Ekonomi Gıda ürünlerine ambargo

Gıda ürünlerine ambargo

24.11.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

Gıda ürünlerine ambargo

Gıda ürünlerine ambargo

       MİGROS'un geçen hafta başlattığı İtalyan mallarına ambargoya dün başka kuruluşlar da katıldı. Böylece İtlyan mallarının ambargosu, gıda sektörüne de yayıldı. GİMA Türk dün, İtalya'dan mal alımını durdurduğunu açıkladı. 8 milyon mark değerinde İtalya'dan mal aldığını belirten GİMA yetkilileri, Abdullah Öcalan'ın İtalya'dan istediği sığınma hakkının aynı zamanda İtalyan şirketlerinden istenmiş sayılacağının altını çizdi.
       Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Dağıtıcıları Derneği (GİMDER) de, İtalyan mallarını dağıtmama kararı aldı. GİMDER'in 160 bini aşkın satış noktasına dağıtım yaptığı belirtilerek, bu kararın İtalyan sakızından, jiletine kadar birçok ürünü etkileyeceği vurgulandı.
       Reis Tarımsal Ürünler Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis'te İtalya'dan ithal ettikleri, baldo, lotto ve lido pirinçlerinin almını durduklarını açıkladı. Mehmet Reis, İtalya'dan yılda 20 bin ton ve 45 milyon dolar değerinde toplam prinç alımı bulunduğunu hatırlattı. İtalyan Başbakanı Massimo Dallema'ya bir çift sözü olduğunu belirten Reis, "Biz ayak oyunlarına gelmeyiz. Kararlılığımızı bütün dünya biliyor, İtalya'da bilsin" dedi.
       Türkiye Gıda İthalatçıları Derneği Genel Sekreteri Haldun Birbil ise, gıda maddeleri ambargosunda çok dikkatli davranmak gerektiğini, İtalya'dan tek bir mal ithal eden küçük ölçekli Türk şirketlerinin, ambargo nedeniyle kapanma tehlikesi içine girebileceğine dikkat çekti. Ambargoyu desteklediklerini belirten Birbil, "Asıl ambargo, parasal değeri yüksek olan ürünlerde yapılmalı. Büyük ölçekli ithalatçılar ambargodan etkilenmez. İtalya yerine başka ülkeden mal getirir. Ancak, küçük ölçekli ithalatçılar, ambargo nedeniyle endişeli günler yaşıyorlar. Bu nedenle hükümet bir ambargo politikası oluşturup, Türk şirketlerinin zarar görmesini engellemeli" dedi.
       Haldun Birbil, İtalya'dan ithal edilen ürünlerin başında en çok kahve, kakaolu ürünler, bisküvi ve peynirin geldiğini belirtti. Birbil, Türkiye'nin makarna üretiminde İtalya ile rakip olduğunu, bu nedenle piyasada satılan İtalyan makarnalarının çoğunun Türkiye'de üretildiğini, ithal edilen İtalyan makarnanın ise daha çok lüks oteller ve şarküterilerde satıldığını söyledi.

       İstanbul Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Yıldırım ise İtalya'ya dönük ambargo konusunda bedeli ödenmiş her malın Türk malı olduğunu belirterek, "Akılcı olmak lazım. Körü körüne ödenmiş malları kırmanın, yıkmanın anlamı yok" dedi. Ambargonun daha akılcı olması gerektiğine değinen Yıldırım, "İtalya'ya 1,2 milyar dolar düzeyinde mal satıyoruz. O seviyede ithalatımızı durdurduğumuz zaman işi dengelemiş oluruz. Yani, İtalya 2.5 milyar dolar kaybetmiş olacaktır. Bu yolla Türkiye, zararı olmadan ticari münasebetlerini dengeleyebilir" dedi.
       İtalyan mallarına ambargo yaygınlaşırken, bu ülkenin Türkiye'deki en büyük iş ortaklarından olan TOFAŞ, boykot kampanyalarının, Türk ekonomisine zarar verebileceği endişesini taşıyor. TOFAŞ'ın yanısıra, birçok firmada İtalyan sermayesi ile ortaklığı bulunan Koç Holding A.Ş.'nin, İtalya yönetiminin tutumunu protesto için, İtalyan ortaklarına üst düzeyde yazılar gönderdiğini kaydeden bir TOFAŞ yetkilisi, "Türkiye ile iş yapan 2 bin civarında İtalyan firması, buna karşılık, İtalya ile iş yapan 5 bin civarında Türk firması var. Biz ticari yaptırıma kalkarken, faturayı İtalyan tarafına ödetmeyi amaçlamalıyız. Türkiye ekonomisi nasıl en az zarar görür, İtalyan ekonomisi nasıl en fazla zararı görür, bunu düşünmeliyiz" dedi.

       Öte yandan Pastavilla Makarnacılık Sanayi ve Ticaret A.Ş yaptığı açıklamada, İtalyan markası kullanmalarına karşın, tamamen yerli sermayeli olduğunu belirterek, İtalyan malı olarak nitelendirilmekten büyük üzüntü duyduklarını açıklandı. Açıklamada ayrıca Pastavilla'nın tüm dünyada İtalyan markalarıyla rekabet ettiğine işaret edildi.
       Kayseri'de mobilya üreten Bellona ve Fierra A.Ş.'nin yetkilileri, İtalyan firması olmadıklarını, dış pazarda rekabet gücünü artırmak için isimlerinin İtalyanca olduğunu bildirdi. Firmalar yaptıkları açıklamada "Rahat pazar bulmak, pazar payını artırmak için ismimizi İtalyanca koyduk. İtalyanlar ile hiçbir ortaklığımız yok" dediler.
       İtalya'ya tepkiler artarken, İtalyan mallarına yönelik boykot uygulamalarına İtalyan filmleri de eklendi. Capitol Alışveriş ve Eğlence Merkezi'nde yer alan Capitol Sinemaları, İtalyan filmlerini göstermeme kararı aldı.