedi lisans alma süreci uzayınca. 'Gidin ben bu kurumu lider yapacağım' dedim. Üç ay içinde işlem hacminde piyasa lideri olduk. İlk program analizini yaptım ve programı yazdırdığım kişi sonradan bunu bankalara altyapı programı olarak sattı. Türkiye'de ilk dealing room'u kurdum. Hisselerimi 1991'de Ceyhan Bey'e sattım. Borsa camiasının bir dönem popüler isimlerinden biriydiniz. Borsaya yatırım hâlâ var mı?