Online yemek telefona karşı!

Online yemek telefona karşı!

Kebaplar, burgerlar, ev yemekleri, tatlılar... Hepsi bir tık uzağınızda. Evet, online yemek siparişi e-ticaretin en çok geliştiği alanlardan biri. Türkiye’de e-ticaret hacmi 2017 yılı sonu itibariyle yüzde 37 büyüyerek 42.2 milyar TL’ye ulaştı. Bu yılı da yüzde 40 büyümeyle kapatması bekleniyor. Online yemek siparişinin büyüklüğü de 300 milyon doları buldu. Online yemeğin ülkemizde en büyük rakibi ise ‘telefon’. Yanlış okumadınız evet telefonla sipariş. Günde verilen 1 milyon 200 bin siparişin büyük bölümü telefonla siparişe gidiyor. Henüz yüzde 25’i online’da. Ama her geçen yıl payı büyüyor.

Burada da sektörün en eski ve köklü oyuncusu herkesin bildiği üzere Yemeksepeti.com. 18 yıllık geçmişi var. Zaten 2015 yılında Alman dev Delivery Hero’ya 589 milyon dolarlık satışıyla adından çok söz ettirdi. O günden beri şirkette neler değişti, ne gibi gelişmeler oldu? Bunları firmanın kurucusu olan ve satıştan sonra da CEO’luğunu devam ettiren Nevzat Aydın’la konuştuk.

Online yemek telefona karşı

Öğrenci illeri

Yemeksepeti.com, 67 ilde 19 binin üzerinde üye restorana sahip. Günde ortalama 300 bin sipariş alıyor ve 10.5 milyon kullanıcıya hizmet veriyor. Kullanıcıların sipariş bazında yaş ortalaması ise 12-39 arasında. Aydın, her yıl yüzde 50 büyümeyi başardıklarını söylüyor. Sektörün lideri olduklarını anımsatarak, en büyük rakibin telefonla sipariş olduğunu vurguluyor. Aydın, “Ülkemizde günde 1 milyon 200 bin adet yemek siparişi veriliyor. Sektörün en büyüğü olarak burada bizim payımız yüzde 25. Yemeksepeti’nin rakibi telefonla sipariş. Gelişmiş ülkelerde bu oran yüzde 60’larda” diyor. Aydın, öğrencilerin yoğunlukta olduğu illeri işaret ediyor: “Anadolu illerinde çok hızlı gelişiyoruz. Eskişehir, Gaziantep, Adana, Mersin gibi şehirlerde online yemek siparişi artıyor. 2020 yılı itibariyle bulunmadığımız şehir kalmayacak. Özellikle öğrencilerin olduğu illerde çok hızlı büyüyoruz.”

Online yemek telefona karşı

Döviz kurlarının etkisiyle ilgili de, “Çalıştığımız restoranlar yüzde 20-25 oranında zam yapmak zorunda kaldı. Ama genel olarak böyle dönemlerde online yemek siparişi artıyor. İnsanlar dışarıya çıkıp masraf yapmak yerine evde daha fazla vakit geçirmeye başladı. Ortak yenen pizza gibi şeylere yönelim var” diyor.

Evde yemek hobi olacak

Online yemek telefona karşı

Nevzat Aydın, gelecekle ilgili de şu öngörülerde bulunuyor: “Evde geçirilen vakit azalıyor ve evler küçülüyor. Mikro ev ve mikro mutfak trendi var. Bu Türkiye’de de kendini gösteriyor. Özetle, evde yemek pişirme alışkanlığı hiçbir zaman tamamen yok olmayacak ancak özellikle çalışan kesim için mutfak, keyif aldığın takdirde yemek pişirdiğin daha çok hobi olarak yapacağın bir yer olmaya doğru gidiyor, ihtiyaç olduğu için değil.”

Siparişlerde 1 numarayız

Nevzat Aydın’a, satıştan sonra geçen süreçte Delivery Hero’nun Türkiye’ye bakışını soruyoruz: “Türkiye pazarına güveniyorlar. Delivery Hero’nun 42 ülkede operasyonu var. Bu ülkeler arasında sipariş sayısında bir numarayız. Grubun lider ülkesiyiz. Ama döviz kurları nedeniyle ciro anlamında biraz aşağılarda kaldık.”

Online yemek telefona karşı

İnovasyon yapıyor

Ama bilgi teknolojileri ve satış ekibi olarak burada geliştirdikleri pek çok inovasyonu diğer ülkelere ihraç eder hale gelmişler. Aydın, özellikle bu konunun üzerinde duruyor: “Farklı yeni projeleri Türkiye’de deneyip diğer ülkelere uygulama şansı bulduk. Bu projeler arasında Joker, Oyunlaştırma ve Vale var. Oyunlaştırmada yarışma ruhuyla yemek siparişi deneyimini daha interaktif hale getiriyoruz. Bu oyunda 1 milyon kişi semtinin muhtarı olmak için yarışıyor. 107 bin kullanıcının muhtar olduğu oyunda 58 milyon rozet kazanıldı. Bunu farklı ülkelere ihraç etmeye hazırlanıyoruz.

Joker’de ise, kullanıcı Yemeksepeti’ne girerek kayıtlı semtlerden birini seçiyor. O semte özel Joker indirimi varsa indirim teklifi beliriyor. Joker indirimi restoranların müşteri portföyünü genişletmesini sağlarken kullanıcılara da başka yerde bulamayacakları indirimlerle sipariş verme imkânı sağlıyor. Vale’yi ise, paylaşım ekonomisi vizyonuyla geliştirdik. Restoranlar arası kurye paylaşımı modelini kullanıyoruz. Vale sayesinde, paket servisi olmayan işletmeler siparişlerinin iletiminde Yemeksepeti restoranlarının kuryelerinden faydalanabiliyor.”

Asansör teknisyeni nöbet gününde akıma kapılarak öldüAntalya'da, asansör bakım firmasında teknisyen olarak çalışan Oğuzhan Aykurt (23), nöbet gününde bir kafenin arızalanan asansörüne müdahale ettiği sırada elektrik akımına kapılarak yaşamını yitirdi.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber