Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk

ABD’de bulunan Türk girişimci, elektrikli araç bataryalarının gücünü artırıp, “kobalt bağımlılığı”na son verecek fikri geliştirdi. Dr. Kenan Şahin’in, büyük şirketlerin peşinde olduğu buluşuyla, elektrikli araçların bataryaları da ucuzlayacak

Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk

Dünyanın en büyük kimya şirketleri olan BASF ve Johnson Matthey, şimdilerde onun geliştirdiği teknolojiyi kullanırken, o, yeni buluşu olan “GEMX” sayesinde, önümüzdeki yıllara damga vuracak elektrikli araçları ucuzlatabileceğini ve bataryaların gücünü artırabileceğini söylüyor. Söz konusu iddianın sahibi, bugün 77 yaşında ve ABD’deki MIT’nin (Masachusset Institute of Technology) Yönetim Kurulu üyesi olan Dr. Kenan Şahin...

Kendi deyimiyle cebinde 50 dolar ile 17 yaşında ABD’ye giden ve yıllardır “keşfetmekten” vazgeçmeyen Şahin, kurduğu ve bünyesinde yüzlerce mühendisin çalıştığı TIAX ve CAMX Power şirketleriyle, 2000 yılının başından bu yana batarya yani akü teknolojileri üzerine çalışıyor. Geçtiğimiz günlerde Berlin’de katıldığı bir konferansa konuşmacı olarak katılan Şahin, “GEMX” adını verdiği, ABD, Çin, Avrupa ve Japonya’da patentini aldığı patentini anlattı.

Çığır açacak

Bloomberg internet sitesinde yer alan habere göre, büyük üreticilerle halen görüşmeler yaptığını ve bunlardan biriyle, GEMX’in lisansı için anlaşmaya vardıklarını aktaran Şahin, daha çok Kongo’da çıkarılan ve elektrikli araçlara olan eğilim nedeniyle fiyatları sürekli artan “kobalt”a duyulan gereksinimi azaltacağını kaydediyor. Şahin, GEMX sayesinde bataryalarda kobalt kullanımının yüzde 4 ile 20 arasında düşürülebileceğini belirtirken, uzmanlar bunun, çatışmalara sahne olan Kongo’ya

Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk
bağımlılığı azaltacağını ve akülerin ucuzlayacağına dikkati çekiyor. Nitekmim batarya, elektrikli araçların en pahalı bölümlerinden. Şahin, bataryalarda kobalt kullanılan bazı yerlerde, bu madenle aynı içeriğe sahip başka elementler kullanmayı başarmış.

NASREDDİN HOCA YOL GÖSTERMİŞ

Türkiye’de lise öğrenimini tamamladıktan sonra 1961’de MIT’e (Masachusset Institute of Technology) kabul edilen ve 1968’de de burada doktorasını tamamlayan Kenan Şahin, tam bir “keşif” tutkunu. 2003 yılında Dünya Ekonomi Forumu’nca “40 Teknoloji Önderi”nden biri olarak seçilen Şahin, bugüne kadar pek çok ödül almış. Henüz bilgisayarlar yaygın değilken, 1965 1967 yıllarında bilgisayarla yakından ilgilenen Şahin, yapay zekâ konusunda çalışmalar yapıp, buluşlara imza atmış. Makinelerin birbirleriyle konuşabilmesi ve aralarında işbirliği yapabilmesiyle ilgili buluşlar da yapan Şahin, 1999 yılında “Kenan Systems” adlı teknoloji şirketini ünlü Lucent Technologies’e satmış. Ardından da tüm servetini, yeni kurduğu iki şirkete ve batarya teknolojileri konusundaki araştırmalara adamış. Bir Türk gazetesine verdiği ropörtajında Nasreddin Hoca fıkralarındaki “kıssadan hisse”lerin iş hayatındaki zorlukları aşmasında kendisine yardımcı olduğunu söylüyor.

Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk

PANAMERA'YA İKİ YENİ VERSİYON

Porsche Panamera ailesinin yeni spor versiyonları “GTS” ve “GTS Spor Turismo”, 460 HP’lik V8 çift turbo motorlara sahip. Panamera ürün serisine eklenen son derece bu iki model, 4.0 lt’lik V8 çift turbo beslemeli motora, 460 HP güce ve üç odalı havalı süspansiyon gibi ilave dinamik şasi sistemlerine sahip. Yeni Panamera GTS’ler, bu güçlü motor sayesinde, daha fazla tork üretirken, Sport Chrono paketiyle birlikte çalıştığında, her iki araç da 0’dan 100 km/s hıza 4.1 saniyede ulaşabiliyor. Bu sıra dışı performans sırasında tüketilen yakıt miktarı ise, fabrika verilerine göre 100 km’de 10.3 litre (Sport Turismo: 10,6 l/100 km) olarak veriliyor.

Panamera GTS modellerinde, standart olarak yer alan adaptif havalı süspansiyon, esnek kontrol ve optimum yaylanma oranı sağlıyor. İki yeni GTS versiyonunda spor şasi aracı yere 10 mm yakınlaştırılırken, Porsche Aktif Süspansiyon Yönetimi (PASM) sistemi de daha da sportif bir performans için modifiye edilmiş. Yeni Panamera GTS’lerin temel donanım paketi de, önceki versiyonlara kıyasla önemli ölçüde iyileştirilmiş. “Sport Design” paketi kapsamında yer alan yeni siyah ön ızgara, arka tarafta alttaki siyah kaplama ve diğer koyu renkteki ayrıntılar, otomobillere daha sportif görünüm kazandırıyor.

Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk

‘15 puanlık indirim fazladan gelir getirir’

Geçtiğimiz hafta motor hacmi 1600 cc ve 120 bin TL’nin altındaki otomobillere getirilen ÖTV indirimi sektöre hareket kazandırırken, lüks segmentte durgunluk sürüyor. Türkiye’de lüks segmentte Mercedes ve Fransız DS markalarının satış ve satış sonrası hizmetlerini veren Koluman Motorlu Araçlar Otomobil Genel Müdürü Altuğ Erciş, ÖTV indiriminin kapsamının

Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk
genişletilmesi durumunda kalan 2 ayda 10 binden daha fazla lüks otomobilin satılabileceğini söyledi.

Matrah baz alınarak getirilen 15 puanlık ÖTV indiriminin kalan 2 ayda sektörü canlandıracağını belirten Erciş “Aynı uygulama premium segment için de sağlansaydı, sektördeki canlanma katlanacaktı. 15 puanlık indirim ile 10 bini aşan lüks otomobil satışının gerçekleşme ihtimali çok yüksek. Böyle bir durumda devletimizin gelir hanesine 720 milyon-1 milyar TL arasında bir rakam daha eklenmiş olacaktır. Bu oran indirimi olduğunda yatırımlara da devam ederiz” dedi. Yılın ilk 10 ayında bir önceki yıla oranla lüks segment satışlarının gerilediğini belirten Erciş, lüks tüketicisinin 2. ele yöneldiğini kaydetti.

Elektrikli araçları ucuzlatacak Türk

Karsan, Jest Electric’le Avrupa’ya açılıyor...

Karsan, BMW ile birlikte Almanya’da düzenlediği bir etkinlikle, elektrikli Jest modelini tanıttı. Jest Electric’in 44 ve 88 kW-saat’lik iki versiyonunu sergileyen Karsan, tek şarjla 210 km’ye kadar yol yapabilen bu araçla Avrupa’da önemli pazarlara girmeyi amaçlıyor.

Jest Electric’in kalbinde yer alan BMW “i” teknolojisiyle küresel anlamda özgün ve rekabetçi bir elektrikli toplu taşıma aracı formuna kavuştuğuna dikkat çeken Karsan CEO’su Okan Baş, bu aracın seri üretime Kasım ayı itibariyle başladıklarını kaydetti. Okan Baş, “Elektrik motorlu araç teknolojilerine büyük önem veriyor ve bu alanda işbirliklerimizi geliştirmeye devam ediyoruz. Bu kapsamda, dünyanın öncü otomotiv markalarından BMW’den güç alarak tüm dünyada kullanabilecek toplu taşıma çözümleri üretiyoruz. Hedefimiz global pazarlarda öncelikli tercih edilerek, ülkemizin kendi sınıfındaki en değerli şirketi olmak” diye konuştu.

‘Büyük ilgi var’

Araç için kısa sürede ilk siparişleri aldıklarını belirten Okan Baş, “Romanya, Portekiz, İspanya, Slovakya ve Fransa’dan aldığımız Jest Electric siparişlerini yakın zamanda teslim edeceğiz. Avrupa ülkeleri, gerek özgün boyutları gerekse teknolojisiyle rakiplerinden ayrılan Jest Electric’e büyük ilgi gösteriyor. Öte yandan Ar-Ge ekibimizin BMW ile birlikte geliştirdiği 8.1 metre uzunluğundaki Atak Electric prototipimizi önce Hannover’deki IAA Ticari Araç fuarında sergileme fırsatı bulduk. Sadece 2.5 saatte şarj olabilen ve 300 km’ye kadar menzil sunan Atak Electric’te de önümüzdeki yıl seri üretime geçmeyi planlıyoruz” diye konuştu.

Jest Electric’te görev yapan BMW üretimi elektrikli motor, 170 HP güç ve 290 Nm tork üretirken, tek oranlı şanzımana sahip. BMW tarafından geliştirilen 33, 44, 66 ve 88 kW-saat’lik bataryalarla tercih edilebilen Jest Electric, 210 km’ye kadar menzil sunarken, geleneksel alternatif akımlı şarj üniteleriyle 6 saatte, hızlı şarj istasyonlarındaysa 0.7 saatte şarj olabiliyor.

Tatil bitti, okullar açıldı, metrobüs çilesi başladıYeni eğitim ve öğretim yılının başlaması, tatil sezonunun bitmesiyle birlikte İstanbul'da toplu taşıma yoğunluğu arttı. Özellikle sabah ve akşam saatlerinde metrobüsler yoğunluk yaşanıyor.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber