Ekonomi Dövizdeki kur farkı otomotiv fiyatlarını vurdu

Dövizdeki kur farkı otomotiv fiyatlarını vurdu

24.03.2014 - 11:26 | Son Güncellenme:

Toyota Türkiye CEO’su Bozkurt, kur farkı sebebiyle 50 bin liralık otomobillerin 70 bin liraya yükseldiğini belirterek, “Elde kalan 2013 modeller hâlâ 10 bin lira daha avantajlı alınabilir” dedi.

Dövizdeki kur farkı otomotiv fiyatlarını vurdu

Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, kurlarda yaşanan artışın özellikle yeni otomobillerde ciddi fiyat farklarına sebep olduğunu söyledi. Son bir yılda döviz kurunda yüzde 40 artış olduğu tespitini yapan Bozkurt, kısa süre önceye kadar 50 bin liraya satılan bir otonun 2014 modelinin artık 65-70 bin liraya alınabileceğini söyledi.

2013 model alın

Haberin Devamı

Bugün TV’de yayınlanan Üç Nokta programına konuk olan Ali Haydar Bozkurt, otomotiv sektöründeki son gelişmeleri değerlendirdi. Otomobil almak isteyenlere önerilerde bulunan Bozkurt, şöyle devam etti: “Otomobil almayı düşünenlere özellikle stoklarda bulunan 2013 model arabaları değerlendirsin. 2013 ve 2014 model arabayı yan yana koyduğunuzda birebir aynı otomobildir ama 2013’lerde ciddi fiyat avantajı var. Eldeki stoklar 2-3 haftada eritilir. Tüketiciler biraz acele etsin.”

Bu yıl zor geçecek

Türkiye’de ocak ayında otomobil satışlarının yüzde 27,5 gibi çok sert düştüğünü hatırlatan Bozkurt, “Bu yıl otomobil için zor bir yıl olacak. Yıllık 600 binlere gerileyen Pazar sektör için kırmızı olmasa da turuncu alarm anlamına gelir” dedi. Kriz lafını kullanmak istemediğini ancak sektörde ciddi bir daralma olduğunu vurgulayan Bozkurt, ekonomiyi soğutma çabalarında ölçünün kaçmaması gerektiğini ifade etti. Bozkurt, bu daralma durdurulmazsa sektörde ciddi bir istihdam kaybı yaşanacağı uyarısı yaptı.

Tür­ki­ye üre­tim üs­sü

Haberin Devamı

Tür­ki­ye­’nin ar­tık dün­ya­da­ki sa­yı­lı üre­tim üs­le­rin­den bi­ri ha­li­ne gel­di­ği­ni vur­gu­la­yan Boz­kurt, “Me­se­la To­yo­ta­’nın Tür­ki­ye fab­ri­ka­sı dün­ya­da­ki en ka­li­te­li fab­ri­ka se­çi­li­yor. Biz bu­gün bu üre­tim­le­ri ar­tı­ra­lım hat­ta müm­kün­se ye­ni ya­tı­rım çe­ke­lim. Sek­tö­rün bay­rak­tar­lı­ğı­nı ya­pa­lım. Her cep­he­de sa­va­şa­ma­yı­z” de­di.

İç pİyasa büyümeli

Ali Hay­dar Boz­kurt, dün­ya­da bü­yük oto­mo­bil mar­ka­la­rı­nın bi­le bir­leş­me­ye git­ti­ği­ni ha­tır­la­ta­rak, “Bi­rin­ci­si mev­cut Tür­ki­ye­’de üre­ti­mi olan 8 mar­ka var. To­yo­ta­’da bun­lar­dan bir ta­ne­si. Biz bu­ra­da öy­le bir or­tam oluş­tu­ra­lım ki bu mar­ka­lar 2 mo­del­se bu­nu 3-4 mo­de­le çı­kar­sın. Bu­ra­da üre­tim­le­ri­ni ge­niş­let­sin. Bu­nu iç pi­ya­sa­yı bü­yü­te­rek sağ­la­rız. Yer­li üre­tim bi­raz da­ha uzun bir va­de­li ” de­di.

Tek mo­del­le ba­ba­yi­ğit ol­maz Oto­mo­bil sek­tö­rün­de­ki yer­li mar­ka ve onu üre­te­cek ba­ba­yi­ğit tar­tış­ma­la­rı­na da de­ği­nen Boz­kurt, yer­li mar­ka­nın tek mo­del­le ger­çek­leş­me­ye­ce­ği­ni, ger­çek­leş­se bi­le eko­no­mik ol­ma­ya­ca­ğı­nı vur­gu­la­dı. Sek­tör­de ya­pı­la­cak bir ya­tı­rı­mın ken­di­ni kur­ta­ra­bil­me­si için bir mo­del­den en yıl­lık 100 bin adet sa­tış ge­rek­ti­ği­ni söy­le­yen Boz­kurt, şöy­le de­vam et­ti:

Haberin Devamı

“Tür­ki­ye­’de en çok sa­tı­lan mo­del­ler yıl­da 30 bin adet­tir ve bun­lar 1-2 ta­ne­dir. Di­ye­lim 30 bin adet üret­ti­niz, pa­zar­da sat­tı­nız ve çok be­ğe­nil­di. Ge­ri ka­lan 70 bin ade­di mec­bu­ren dış pa­za­ra gö­tü­re­cek­si­niz. Dış pa­za­ra git­ti­ği­niz­de si­ze han­gi mar­ka­sı­nız? Ürün ga­mı­nız ne de­nil­di­ğin­de tek mo­del gös­te­re­cek­si­niz. Öy­le de­di­ği­niz­de o ül­ke­de bir ba­yi ağı kur­ma­nız çok zor. Bir­kaç mo­del­den bah­se­di­yor­sa­nız bun­la­rın her bi­ri mil­yar eu­ro­luk ya­tı­rım­lar­dır. Bu ko­lay bir sü­reç de­ğil.”