Ekonomi Otomotiv

Otomotiv

24.08.1997 - 00:00 | Son Güncellenme:

Otomotiv

Otomotiv

Şule YÜCEBIYIK


USTA şoförler bilirler, kamyon kullanmak zor ve beceri isteyen bir iştir. Milliyet ekibi olarak gözümüzü daldan budaktan esirgemeyerek bu meşakkatli görevi üstlendik ve Mistubishi - Temsa'nın yeni kamyonu Canter'i, Türkiye'de ilk kez biz, Otomotiv köşesi okurları için test ettik.
Yılların deneyimli şoförü (!) Şule Yücebıyık, manevi muavini Altan Erüs ve foto muhabiri Bahadır Beyarslan'dan oluşan ekibimiz, Park Orman'da düzenlenen test sürüşü organizasyonunda Canter'i kullanırken kan ter içinde kaldı.
Sonuç mu? Temsa'nın Adana'daki tesislerinde üretilen ve motoru hariç her parçası yerli olan Canter'in gerçekten şık, özel bir kamyon olduğuna karar verdik.

Canter almayı düşünenler için ne ifade eder bilmiyorum ama Canter'i kadın sürücülere hitap edecek tarzda tasarlamadıkları için Temsa'cıları şiddetle kınıyorum. Canter'i kullandıktan sonra kamyon şoförü olmak isteyen bayanlara da bu hayallerinden bir an önce vazgeçmelerini öneririm.
Şahsen, Canter'e tırmanırken ve inerken (yani düşerken) büyük hasar gördüğümü itiraf etmeliyim. Arazi şartlarında kullanmak ve vites değiştirmek de bünyeme hiç uygun gelmedi. Evet, yüksek topuklu ayakkabılarla kullanmak bir hataydı ama pedallara yeterince basmak için kadın üstü bir kuvvet gerektiği kesin.
Canter'i kullanırken hiç zorlanmadığım tek yönü ise direksiyonu oldu. Kocaman hidrolik direksiyonu kavramak birazcık zor ama o kadar hafif ki, bir kamyon kullandığınızı hiç mi hiç anlamıyorsunuz.
Ne zaman ki Canter'in yönetimini muavinim Altan'a devrettim, aslında ne kadar konforlu bir araçta olduğumu anladım. Canter, geniş iç kabini, rahat koltukları ve klimasıyla uzun yolda sürücüsünü rahat ettirecek bir kamyon. Bardak tutacağından, ara koltuk tepsisine kadar bir sürü ayrıntısı düşünülmüş. 3,5 tondan 7.7 tona kadar 4 farklı modeli bulunan Canter'ler 2 milyar 600 milyondan başlayan fiyatlarla satılacak.
Sözün özü, Canter'i kullanan şoför (erkek olması şartıyla) "Yolların kanununu değiştirecek."



ModelCanter FE 659E
Azami yüklü ağırlık7.5 ton
Uzunluk5.925 mm
Genişlik2,035 mm
Azami hız110 km/saat
Silindir hacmi3,907 cc

BÜYÜKLERİN hatchback savaşı kızışıyor. Audi A3 ve BMW Compact'tan sonra Mercedes - Benz de C sınıfında bir hatchback versiyonu üretmeyi planlıyor. Kod adı C 203 olan ve prototipi resimde görülen yeni üç kapılı Mercedes, 2001 yılında İngiltere'de piyasaya sunulacak.C 203, hedef kitlesini genç, dinamik, konfor ve lüks otomobil ihtiyacından çok pratik ama prestijli bir otomobile ihtiyacı olan kişiler olarak belirlemiş durumda.
Yeni hatchback versiyonuyla Mercedes, Audi ve BMW kadar, Volkswagen Golf GTİ ve Alfa 145 / 6 modelini vurmayı planlıyor.

Dünya otomotiv sanayiinde, katalitik konvertör ve gelişmiş karbüratör sistemleri gibi aracın çevreye vereceği kirliliği azaltıcı yatırımlardan sonra dikkatler araçlarda kullanılan yakıtlara çevrildi. Avrupa Birliği (AB) ile Japonya'da akaryakıtta kalitenin artırılmasına ilişkin ''Auto Oıl'' programları hazırlanmaya başlandı.
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) bülteninde, akaryakıt kalitesinin artırılması ve çevreye verilen zararın azaltılmasına ilişkin olarak, hükümetler düzeyinde yapılan bazı çalışmalara yer verildi. Avrupa trafiğinde kurşunsuz benzin kullanmayan, katalitik konvertörü bulunmayan araçlara yıllardır rastlanmazken, başta Japon firmaları olmak üzere otomobilin dev üreticileri sürekli daha az yakıtla çalışan ''ekonomik'' araçlar üretmek için yatırım yapıyorlar.
Teknolojinin en son imkanlarının da kullanılması ile araçlarda yapılan iyileştirmenin yeterli olmadığı, kullanılan benzinde de gerekli değişikliklerin yapılması gerektiği ifade ediliyor.