Ekonomi ‘Naylon’ krizi oto üreticilerine sistemi yeniden kurgulatacak

‘Naylon’ krizi oto üreticilerine sistemi yeniden kurgulatacak

30.04.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Son olarak “Nylon 12” diye bilinen bileşeni sağlayan tesisteki patlamayla ortaya çıkan kriz, otomotiv üreticilerinin tedarik zinciri sistemlerini yeniden sorgulamasına neden oldu

‘Naylon’ krizi oto üreticilerine sistemi yeniden kurgulatacak


Küresel krizin etkilerinden henüz daha tam olarak sıyrılamayan ve üretimi aksatacak etkenlere tahammülü olmayan dünyanın büyük otomotiv üreticileri, son dönemde yeni bir başağrısı ile karşılaştı. “Nylon 12” olarak bilinen, araçların fren ve yakıt borularında kullanılan plastik bileşenini üreten fabrikada çıkan yangın yüzünden, Avrupa ve ABD’de pek çok fabrikada üretimin aksamasını da gündeme getirdi. Bu tehlikeye karşı bir önlem geliştirmek üzere biraraya gelen üreticiler, aynı zamanda yan sanayi parçaları tedariğinin yangın, deprem ya da sel gibi felaketlerden etkilenmemesi için de yollar arıyor.
Japonya’daki depremin yanı sıra ardından gelen tsunami felaketinde dünya otomotivine yedek parça ve hammadde sağlayan fabrikaların zarar görmesi nedeniyle, Türkiye de dahil olmak üzere bir dolu fabrika üretimine ara vermek zorunda kalmıştı. Üretimine ara vermeyen fabrikalar da, bazı model versiyonlarının üretimini yapamamıştı. Örneğin Japonya’da bazı renklerde kullanılan ve boyaya renk veren pigmentlerin üretildiği fabrikanın depremde zarar görmesi nedeniyle, aralarında Oyak Renault’nun da bulunduğu dünya çapındaki pek çok fabrikada 6 aya yakın süre belirli renklerde üretim yapılamamıştı.

Acil çözüm aranıyor
Yakıt ve fren borularında kullanılan Nylon 12’yi (PA-12) üreten fabrikadaki patlama ve yangın sonrası yaşanan kriz, 200 kadar otomotiv yöneticisini biraraya getirdi.
Yöneticiler, henüz üretim kesintisinin gündemde olmadığını belirtirken, General Motors ve Volkswagen Grubu’nun öncülük ettiği, Ford, Chrysler Grubu, Hyundai, Kia, Honda, hatta motosiklet üreticisi Harley Davidson’ın da destek verdiği plan çerçevesinde PA-12’ye alternatif bulmak için çalışılacak.

Stok olsun mu, olmasın mı?
Toplantıda, tedarik zincirlerinin felaketlerden daha az etkilenmesi için neler yapılması gerektiği de tartışıldı. Stok tutulmaması için üretime yakın bir zamanda, parçaların “sınırlı sayıdaki fabrikadan” getirilmesi üzerine kurulu mevcut sistemin bu gibi durumlarda aksadığını kabul eden üreticiler, ne yapılabileceği konusunda şimdilik kararsız.
Uzmanlarsa, “kırılgan olmamak” amacıyla stoklamanın şart olduğunu, en azından hayati parçalar ve hayati öneme sahip tesisler için bunun yapılabileceğine dikkat çekiyorlar.

Haberin Devamı

Irak’ta satışlar canlandı, herkes plaka peşine düştü!

Son dönemde Irak, bölgenin parlayan otomotiv pazarı haline gelirken, ülkede “plaka” konusunda büyük sıkıntı oluştu, yeni otomobil satın almak isteyenlerin plaka için satıcılara 4 bin 500 dolara yakın ek ödeme yapmayı göze aldıkları belirtiliyor. Yaklaşık 30 milyonluk nüfusa sahip Irak’ta, toplam yaklaşık 1.3 milyon otomobil bulunduğu belirtilirken, araç satışlarının giderek arttığı haber veriliyor. Nitekim Volkswagen ve Ford, bu pazarı mercek altına alırken, Amerikan Chrysler Grubu ile General Motors, satışlarının yıldan yıla arttığını kaydediyor. GM geçen yıl satışlarını 32 bin adede yükseltirken, 2010’da 19 bin araç satabilmiş. Halk arasında “Obama” olarak ün salan Dodge Charger ise, Irak’ta şu sıralar en popüler model.

Plakalı 4 bin, plakasız 500

Tüm bunlara rağmen, Irak’ta yeni otomobil almanın, pek o kadar kolay olmadığı belirtiliyor. Çünkü şu sıralar, yeni plaka basımı tamamen durmuş. Yeni otomobil satın almak için galerilere gidenlerin, galerilerin elinde bulunan yeni plakalar için 4 bin 500 dolara yakın ekstra ödeme yaptığına dikkat çekiliyor. 1983 model plakalı bir otomobilin, motoruna, döşemesine ve donanımlarına bakılmaksızın 3 bin 500 dolara satın alınabildiğini söyleyen Iraklı galericiler, plakasız halde böyle bir otomobilin 500 dolar bile etmeyeceğini savunuyorlar. Bununla beraber, galericiler sadece ikinci el araçlardan değil, sokaktan da plaka topluyormuş. Bunun için sokaklarda dolaşıp, bozuk ve hasarlı araçları bulup sahipleriyle plakası için pazarlık ediyorlarmış.
Bununla birlikte hükümetin bazı durumlarda yeni plaka bastığı da söyleniyor. Şayet otomobili hükümete bağlı bir galeriden ya da hükümet tarafından yapılan bir açık artırmadan alırsanız.
Ancak tüketicilerin, yeni otomobil sahibi olmak ve kullanmak uğruna fazladan ödeme yapmaya pek de itiraz etmediğini söyleyen galericiler, “Onlar genelde yeni otomobillerini bir an önce çevresine göstermek istiyorlar” diyor.

Haberin Devamı

Dacia’nın aile modeli Autoshow’da gelecek

Haberin Devamı

Logan, Sandero ve Duster’dan sonra Dacia ürün gamına katılmaya hazırlanan Lodgy, Türkiye’de ilk kez 2012 İstanbul Autoshow’da sergilenecek ve ardından da satışa sunulacak.
Kalabalık ve çocuklu aileler için geliştirilen ve MPV sınıfında uygun bir alternatif olması düşünülen Lodgy, 5 ve 7 kişilik iki versiyonla pazara sunulacak. Geniş bagaj hacmiyle sınıfının en iyileri arasında yer alan Lodgy, yedi koltuklu versiyonunda çıkarılabilir bir üçüncü koltuk sırasına sahip olacak. Bu koltukta sınıfının en iyisi diz ve baş üstü mesafesi sayesinde iki yetişkin rahatlıkla seyahat edebilecek. Lodgy’nin ferah iç mekanı, donanım düzeyine bağlı olarak 20.5 ila 30 litre arasında saklama bölmeleri sunacak. Pratik ve kolay erişilebilir saklama çözümleri (toplamda 12), kapılardaki kutular ve ön panel üstündeki boşlukla aracın pratikliği artıyor.
Dacia modellerinde daha önce kullanılmayan teknolojik ekipmanları da sunacak. Bunlar arasında ön panele entegre 7 inçlik dokunmatik ekrana sahip “MEDIA NAV” multimedya/navigasyon sistemi, hız sınırlayıcı/sabitleyici ve arka park sensörleri. USB ve bluetooth Dacia ürün gamında ilk kez standart olacak. ABS ve ESP’nin standart sunulduğu modelde, 2 adet yan hava yastığı isteğe bağlı olacak.
Lodgy’de 1.5 lt dCi (90HP) 5 ileri manuel, 1.5 dCi (110 HP) dizel motorsa 6 ileri manuel vites kutusuyla satılacak.

Haberin Devamı

Ejderhalı Ferrari 458 Italia!

Çin pazarındaki 20. yılını kutlamaya hazırlanan İtalyan süper spor otomobil üreticisi Ferrari, sadece 20 adet ürettiği ve özel tasarımıyla dikkat çeken Ferrari 458 Italia modelini gün ışığına çıkardı. Ferrari’nin şaha kalkan kısrak sembolünün yanı sıra Çin kültüründe cesaretin simgesi olan ejderha logolarıyla süslenen araç, ilk olarak Şangay Dünya Expo Parkı’ndaki İtalya Merkezi’nde açılacak Ferrari Fuarı’nda sergilenecek. 570 HP’lik V8 motora sahip 458 Italia, dış tasarımındaki değişikliklerle dikkat çekiyor. “Marco Polo Kırmızısı” olarak adlandırılan gövde renginin yanı sıra aracın üst bölümünde bulunan boydan boya çekilmiş siyah şerit, Çin’de başarı ve cesaret anlamına gelen ejderha logolarıyla süslenmiş.
Bu tasarım özelliklerine ek olarak jantlar ve spoyler üzerinde yapılan altın rengi rötuşlar dikkat çekerken, iç mekanda koltuk başlıklarının üzerindeki altın işlemelerde de yine Çin kültürünün özellikleri yansıtılmış. Bu 20 Ferrari 458 Italia’nın motor çalıştırma düğmesi üzerindeki “çalıştır” kelimesi de Çinceymiş.

Haberin Devamı

GM’den işçilere özel robot eldiven

General Motors ile NASA, otomobil işçileri ve astronotların işlerini daha iyi yapmalarına, sürekli tekrarlanan işlerden kaynaklanan rahatsızlıklara yakalanma risklerini azaltmalarına yönelik bir robot eldiven geliştirdi.
2011 yılında ilk insan benzeri robotun uzaya gönderildiği Robonaut 2 (R2) projesi kapsamında geliştirilen Robo-Eldiven, çekiç, tornavida gibi aletlerin hiç bırakılmadan elde tutulmasından kaynaklanan el kası yorgunluklarını azaltmak, hatta ortadan kaldırmak. Robo-Eldiven üzerinde yapılan ilk testler, bu eldiveni takan kişinin, söz konusu aletleri eliyle daha uzun süre ve daha rahat tutabildiğini gösterdi.
Eldivende tıpkı insan elinde bulunan sinir, kas ve tendonlara benzeyen ileri teknoloji algılayıcılar, kumanda tahrik tertibatları ve tendonlar kullanıldı. Kullanıcı, örneğin bir tornavidayı eline aldığında, sentetik tendonlar otomatik olarak kapanarak parmakları tutma konumuna geçiriyor ve sensor gevşeyinceye kadar öyle kalıyorlar.

Fleetcorp’tan akıllı telefonla yardım hizmeti

Filo kiralama şirketlerinden Fleetcorp Türkiye, bu aydan itibaren müşterilerine akıllı telefonlara uyumlu “Yol Yardım Uygulaması” sunuyor. InterPartner Assistance ile yaptığı stratejik işbirliği çerçevesinde Mobil Acil Yol Yardım Uygulaması’nı hizmete sokan Fleetcorp, iPhone ve Android işletim sistemli cep telefonlarına Appstore ve Google Play Store’dan ücretsiz indirilen “iFleet” uygulamasını sundu.
Bu uygulamayla Fleetcorp müşterileri, arıza, kaza, hırsızlık bildirimi, çekici, yedek araç talebi gibi acil müdahale gerektiren yol yardım hizmetlerine artık tek bir tuşla ulaşabiliyor. Sürücü, bulunduğu mevkiyi tam olarak bilmese bile, uygulama üzerinden uydu aracılığıyle aracın konumu belirlenebiliyor. Uygulama üzerinden yetkili servis noktalarının irtibat bilgilerine, hasar tespit tutanağı, kullanıcı el kitapçığı gibi dökümanlara erişim de mümkün.