Ekonomi Logo yenilendi, İngiliz uzman geldi, Hadise’yle görüşme var

Logo yenilendi, İngiliz uzman geldi, Hadise’yle görüşme var

19.04.2009 - 01:00 | Son Güncellenme:

Eroğlu Grubu, Türkiye’nin önemli tekstil - hazırgiyim şirketlerinden biri. Colin’s markasıyla 25 ülkede faaliyeti var.

Logo yenilendi, İngiliz uzman geldi, Hadise’yle görüşme var

Grubun inşaat ve gayrimenkul işleri de var ama ağırlığı tekstilde. Şahin Eroğlu, şu sıralar Colin’s’le ilgili önemli bir değişimi dönüşümü yönetiyor. Bu konuda yabancı önemli firmalardan danışmanlık alıyor. Colin’s’i Türkiye’nin Zara’sı yapmaya hazırlanıyor. Bu yıllara yayılacak bir plan, ama düğmeye basılmış durumda. Her biri 500 metrekarelik, 3 - 5 bin mağaza... Bu mağazaların ilk birkaç örneği gerçekleştirildi. İngiliz profesyoneller çalışıyor bu işte.
Üretimde kalmayı sürdürecek ama ağırlık perakendeye dönüyor. Logo yenilendi. Bir de önemli bir tanıtım kampanyası için kararın eşiğinde. Henüz gerçekleşmiş değil ama Hadise’yle çalışmayı planlıyor. Hadise’yle, 25 ülkeyi kapsayan bir reklam kampanyası amaçlıyor. Bir de “Hadise by Colin’s” koleksiyonu üretilecek. Şahin Eroğlu, grubu ve Colin’s’in yeni planlarını anlattı:


Eroğlu Grubu, ne zaman kurulmuş, nasıl kurulmuş?
Eroğlu, 1983’te kurulmuş bir aile şirketi. 1985’te satışa geçtik. 1990’lı yıllarda işi fabrika boyutuna getirdik ve Avcılar’da 25 bin metrekare kapalı alanda, önemli markalara, iç piyasaya üretim yapan bir şirket haline geldik.
1993’te Rusya’ya ihracat başladı. Perakende mağazalar açmaya başladık. 1997 yılında iç piyasaya Colins’s markasıyla üretim yaptık. 1999’da Firuzköy’e ikinci fabrikamızı yaptık. 2002’de Çorlu’ya bir fabrika daha yaptık. 2004 yılında memleketimiz Aksaray’a dördüncü fabrikayı kurduk. 2006’da da Mısır’da yeni bir fabrika kurduk.

Kardeşler ne yapıyor?
Sekiz kardeşiz, beşi erkek. Kız kardeşler işin içinde değil. Beş erkek kardeşin tamamı Eroğlu Holding’in yönetim kurulundadır. Nurettin Eroğlu bey, holding yönetim kurulu başkanıdır.  Herkesin görev tanımı net. Güven unsuru çok önemli. Ben zaman zaman kardeşlerimin kendi işlerinde yaptığı şeyleri sonradan duyuyorum ama güven olduğu için bu bir sorun değil. 

Tekstilin başında siz varsınız...
Evet. Üretim, örme, dokuma, denim olarak, bir de yurtdışı satış var. Marka yönetimi var. Her birinin başında bir kardeşimiz duruyor. İkinci kuşaktan iki genç var. Biri marka yönetiminde, diğeri Almanya’daki şirketin başında.
480 milyon ciro

İki sektörde faaliyetiniz var. Tekstil ve inşaat...
Ana işimiz tekstil. İnşaat şirketimiz fabrikalarımızı yaptı. Son 4 yıldır inşaat ve gayrimenkul sektöründe biraz daha aktif iş yapıyor. Başladığımız işte biraz hızlı gidiyoruz. Nurettin bey aldı, alışveriş merkezi, konut, iş yerleri yaptı. Bayağı ciddi büyük işler yaptık.

Tekstilde dört yerde üretim var. Peki, satış ağı nasıl?
25’e yakın ülkede faaliyetimiz var. Mağaza sayısı 900’e ulaştı. 2 bine yakın satış noktasında varız. Mağazaların  150’si içeridedir. Kalanı yurtdışında. Ağırlığı Rusya, Ukrayna’da.

İstihdam, ciro ne kadar?
7 bin 300 çalışanımız var. 2008’de 480 milyon dolar ciro yaptık, tekstil grubu olarak. 2009 hedefi için yüzde 20 artış öngören bir bütçe yaptık.
Türkiye’de kendi alanında kendi markasını satan, mağaza sayısı bakımından birinciyiz. Holding cirosu tekstil ağırlıklıdır ama inşaat grubu da önemli, büyük cirolar yaptı. 

Grubun yapısı nasıldır?
Yurtdışında beş şirketimiz var ama her birinin altında çeşitli ülkelere bakan şirketler vardır. Dokuma denim fabrikası Eroğlu AŞ’dir. Örme grubu Ers AŞ’dir, pazarlamayı Erk AŞ yapar. İhracata Erpa bakar. KDV amaçlıdır, altlarında diğer şirketler vardır. Ukrayna ve Rusya’daki şirketler Erpa’ya bağlıdır.

Gayrimenkulde proje var mı?
Ümraniye’deki rezidansı sattık. Ekira’yı sattık. Vakko’nun yerine proje yapılacak. Şahin Bey bakıyor.

‘Dünya markası alabiliriz’


Colin’s markasına yatırımla ilgili planlarınız nedir?
1985’te Kulis diye bir markamız vardı. İç piyasa için...  1993’te dış piyasaya başladığımızda Colin’s markasına geçtik. Tamamen üretim ağırlıklıydı. Etiket koyarak başladık. Tam bilinçli bir iş değildi. Zamanla oturdu. Colin’s genç, 15 - 25 yaşa hitap eden, modayı yakından takip eden, herkesin alabileceği fiyatlarda, yaygın bir jeans markası oldu.

Colin’s isminin seçiminin özel bir nedeni var mı?
İsmi ilk marka adımız ‘Kulis’e yakın diye seçmiştik. Sonra Colin’s adının bazı ülkelerde tescilli olduğunu gördük. Bir deri firması vardı Avusturya’da, çift ‘l’ harfi ile yazılıyor. 10 sene çift ‘l’ ile mücadele ettik. Rusya filan açılmamıştı. 

Loft katıldı, Big Star vardı...
Loft’u 1997’de aldık. Başarılı bir marka. Türkiye’de dillere destan. Loft için 4-5 yıl çok uğraştık, Avrupa ve ABD hakkını alamadık. Avrupa hakları Fransızlar’da. Onlar bizden almak istedi, olmadı. Çok yatırım yapmayı hedeflemiştik. İsim hakkını alamayınca olmadı. ABD ve Avrupa dışı pazarlarda yeniden yapılandırıp daha üst katmanda bir marka olarak konumlandıracağız.

Bir dünya markası satın alma düşünceniz var mı?
Var tabi. Her zaman olur. Fırsatlar çıkabilir. Big Star’la ilgili planımız da böyleydi ama sattık, olmadı. Başka problemler vardı. Şu an marka aramıyoruz ama ciddi teklif de gelirse değerlendiririz. 

Peki markanızın bütün üretimini kendiniz mi yapıyorsunuz?
Jeans ve örme tişört dışında her şeyi dışarıya yaptırıyoruz. Zaten Türkiye’de de bu ürünler kaldı. Denimde biz dünyada çok iyiyiz. Kumaşında, aksesuarında çok iyiyiz. Denim, sektörün babası sayılır. Tekstilin her alanında denim kadar güçlü olsak... Denimde bir İtalyanlar var bir de biz varız. 

Yabancı önemli markalara da üretim yapıyorsunuz?
Yüzde 65’i kendi markalarımıza üretimdir. Sezondan sezona değişiyor. Kendi markalarımız ve başka markalar için daha uygun fiyatlı, B sınıfı ürünler Mısır’da üretiliyor. Şu anda daha çok GAP’e üretim yapılıyor.

‘Ankaralı çok seviyor’

Rusya pazarında iyisiniz. Orada veya Çin’de üretim planı var mı?
Bangladeş’te düşünüyoruz. Gelir düzeyi, nüfusu... 30 yıla yakın iş yapılabilir gibi bir izlenim edindim. Ortaklık teklifi geldi. Çapı boyutu netlik kazanmadı. Eroğlu’ndan iki arkadaş inceleme yapıyor. Fabrika bağlamak da olabilir. Mısır’dan daha verimli ve daha ucuz.
Çin’de fabrika düşünmüyoruz.  Burada genişletebiliriz. Kurlar ve destekler önemli. Amerika’yla özel bir bölge projesi var. O gerçekleşirse düşünebiliriz. Türkiye’de de büyütebiliriz. Aksaray’daki yerimiz müsait. 

Mağazalar hep kendinizin mi?
Bayilik de veriyoruz. Rusya’da, Türkiye’de, Ukrayna’da daha çok kendimiz açıyoruz ama distrübütörlük de veriyoruz. Bundan sonra kendi mağazalaramızı açmaya ağırlık vermek istiyoruz.
5 - 10 yıl sonra 3 - 5 bin mağazası olan, 500 meterekareden daha küçük mağazası olmayan bir yapıya dönüşeceğiz. Müşteri odaklı bir yapı istiyoruz. Modayı takip zor değil ama pazara hızla ulaştıran bir adım önde oluyor.

Yeni pazar için üzerinde durduğunuz yerler var mı?
Hedef pazarlarımız Çin, Hindistan ve Kuzey Afrka. Çin’de 4-5 yıldır ant-remandayız. Mevcut koleksiyonu oralarda satma şansımız yok. Ortadoğu da çok önemli bizim için.
Hindistan’da AVM yatırımlarının artması lazım. Yoksa  mağaza açacak yer yok. Barakalar var. AVM’ler girdikçe bizim girmemizin yolu açılıyor.

Peki içerde ve dışarda, Colin’s markasının öne çıktığı yerler neresi?
Rusya’da bizim ürünümüze ilgi büyük. Orada çok tanınan bir markayız. Türkiye’de ilginçtir, en iyi olduğumuz yer Ankara... 

Her biri 500 metrekare 3-5 bin Colin’s mağazası
Bütün perakende kanalını dö-nüştüreceksiniz...
Zara’nın sahibi Ortega, ‘En iyi işimiz lojistik, biri de emlak’ diyor. Şunu anlıyorum ben. Hızlı mağaza tutuyorlar, modayı görüp, çabuk üretip mağazasına koyuyorlar. Bizim de Rusya’da filan açtığımız mağazalara hızla karar veriliyor. Benzer bir yapıya dönüşeceğiz. Büyük ve yaygın mağaza ağı, kuvvetli bir lojistik.
Perakendecilikte yeniden yapılanacağız. Logoları, dekorasyonları değiştiriyoruz. Yeni bir imaj, yeni bir yüz. Ciddi yatırımlar yapıyoruz. 

Mağazalar, logo, reklam... Hayli maliyeli bir dönüşüm olmalı...
Değişimin maliyeti, metrekaresi bin dolara geliyor. Logoyu ve konsept çalışmasını uluslararası bir şirketle bir yıl önce yaptık. İmaj çekimleri Las Vegas’ta yapıldı. Bu konuları biraz uluslararası şirketlerle çalışmaya gayret ediyoruz.
Bu değişim zamana yayılacak ama mesela bu yıl 5-10 milyon dolara mal olur. Sadece bir mağazayı yaptık, 500 bin dolar harcadık. Bir-iki yerde daha yaptık. Bunları aynı anda değiştirmemiz sözkonusu değil. Birkaç yıla yayılacak. 

Danışmanlık aldınız mı?Ekonomi konuşmalarıCiddi bir danışmanlık aldık. 1.5 yıl üzerinde çalıştık. Organizasyon değişti. Yapı aktifleşti. Çok deneyimli arkadaşlar aldık. Perakende planlamanın ve görsel düzenlemenin başına iki İngiliz profesyonel geldi. Bunun son noktası mağazaların değişimi. Şimdi bunu yapacağız. 
Bazı yerleri kapatabiliriz ama daha büyük yerler için. Tüketicinin rahat edebileceği, eğlenceli bir ortam yaratmak istiyoruz. 

Bu hedefe dönük olarak insan kaynağı yatırımı da var mı?
Eğitimler veriyoruz. İnsan kaynakları eğitimi ciddi bir departman haline geldi. Türkiye’de, hizmet sektöründe mağazada çalışmak henüz yeterince iş edinilmedi. Bir dönüşüm var ama yeterli değil. Sizinle muhatap olan kişi bilinçli seviyeli bir ilişki kurarsa sizin ürününüz ötesinde bir durum olur. Bizde GAP’i, Diesel’i, Loft’u var ama farklı kılan bir yaşam tarzı satmak. Son 5- 10 yıldır bu sektörde hizmet vermek bir mesleğe, işe dönüşmeye başladı. Bu psikolojinin iki taraflı aşılması lazım. Güvenilirseniz mesele yok, olay budur. Askere gidene kadar yapılacak bir değil. Bizde en çok insan sirkülasyonu perakende tarafında.



Logo yenilendi, İngiliz uzman geldi, Hadise’yle görüşme var
“Hadise by Colin’s” hazırlığı
Colin’s şu sıralar, Türkiye’nin Eurovision temsilcisi Hadise’yle iş birliği görüşmeleri yapıyor. Şahin Eroğlu’nun kafasında uzun süreli bir çalışma planı var. Konu tam netleşmediği için fazla ayrıntı vermekten kaçınıyor. Fakat kesinleşmeye yakın bazı adımlar da atıldı.
Colin’s, 12-16 Mayıs tarihleri arasında Moskova’da gerçekleştirilecek Eurovision kapsamında Hadise’yle bir aktivite gerçekleştirecek. Etkinliğin kapsamı Eurovision Komitesi ile yapılacak görüşmeden sonra kesinleşecek. Ama bu sadece bir ilk adım. Arkasından Hadise’nin baş aktörü olacağı, Türkiye ve Colin’s’in bulunduğu 25 ülkeyi kapsayacak bir reklam çalışması yapılacak. Bu konuda görüşmeler sürüyor. Bu çalışmanın kapsamı da ay sonuna doğru netleşmiş olacak.
Hadise - Colin’s işbirliğinin en önemli boyutu ise Hadise koleksiyonunun üretimi. “Hadise by Colin’s” için de sanatçının temsilcileriyle kapsamlı görüşmeler yapılıyor.