MTA’nın “Jurassic Parkı” Eylül’de açılacak

Dünyanın önemli müzeleri arasında gösterilen ve yaklaşık 5 yıldır kapalı bulunan MTA bünyesindeki, “Tabiat Tarihi ve Madencilik Müzesi”nin Eylül 2010 tarihi itibariyle ziyaretçilere açılacağı bildirildi.
AA muhabirine konuyla ilgili açıklama yapan Maden Tetkik Arama (MTA) Genel Müdürü Mehmet Üzer, 2004 yılında yeni binasına taşınan ve kısa bir süre sonra da inşaat hataları ve “çürük raporu” nedeniyle can güvenliği kalmadığı belirlenerek Temmuz 2005 tarihinde genel ziyarete kapatılan müzenin tamamen yenilendiğini söyledi.
Müzenin yeni ve modern bir binaya kavuşturulması amacıyla 1998 yılında ihaleye çıkıldığını anlatan Üzer, 31 Ekim 2001 tarihinde geçici kabulü, 24 Aralık 2002 tarihinde de kesin kabulü yapılan binanın, kesin kabulünden 15-16 ay sonra yüklenici firma kusurlarından kaynaklanan nedenlerden dolayı, çatı sisteminden ve teraslardan iç mekanlara akıntılar, duvar çatlakları, zemin kat beton çatlakları, temel sisteminde çökmeler, drenaj sorunları ve bunlara bağlı tesisatta meydana gelen hasarlar tespit etmeleriyle problemlerin başladığını kaydetti.
Konuyu mahkemeye taşıdıklarını ve Ankara 10. Sulh Hukuk Mahkemesinin tespiti doğrultusunda oluşturulan bilirkişilerin 02.05.2005 tarihli raporu ve bu rapora istinaden yazılan binada can güvenliğinin bulunmadığına ilişkin 13 Temmuz 2005 tarihli bildirimi nedeniyle ziyarete kapatıldığını belirten Üzer, hem binanın kesin kabulünü yapan dönemin bürokratları, hem inşaat ihalesini kazanan firma temsilcileri, hem de tazminatla ilgili davaların açıldığını hatırlattı.
Açılan tazminat davasının MTA tarafından kazanıldığını ve kurumun 400 bin lira tazminat kazandığını belirten Üzer, bu paranın enflasyon güncellemesiyle birlikte yaklaşık 1 milyon lirayı bulacağını söyledi.
Müzenin yıllardır kapalı tutulması nedeniyle birçok eleştiri aldıklarını kaydeden MTA Genel Müdürü, “Dünyanın sayılı müzelerinden biri ama keyfini çıkartamadık. Özellikle kapalı tutmadık, kanuni prosedürü uyguladık, mahkeme sürecinin uzaması ve delillerin karartılmaması nedeniyle bu gecikmeler yaşandı” dedi.

MÜZE BÜYÜYECEK, ENGELLİLER DE GEZEBİLECEK
Yenilenme çalışmaları kapsamında yaklaşık 2,5 milyon lira harcama yapıldığını anlatan Üzer, bina onarımını yapan şirketin 1 Ağustos 2010 tarihinde MTA’ya teslim edeceğini, ardından 1 ay boyunca sergi malzemelerinin yerleştirileceğini ve Eylül 2010 tarihi itibariyle de müzenin genel ziyarete açılacağını söyledi.
Üzer, yenileme çalışmaları kapsamında görme ve yürüme engelliler için de özel bölümler oluşturulduğunu belirtirken, “Daha önce sergilenen malzemelerin hiçbiri kaldırılmayacak, bunlara ilave malzemeler de sergilenecek. Yani müzeyi daha büyüteceğiz. Müzemiz 10 bin 800 metrekarelik kapalı sergi alanı ile Ortadoğu’nun en büyük müzesi olacak” dedi.

“BİLİME ENGEL OLMAYIZ”
CHP Milletvekili Yılmaz Ateş’in müzenin yıllardır kapalı tutulmasıyla ilgili olarak, “Bana gelen bilgilere göre müzede sergilenen eserler Darwin’in Evrim Kuramı’nın doğru olduğuna işaret ettiği için müzeyi açmak istemiyorlarmış... “ sözlerinin hatırlatılması üzerine Üzer, “Kesinlikle doğru değil, yeni müze binasının inşaat ve yapısal hasarlardan dolayı can güvenliğinin bulunmaması nedeniyle genel ziyarete kapalı. Enstitü bölümünde bilimsel çalışmalar da devam ediyor, bilime engel olmayız” dedi. Üzer, müzenin en kısa sürede açılması için bütün gayretlerin sarf edilmiş olduğunu, dünya çapında yer bilimleri ile ilgili bir Ar-Ge kuruluşu olan bu güzide kurumun yıpratılmamasına özen gösterilmesi gerektiğini kaydetti.

DEMİRİ EKSİKMİŞ, ÇİMENTOSU DA
Halen devam eden inşaat çalışmalarıyla ilgili bilgi veren yetkililer ise yenileme inşaatı öncesinde binanın bodrum katı boşaltılınca, meydana çıkan orta kolonlarda, zemin kattan birinci kata devam eden kolon içerisinde demir donatının devam etmediği, yani teçhizatta süreklilik bulunmadığını gördüklerini söylediler.
Yetkililer, toprağı boşaltılmış bodrum katta meydana çıkan kolonların birbirlerine bağ kirişi ile bağlanmamış olmasının taşıyıcı sistemde tehlike oluşturduğu, yapılması gereken kolanların yapılmadığını, enine demir donatılarının açıkta bırakılması nedeniyle korozyona uğradığını, teraslarda yetersiz ve yanlış tip su yalıtım malzemesi kullanıldığını, suyun akmasından dolayı bina duvarlarının zarar gördüğünü, bina temeli ıslak kaldığı için bina zeminin yumuşadığını ve oturmaya başladığını, binada düşük kaliteli beton kullanıldığının görüldüğünü de kaydettiler.
Yetkililer 105 tane kolonun müzeyi taşıdığını belirtirken, bunların 60 tanesinde güçlendirme çalışması yapıldığını, binanın etrafındaki suların gitmesi için drenaj çalışmaları, 3 bin 500 metrekarelik çatının yenilenmesi, binanın kabul kısmının değiştirilmesi çalışmalarının da yapıldığını belirttiler.
Güçlendirme çalışmaları için 170 bin ton demir ilave edildiğini belirten yetkililer, bin metreküpten fazla da C30 beton kullanıldığını ifade ettiler.

DÜNYANIN EN ÖNEMLİ TABİAT TARİHİ MÜZELERİNDEN BİRİTürkiye’nin tek, dünyanın ise önemli tabiat tarihi müzelerinden biri olarak gösterilen müzede kapanmadan önce 5 bine yakın materyal sergileniyordu.
Müzede, depolardakilerle birlikte ise 120 bine yakın materyal bulunuyor. İnşaat çalışmaları sırasında materyaller tek tek mühürlendi, büyük materyaller yerinde korunurken, mühürler ancak 3 kişinin tutanağı ile açılıyor. Müze görevlileri inşaat çalışmalarının bizzat başında bulunurken, güvenlik görevlileri de 24 saat nöbet tutuyor.
Tabiat Tarihi ve Madencilik Müzesi 1935 yılında Atatürk’ün emri ile kuruldu. 7 Şubat 1968 tarihinde MTA bünyesinde bilim dünyası ve halkın hizmetine açıldı.
Kapanmadan önce yılda 300 bin kişinin ziyarette ettiği müzede, yer bilimlerinin tüm evrelerine ait her türde materyal bulunuyor. MTA’nın jeolojik, mineralojik, paleontolojik, araştırma ve çalışmaların yanı sıra, fakültelerin yer bilimleri ile ilgili bölümlerinin yapmış/yapmakta olduğu bilimsel ve teknik araştırmalar sonucu toplanan materyallerde de teşhirde sergileniyor.
Müzede, ay taşı, yıldırım taşı, göktaşı, omurgasız ve omurgalılara, memelilere ve primatlardan modern insana geçiş sürecine ait örnek ile, 140 milyon yıl önce etobur dinozor Allosaurusa, 15 milyon yılı aşkın yaşlı mastodont fosuli, Kahramanmaraş’ta bulunan ve Milattan Önce 1500 yıllarında tarihlenen fil iskeleti, Adana-Yumurtalık sahilinde karaya vuran güncel uzun balina iskeleti de bulunuyor.

Eminönü’nde yollar göle döndüİstanbul'da öğle saatlerinde başlayan yoğun sağanak yağış nedeniyle yollar göle dönerken, araçlar mahsur kaldı. Tarihi Kapalıçarşı ve Eminönü Altgeçit Çarşısı'nı su bastı. Fatih ve Eminönü'nde metrekareye 113 kg yağış düştü.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber