Ekonomi Global markalara güç veren ‘Gizem’li isimden ABD’ye fabrika

Global markalara güç veren ‘Gizem’li isimden ABD’ye fabrika

23.12.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Yarı ergimiş camı, yani friti emaye haline getiren Gizem, Electrolux’ün ABD, Avustralya ve İtalya, Whirlpool’un Polonya’daki fabrikaları için çalışıyor. Devlerle dansını daha ileri taşımaya kararlı görünen firma yakında ABD’ye fabrika kuracak

Global markalara güç veren ‘Gizem’li isimden ABD’ye fabrika

SAKARYA

Haberin Devamı

Gizem Frit, yarı ergimiş camı, yani friti özel kaplamalar yapacak şekilde işliyor. Kaplamalar çeşitli koşullar altında, mesela 400 derece karşısında mukavemeti artırmak, hiçbir şekilde silinmeyecek yazı ve şekiller yaratmanın da ar alarında olduğu pek çok teknolojik neden için geliştiriliyor. Biri 1979’da, diğeri 2008’de kurduğu iki fabrikada çalıştığı iki alan var. Biri fritin saca aplikasyonu yani emaye, diğeri fritin seramiğe aplikasyonu yani, sır.
Yönetim Kurulu Başkanı Tolga Ballık, 38 bin metrekarede 15 bin metrekare kapalı alan şekilde planlanan ilk tesislerinde bu yıl 30 bin ton frit ürettiklerini belirtirken, yurtdışındaki konumlarına dikkat çekiyor: “Üretimin yüzde 75’ini beş kıtada ABD’den Çin’e kadar 45 ülkeye ihraç ediyoruz.” Bu rakamların ortaya koyduğu bir diğer gerçek Electrolux, Whirlpool ve Bosch Simens’in beyaz eşyalarını, ama özellikle fırınlarnı onun emayeleriyle kaplamaları. Daha açık deyişle Electrolux’ün ABD, Avustralya ve İtalya, Whirlpool’un Polonya ve Bosch Simens’in Türkiye’deki tesisleri kaplamada kullanılan emayeyi Gizem Frit’ten tedarik ediyor. İtalya’nın en büyük fırın üreticilerinden biri olarak kabul edilen SMEG de yine üretim yaptıkları isimlerden biri.
İkinci tesiste üretilen frit ise sır olarak kullanılıyor. Hendek’te 60 bin metrekarelik alanda 10 bin metrekare kapalı alan olarak planlanan bu tesiste geçen yıl 20 bin tonluk üretimi Türkiye’nin Yurtbay, Hitit, Uşak ve Seramiksan gibi seramik devleri kullandı.

Whirlpool’dan sonra ikinci isim
Ancak, Ballık’ın anlattıkları, zaten iddialı olan tüm bu göstergelerin çok yakında daha da yükseleceğini gösteriyor. Mesela, Güney Amerika, Rusya ve Asya pazarlarında çok daha aktif olmak istediklerini söylüyor. Tolga Ballık’ın iddiayı yükseltmek için planları bunlarla sınırlı değil. Yurtdışında tesisler kurmak bir diğer hedef. Ballık, tesisin yerinin ABD olabileceğini belirterek, ekliyor: Bu operasyonla Whirlpool ve General Electric’in ABD’deki tesislerine de ürün verebileceğiz.”
Bir diğer plan, Ar-Ge çalışmalarında dozu daha da artırmak. Tolga Ballık, bu noktada Ar-Ge ekiplerinin dünyayla eş zamanlı çalıştığını belirtiyor ve yeni çalışmalarını anlatıyor: “Fırın tepsilerinin çok daha çabuk bir şekilde temizlenmesini sağlayacak bir kaplama malzemesi üzerinde çalıştık. Çalışmalarımız sonucunda Rapid Clean diye bir kaplama türü geliştirdik. Beyaz eşyanın büyük isimleriyle görüşmelerimiz sürüyor. Yakında bu kaplamayla geliştirdikleri ürünlerini tanıtmaya başlayacaklar. Tüm dünyada benzer bir ürünü geliştiren tek isim Whirlpool oldu. Ayrıca, bu kaplamanın bir ileri adımını daha tasarlıyoruz. Dünyada da bu yönde çalışmalar sürüyor. Ancak, biz ürünü ilk üretici olarak geliştirmeye kararlıyız.”
Bu arada Gizem Frit’in renklendirici pigment üretimi yaptığını da belirtmek gerekiyor. Body pigment olarak ifade edilen porselen seramiğine renk veren maddeleri üreten Ballık ve ekibi, bu alandaki çalışmalara 2012’de başladılar.

Haberin Devamı

ECZACI BABADAN İLK ADIM
Gizem Frit’in temeli 1979’da Yücel Ballık tarafından atıldı. Aslında bir eczacı olarak çalışan Ballık’ın beyaz eşyada kullanılan tüm kaplamaların ithal edilmesini tespit etmesiyle eczanenin arka bölümünde başlattığı çalışmalar sonuç verdi.?Arçelik’in de üretime destek vermesi onların 1994 yılına kadar yurtiçi ilerleyişlerindeki temel unsurlardan. 1994, onlar için bir diğer dönüm noktası oldu.?Çünkü, o yıl, Indesit’in?İtalya’daki küvet fabrikasına ürün tedarik etmeye başladılar.

Haberin Devamı

ISPARTA

Haberin Devamı

670 ortaklı battaniye Dubai’nin lüks mağazalarını ısıtmaya hazır

Diriteks, açık ismiyle Diriliş Tekstil, 1997’de fabrikanın çarklarını Türkiye’de ilk kez imal edilen vizon türü battaniyeler için döndürmeye başlamıştı. Gördüğü büyük ilgi, onun ilk yıllarını oldukça parlak geçirmesini sağladı. Ancak, daha sonrası için bu tanımı dile getirmek pek de mümkün değil. Hatta daha sonra Uşak, Konya ve Gaziantep’te kurulan fabrikalar çok daha ileri aşamalara ulaştı. Ancak, bu yıl ağustos ayında borsaya açılarak yeni bir atağa daha geçeceğini ortaya koyan Diriteks’in niş ürünlerle niş pazarlara yönelme stratejisi de hesaba katılınca gelecek yıllar daha iyi geçecekmiş gibi görünüyor.
Diriteks’i kuruluşundan bu yana Abdullah Yiğitbaşı yönetiyor. Uygulamaya başladıkları stratejinin ilk sonuçlarını Suudi Arabistan ve Dubai gibi pazarlardan almaya başladıklarını söylüyor: “Mesela Suudi Arabistan’daki en lüks mağaza gruplarından biri olarak kabul edilen Gazzaz’da bizim battaniyemiz satılıyor. İran, başarı sağladığımız bir başka ülke. Bizim alanımızda üretim yapan altı - yedi fabrika olmasına rağmen, ürünümüz 2.5 yıldır bu pazarda. Son olarak Dubai’ye battaniye gönderdik.”

Türkiye’de ilk kez ...
Diriteks, İç Anadolu’daki çok ortaklı şirketler model alınarak kurulan bir şirket.Üretim için 670 kişiyi bir araya getiren isim ise önce bir halı fabrikasının yöneticiliğini yapan, ardından idealist düşüncelerinin gerçekleşmeyeceğini görünce istifa edip elma yetiştiriciliğinden tavukçuluğa ve döşemelik kumaşa kadar pek çok işte girişimcilik yapan Yiğitbaşı’ndan başkası değildir. Türkiye’de henüz üretilmeyen ama çok talep gören vizon battaniyeyi üreteceklerdir. Birkaç arkadaşını daha yanına alarak 670 kişiyi bu üretim hayaline katılmaya davet ederler. Plan uygulanır ve 9 bin metrekare alana kurulan fabrika, yıllık 550 bin adetlik üretim kapasitesiyle 1997’de yola çıkar. Dirivizon markalı battaniyeler gerçekten de büyük talep görür.
İlk yılda üretim kapasitelerin tümünü değerlendirmekle kalmazlar; iki vardiya çalışacak kadar ileriye giderler. Üretimin dolu dizgin gittiği yıllarda üretim kalitesini devamlı kılmak adına battaniyenin hammaddesi olan akrilik iplik için 2004’te bir tesis kurarlar. Bir dönemler tüm kapasitesini değerlendiren şirket, her ne kadar şu anda 550 bin adetlik üretim kapasitesinin sadece 160 bin adetlik kısmını değerlendirebiliyor olsa da gelecek yıllar daha parlak geçecekmiş gibi görünüyor.

Haberin Devamı

12 YILDIR İSVİÇRE’DE
Diriteks, battaniyelerini şu anda Ortadoğu’daki lüks segmente doğru yönlendirmiş olsa da aslında Avrupa’dan sadık müşterileri var. Tıpkı İsviçre gibi. Buraya 12 yıldır vizon battaniye gönderdiklerini belirten Abdullah Yiğitbaşı, Bulgaristan ve Ukrayna’yı da ürün ihraç ettikleri ülkeler arasında gösteriyor.