Ekonomi Starbucks’a "Osmanlı Kıraathanesi" modeli

Starbucks’a "Osmanlı Kıraathanesi" modeli

27.01.2009 - 11:00 | Son Güncellenme:

.

Starbucks’a Osmanlı Kıraathanesi modeli

Dünya genelinde 49 ülkede kahve zincirleri bulunan Starbucks, 2003 yılında girdiği Türkiye pazarında "Osmanlı kıraathaneleri"nden esinlenerek, müşteri kitlesini geliştirmeye çalışıyor.
Starbucks Coffe Türkiye Genel Müdürü Can İkinci, AA muhabirine yaptığı açıklamada, her açtıkları yeni mağazaya sanki ilk şubeleriymiş gibi özenle yaklaştıklarını belirtti.
Türkiye’de Türk kahvesini de menüsüne ekleyerek 6 yılda 115 mağazaya ulaştıklarını, büyümenin her yıl devam ettiğini ifade eden İkinci, bu şubelerde toplam 1100 personel istihdam ettiklerini söyledi.
İkinci, Türk halkının çok derin bir kahve kültürüne sahip olduğunu, hatta batıya kahveyi Osmanlı İmparatorluğu’nun tanıştırdığını anlattı.
Fakat Türkiye’de son 50-60 yıldır çay kültürünün desteklendiğini ifade eden İkinci, şunları kaydetti:
"Çay kültürü, kahvenin çok daha önünde bir yere geldi. Starbucks, bu noktada yeniden kahve kültürünü yaygınlaştırmaya çalışıyor. Bu konuda da oldukça başarılı gidiyoruz. Biz dünyanın en iyi kahvelerini sunuyoruz. Bunu yaparken farklı tarz kahveler de getiriyoruz. Biz kendimizi hiçbir zaman sadece kahve satıcısı olarak görmüyoruz. Burada bir deneyim sunuyoruz. Ev ve işyerlerinden sonra tüketicinin üçüncü adresi olma hedefindeyiz.
Bu noktada kendimize eski Türk kahvehanelerini örnek alıyoruz. Osmanlı’nın kıraathaneleri, sosyal merkezlerdi. Halkın seviyeli tartışmalar yaptığı, toplantıların gerçekleştiği yerlerdi. Biz de Türkiye’nin modern kıraathanesi olmak istiyoruz. Olduğumuz yerlerde, o bölgenin toplanma noktası, o bölgenin bir parçası olmak istiyoruz."
İkinci, global bir marka olmalarına karşın yerel tatlara önem verdiklerini, mağazalarda sunulan yiyeceklerin bölgenin tatlarını taşıdığını vurguladı.
Türkiye’de yerel yiyeceklerin yanı sıra yerel bir içecek de sunduklarını anlatan İkinci, "Starbucks dünyada 49 ülkede var. Normalde içecek menüsünde değişiklik yapmanız imkansızdır. Ancak, biz Starbucks’a Türk kahvesinin ne kadar önemli olduğunu iyi anlattık. Bunun sayesinde Türk kahvesini mağazalarımızda sunabiliyoruz" dedi.

YİYECEKLER TÜRKİYE’DEN
İkinci, mağazalarda satılan tüm yiyeceklerin ve içeceklerin bazılarının yüzde 100 Türk firmalarından satın alındığını söyledi.
Türkiye’de yarattıkları ekonomik etkinin, bin 100 kişinin istihdamı ile sınırlı olmadığını belirten İkinci, "Bu işte çok ciddi bir yan sanayi var. Yiyeceklerin hepsi Türkiye’den, lojistik firması, depolama sistemi Türk firmalarından karşılanıyor. Her gün Akdeniz bölgesinden tonlarca portakal alıyoruz, kahvelerde kullanılan günlük binlerce litre süt Türkiye’den sağlanıyor. Bir Amerikan markasıyız, ancak, bir Türk şirketiyiz. Türkiye ekonomisine yaptığımız katkı çok önemli" diye konuştu.
İkinci, belli bir segmente hitap etmediklerini de savundu.