24.05.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:
Hanife Baş
Türkiye’de marketlerde promosyonlu ürün satışında artış görülüyor. Kurlar nedeniyle artan fiyatlar promosyonlu ürünlere ilgiyi artırırken, bu ürünler büyük marketlerin cirolarından önemli oranda pay alır hale geldi.
Carrefoursa Genel Müdürü Kutay Kartallıoğlu, fiyat promosyon dengesinin son dönemde önemli hale geldiğini de belirterek, “Promosyonlu ürünler ciromuzun yarısına yaklaştı. Diğer yarısı standart raf fiyatlarından satıldı.
Gıda dışı ürünlerde 4 tanesinde 3’ü promosyonlu alınıyor. Gıdada promosyonlu ürün satışımızın cirodaki payı ise yüzde 35’e geldi. Herkes tüketiciye en iyi şekilde promosyon yapmaya başladı. Ancak her üründe her zaman promosyon yapılamıyor” dedi.
Meyvede marj az
Tanzim satışına da değinen Kartallıoğlu, nisan sonu itibariyle bunun kalktığını artık ihtiyaç kalmadığını belirterek, “O fiyatların yüksek olduğu bir dönemde çözüm olarak geliştirildi. Artık ihtiyaç kalmadı. Yaz dönemi geldi artık meyve sebze ucuzladı ve bollaştı. Patates 4 TL’ye, salatalık 3 TL gibi fiyatlara düştü” açıklamasını yaptı.
Meyve sebzede üreticiyle market rafları arasındaki fiyat makasını da değerlendiren Kartallıoğlu, “Yanlış bir algı var. Tarlada 3 TL olan şeyin markette 10 TL olduğu yönünde. Tarladaki fiyatla marketteki fiyatın aynı olmasının imkanı yok. Bir kere tarladaki üründe fire olur, bir kısmı kullanılamaz. Hepsi standartlarımıza uygun değil. Bu ürünün lojistiği ve nakliye maliyetleri var. Bunun için insan çalıştırıyorsunuz. Haliyle çok işlemden geçiyor. Meyve sebzede bir marketin yüzde 10’dan fazla kar marjı yok. Çoğu zincir de zararına satış yapıyor. Beş büyük market zincirinin meyve sebzedeki hakimiyeti de yüzde 5’i bile geçmiyor” ifadelerini kullandı.
Kartallıoğlu, meyve sebzenin yüzde 20’sini doğrudan üreticiden, yüzde 20’sini halden ve yüzde 60’ını tüccar üreticilerden aldıklarını aktardı.
‘Yüzde 30’luk ciro artışı hedefliyoruz’
Kartallıoğlu, finansal rakamları hakkında da şu bilgileri verdi: “2018’de satışlarımızı bir önceki yıla göre yüzde 14 büyüterek 5.2 milyar TL’lik ciro elde ettik. 2019’un ilk üç ayında ciromuzu geçen yılın ilk üç ayına göre yüzde 20 artırdık ve 1.37 milyar TL olarak gerçekleştirdik. Bu yıl ciromuzda geçen yıla göre yüzde 20-30 arasında artış bekliyoruz.”
Lezzet Arası’nı ihraç edeceğiz
Kutay Kartallıoğlu, Türkiye’de geliştirdikleri Gurme ve Lezzet Arası konseptlerinin Carrefour bünyesinde ilgi gördüğünü de aktararak, “Lezzet Arası 9 restoranımızda var. Mağazalara girenlerin yüzde 13’ü burada yiyor. Yıl sonuna kadar mevcut Lezzet Arası sayısını 13’e yükselteceğiz. Yurtdışından bu konseptleri uygulamaya yönelik talep var. Belçika ve Polonya’da hayata geçecek. Biz de onlara danışman olarak yardım edeceğiz” dedi.
120 milyon lira yatırım
Kutay Kartallıoğlu, private label denen market markalı ürünlerin satışının da arttığına değinerek, “Ciromuzdaki payı yüzde 5 oldu. Geçen yılki payı yüzde 3.5’du. Hedefimiz bunu yüzde 10’a çıkartmak. Private label markalı 500 ürünümüz var” dedi. Carrefoursa’nın 2019 yılı hedefleri hakkında da bilgi veren Kartallıoğlu, şunları söyledi: “Şu anda 611 mağazamız var. Bu sayıyı yıl sonuna kadar 640’a çıkaracağız. 120 milyon TL’lik yatırım bütçemizin yarısı, yeni mağaza açma ve var olan bazı mağazaları yenilemeye ayrılacak. Yeni illere ve ilçelere gireceğiz. Tüm Türkiye’ye bakıyoruz. Şu anda 53 ildeyiz. Bulunmadığımız 28 il var. Yeni mağazalarla beraber de 500 kişiye istihdam yaratacağız.”