Ekonomi Gecekondu dolaşan genel müdür

Gecekondu dolaşan genel müdür

18.06.2008 - 00:01 | Son Güncellenme:

Türkiye’de her ay ortalama 3 bin tüketici ile yüz yüze görüşerek ihtiyaçlarını takip ettiklerini söyleyen Procter & Gamble Türkiye Genel Müdürü Saffet Karpat, “Gaziosmanpaşa, Bağcılar, Nevşehir’deki evleri ziyaret ediyorum” dedi

Gecekondu dolaşan genel müdür

Procter & Gamble (P&G) Kafkasya ve Orta Asya, İsrail Bölge Başkan Yardımcısı ve P&G Türkiye Genel Müdürü Saffet Karpat, P&G’ın en çok tüketici araştırması yapan şirketlerden biri olduğunu, kendisinin de sahaya çıktığını söyledi.
“Marka yaratmada dünyanın en önde gelen firmalarından biriyiz. Bunun altında tüketiciye verilen değer ve onu anlama çabası var” diyen Karpat, tüketiciyle tek tek konuştuklarını ve bilgi aldıklarını anlattı. Karpat, “Ev ziyaretleri yaparız. Ben bile gidip ev ziyaretleri yapıyorum. ‘Deterjanı nasıl kullanıyorsunuz, saçınızı nasıl boyuyorsunuz’ diye soruyorum. Bu bazen İstanbul’da Gaziosmanpaşa, Bağcılar, bazen Kayseri’de bir kasaba, bazen Nevşehir olabiliyor. Bu sürdülebilir olmayı, kaynakları doğru kullanımı da sağlıyor“ dedi.

‘Bu yıl yüzde 5 civarında büyürüz’
Müzikle ilgilenen ve P&G Türkiye’de ‘Fazla Mesai’ adında bir de orkestra kuran Karpat’ın başında olduğu P&G Türkiye, global ölçekte olduğu gibi Türkiye’de de temizlik, kişisel bakım, güzellik ürünlerinde dünyanın önde gelen şirketlerinden biri. Bu  sektörde Türkiye’de alınacak epeyce yol bulunduğunu belirten Karpat, “Avrupa’da kişi başı diş macunu kullanımı yılda 5 tüpe denk geliyor. Doğu Avrupa, Orta Asya’da ortalama 250 gram. Türkiye’de bu oran 75-80 gram, yani bir tüp maalesef” dedi.
Türkiye’de 2006’ya kadar hep çift rakamlı büyüdüklerini belirten Karpat, “P&G’nin, temizlik ürünleri, kişisel bakım, güzellik gibi kategorilerde farklı da olsa ortalama büyümemiz yüzde 12-13 dolayında oldu. Ama 2007’de bu yüzde 7-8’e geriledi. 2008’e bunun yüzde 5’ler civarına geleceğini tahmin ediyorum” diye konuştu.

‘Enflasyonu yansıtmadık’
Daralan talep karşısında yükselen enflasyonu fiyatlara yansıtmamaya çalıştıklarını belirten Karpat, “Tüketicinin satın alma güçlerini rahatlatacak adımlar atıyoruz. Tüketicilerin kaliteli ürün tüketmeye devam etmelerini sağlıyoruz. Ama bir noktada artık fiyatlara yansıyor. Bizim sektörde de yansıyacak. Hükümet şirketlerin çabalarına karşılık çeşitli kategorilerde ÖTV’yi düşürerek tüketiciye yardımcı olabilir” dedi.
Türkiye’de İpana, Orkid, Alo, Permatik, Ariel, Gillette ve Prima gibi markalarla tanınan P&G’nin 200 milyar doları aşan bir piyasa değerine sahip olduğunu söyleyen Karpat, “Geçen yıl 75 milyar dolar ciro yapıldı. Bizde hep lider markalar var. 170 yıllık bir şirketiz. Türkiye’deki ürün portföyünün çoğunda kategori lideriyiz. P&G geçen 20 yılda Türkiye’ye 500 milyon doların üstünde yatırım yaptı. Her yıl 20 ile 50 milyon dolar dolayında yatırım yapıyoruz. P&G Türkiye ise geçen yıl 1.5 milyar YTL ciro yaptı” dedi.
P&G, Türkiye’deki faaliyetlerine 21 yıl önce Alo Mintax şirketine önce ortak sonra da tamamını satın alarak başladı. Şirket daha sonra Eczacıbaşı grubu ile de hijyenik kâğıt ürünleri ve ağız bakım kategorilerinde yaptığı ortaklık ile hızlı tüketim sektöründeki büyümesini sürdürdü ve bu şirketlerin kalan hisselerini de aldı. Bin kişiyi istihdam eden şirkette dolaylı yaratılan istihdam yaklaşık 6 bin kişi düzeyinde.

Haberin Devamı


Genel müdürler şirketten
P&G’ın en büyük avantajlarından birisinin insan kaynakları olduğunu söyleyen Karpat sözlerini şöyle sürdürdü:
“P&G yaklaşık 170 yıldır iç terfi sistemini sürdürüyor. Bu artık bir kurum kültürü. Hem kendine hem de piyasaya çok iyi idareciler yetiştiriyor. Mercedes’e, GE’ye yöneticiler vermiş. Bir genel müdürün çıkması için en az 15 yıl geçmesi gerekiyor. 1987’de işe aldığımız arkadaşlardan şu anda 4’ü genel müdür. Yurtdışında direktör seviyesinde çalışanların sayısı 50 - 60’ı buluyor.”

Kadınlar eşit!
P&G Türkiye’nin yönetim kurulunda kadın ve erkek yöneticilerin sayısının eşit olduğunu belirten Karpat şunları söyledi:
“Hamile olan arkadaşlarımıza doğuma gitmeden işini garanti ediyoruz. Kota yok bizde, kadın yöneticilerimiz istemiyor. Bizdeki esnek çalışma saatleri kadınlar açısından avantajlı. Saat 10’a kadar herhangi bir saatte işe gelebiliyorsunuz. 10’da gelip akşam 19.00’da, sabah 07.00’da gelip akşam 16.00’da çıkabiliyorsunuz.”
 

‘Ekonomiden endişeliyim’
Yatırımcıların Türkiye’de politik belirsizlikten çok ekonomiye ilişkin endişelerinin bulunduğunu belirten Saffet Karpat şöyle dedi:
“Kayıtdışı ekonomide çok yol alınamadı. Kayıtdışı nedeniyle bizim sektörde vergi kaybı 10 milyar doları buluyor. 100 kişiden 40’ı kayıtdışı. Cari açık 50 milyar dolar mı olacak 60 mı? Bunun YTL’ye getireceği baskı. Nüfus yapısı itibariyle çok çazip bir ülke. Ama en rekabetçi ülke Türkiye mi bilmiyorum. Çalışanın üzerindeki vergi yükü yüksek. Yargı ağır işliyor. Yıllardır süren davalarımız var. Bunlar oturmalı yoksa bütün ülkeler yabancı yatırımcıya teşvik veriyor, neden size gelsin?”

Haberin Devamı


Dakikada 500 ürün satıyor
55.Cannes Lions Reklam Festivali’nde, Yılın Reklamvereni Ödülü’nü alan P&G’nin, Türkiye’de her dakika 500’den fazla ürünü satılıyor:  
-  Saniyede 5 bebek Prima ile bezleniyor.
-  Saatte 60.000 adet Orkid kullanılıyor.
-  Günde 50.000 kişi P&G şampuanlarını seçiyor.
-  Günde 500 tondan fazla çamaşır P&G detarjanlarıyla yıkanıyor.
-  Günde 2.5 milyon kişi İpana diş macunuyla dişlerini fırçalıyor. 
-  Günde 1.5 milyon kişi Oral - B diş fırçasıyla dişlerini fırçalıyor.
-  Dakikada 33 Duracell pil satılıyor.
-  Günde 1.266 kadın Braun Silk-epil epilatör satın alıyor.
-  Günde 56.000 erkek Gillette tıraş bıçağı kullanıyor.