Ekonomi Sunset, Viyana’da üsleniyor Günkar böcek ihraç ediyor

Sunset, Viyana’da üsleniyor Günkar böcek ihraç ediyor

31.05.2009 - 00:34 | Son Güncellenme:

Günkar Grubu, üç sektörde faaliyet gösteriyor. Tekstil en eski ve en büyük işleri. Burada Sunset markasıyla biliniyorlar

Sunset, Viyana’da üsleniyor Günkar böcek ihraç ediyor

Şirketin yönetim kurulu başkanı Kemal Güneş’in verdiği bilgiye göre markalı mayo pazarındaki payları yüzde 30. Gıdaya bu yıl girdiler. Günkar Food markasıyla ilk önemli işlerini de gerçekleştirerek Hırvatistan’da bir zincire sümüklüböcek satmaya başladılar. Salça, bisküvi, makarna konularında çalışacaklar.
Günkar’ın sahipleri Adıyamanlı beş kardeş. Aralarındaki iş hukuku,  kardeşlik hukuku üzerine kurulu. Bu yüzden ‘Kimin şirkette ne kadar payı var’ gibi bir soruya yanıtları yok.
Üç fabrikada üretim yapıyorlar. Avrupa’da dağıtım merkezi kuruyorlar. Sırada ABD var. Üretim amaçlı olarak kesinleşmiş bir planları henüz yok ama yurtdışında olursa Bangladeş ve Etiyopya olabilir diye bakıyorlar. Kemal Güneş, Sunset’i anlattı.

Haberin Devamı

Günkar, hangi sektörlerde faaliyet gösteriyor, ağırlığı hangi sektörde?
Üç sektörümüz var. Tekstil, turizm ve gıda. Tekstille başladık. Tüm gücümüzü tekstile vermiş durumdayız. Yüzde 60 civarında işimiz tekstildir. Kalan yüzde 25-30’unu turizm oluşturuyor. Gıdanın payı da kalan kısımdır. Gıda yeni.
Turizmde ne yapıyorsunuz?
Asgün adlı bir şirketimiz var. Personel tamacılığı yapıyor. 700 araçlık filosu var, 100’ü kendi aracımız.
Gıda yatırımı yeni mi?
Bu yıl girdik. Krizde bir şey öğrendik; her şey bitiyor gıda bitmiyor. Bir sektör daha oluşsun istedik. Karnını doyurmaktan vaz geçme imkânı yok insanların. Bu yüzden yatırım yaptık. Hırvatistan’da 900 mağazası olan bir zincirle çalışmaya başladık. Buraya ilk ihracat olarak sümüklüböcek sattık.
Gıdada salça, bisküvi, makarna... Tamamen alım ve satım üzerine kurulu bir sistem. Üretim için baklagillerle beraber bölgemizde bir çalışma yapacağız.
Sümüklüböcek talebi onlardan geldi. İzmit’te toplattık. Özel soğutucularla ihracat yaptık. Günkar Food markasını oluşturuyoruz. Türkiye’de de mağaza zincirleriyle görüşüyoruz. Yoğun bir şekilde yürüyor.
Gelelim tekstile...
Biz 1979’da Günkar’ı kurduk. Beş kardeş olarak... İstanbul, Bayrampaşa’da devam ettik. Sonra Kıraç köyüne gittik. Şu an bulunduğumuz fabrikayı yaptık ve geçtik. 2000 yılında bir politika belirledik. Anadolu’ya açılımımız olacak. Memleketimiz Adıyaman’a fabrika kurduk. 300 kişi çalışıyor.
Daha önce işimiz örmeydi. 2000’de Sunset markasıyla mayo üretimine girdik. Avrupa ve ABD pazarımız vardı. Aylık 1 milyon adede yakın örme ihracatımız oluyordu. Ama bu işin, diğer marakaların üretimi ile kör topal yürüyeceğini gördük. 
Stratejimiz entegre olmaktı. 6 yıl süre koyduk. Markamızı geliştirdik. Anadolu projesi oturdu. Kıraç’ta boya, baskı, nakış ve üretim tesisimiz vardır. Hem mayo hem örme dış giysi olarak devam ediyoruz. Satış stratejimizi değiştirdik.
Pazarlama işi nasıl?
6 tane Sunset mağazası var. Almanya, Fransa, İngiltere vardı. Sistem değişikliğine giderek franchise’a döndük. 2009 sonuna kadar 4 daha, 2010’da 10 daha açılacak. Ayrıca tüm mağaza zincirlerinin tamamında varız. Yurtdışında 250 satış noktasında varız.
Yurtdışında bir markayla anlaşmak üzereydik. Sıkıntı yaşadığı için alamadık. Avusturya’da bir oluşum içindeyiz. Viyana’da toptan dağıtım ağımız olacak.
Siz kurucu beş kardeş, hâlâ ortak mısınız?
Ben Kemal Güneş, kardeşlerim Kenan, Uğur, Levent ve Ayşegül Güneş ortağız. Ben yönetim kurulu başkanıyım. Kenan Güneş mali, finans ve pazarlamadan sorumlu. Ayrıca Asgün’ü yönetiyor. Ayşegül Hanım Sunset markasının ve Fionco’nun başında. Uğur Bey tüm imalattan sorumlu. Levent Bey Günkar Gıda ve iç pazarlamadan sorumlu. Hepsi  yönetim kurulu üyesidir.
Profesyonel yönetici var mı?
Profesyonel yöneticiler de var. Yönetim kurulunda yoklar, icrada varlar. Aslında 10 kardeşiz. Diğer ağabeylerim de tekstille uğraşıyorlar, bizden ayrı şirketleri var. Fakat ayrımız gayrımız yoktur.
İşadamlarının çoğunun hayatı birbirine benzer. Herkes yoksulluktan gelme. Hepimiz,  bütün kardeşler birlikte tırnaklarımızla kazıyarak geldik. Sirkeci Tren İstasyonu’nda sakız, simit sattık.
İlkokul 3. sınıftayken bir avukatın yanında çalışmaya başladım. 1976’da İstanbul’a geldiğimde işimi hazırlamışlardı. Lise okurken bir yandan da çalıştım.
Üçüncü kuşaktan çalışan var mı?
Üçüncü kuşak hepsi okuyor. Bitirince hemen Günkar’da çalışacak diye bir şey yok. Hak eden gelir. Belki de farklı sektörleri seçerler.
Kardeşler eşit hissedar mıdır? Halka açılma düşüncesi var mı?
Bizde hisseler eşittir ama kâr dağıtımı gibi şeyler olmaz. Kimin ne ihtiyacı varsa alıyor. Şu anda halka açılmak gibi bir planımız yok.
Peki Günkar altında kaç şirket var?
Asgün, Güneş Pazarlama, Emkar, Arteks ve Mem Tekstil. Üç temel markamız var. Günkar Food (gıda markası), Sunset (mayoda üst marka), Fionco ve Picarre ikinci markamız.

ABD’ye de dağıtım merkezi
Yeni bir sektöre girmeyi düşünüyor musunuz?
Bu sektörler bize yeterli. Yeni bir sektör kafamızda yok. Şartlar neyi gösterir bilemeyiz ama gıda da kafamızda yoktu. Krizden sonra belki bakarız.
Hedeflerimiz arasında Sunset’i dünya markası yapmak var. Armani, Diesel nasılsa biz de öyle bakıyor ve projeler üretiyoruz. Avrupa toptan dağıtım sistemi ile başlayıp, ABD pazarı içinde bir dağıtım ağı kurmayı planlıyoruz. Bir arkadaşımız orada çalışıyor.
Markaya yatırım yapıyorsunuz, çekimlerinize ünlüler geliyor...
Artık Sunset denildiğinde akla mayo gelmesi lazım. Naomi’yle çekim yaptık. Ester’i kullandık. Kübalı bir manken vardı. Çok önemli butik ve mağaz zincirlerine girmek, belirli lokasyonlarda kendi mağazalarımızı açmak, Bevery Hills’te, Oxford City’de, Şanzelize’de yerlerimizin olması gibi.  Bunları yapacağız. New York’ta Beşinci Cadde’de olmak mesala. Bunlar hedeflerimiz.
Yurtdışında üretime nasıl bakıyorsunuz? Birçok grup yapıyor...
Eğer Türkiye’de problem olursa kanımızın son damlasına kadar imalatı Türkiye’de yapmak istiyoruz. Şartlar zorlarsa diğer ülkelerde de imalat yapmayı düşünüyoruz. Bangladeş ve Etiyopya olabilir. Mısır olmaz ama... Mantalitesi bize uymuyor. 

Sunset, Viyana’da üsleniyor Günkar böcek ihraç ediyor
Türkiye mayoda çok iyi
Türkiye mayo üretiminde iyi mi?
Şu anda dünyada diyebilirim ki kalite standardı olarak çok iyiyiz. Biz Avrupa’nın en büyük mayo üreticisiyiz. Dünya markalarına koleksiyon satıyoruz. Stilistlerle çalışmıyoruz, houte couture’a döndüğümüz için modacılarla çalışıyoruz. Dört yıl Hakan Yıldırım’la çalıştık. Bu yıl Müge Ersin’le çalışmaya başladık. Sadece koleksiyon değil, kişiye özel tasarımlar yapıyoruz. Kendi desenini kendisi çizer, kumaşını kendisi ürettirir.
Peki nedir bu yıl moda? Hangi renkler, çizgiler?
Akıllı mayolar var. Plajlarda özgürlük diyoruz. Popo kaldıran, göbeği kaldıran, kiloluyu zayıf gösteren...  Ayşegül Hanım’ın başında olduğu ekip moda dergilerini ve fuarları takip ederek belirliyor. Bir de tabii bu sezgilerle ilgili. Anlatılabilir bir tarafı yok. Ayşegül Hanım bizim en küçüğüm ve gözbebeğimizdir.
Renk, desen olarak ne var?
Bu sene hayvan ve çiçek desenleri var. Bunlar aksesuarlarla desteniyor. Pareolar var. Alt üst farklı renklerde olacak. Siyah-beyaz, kırmızı-beyaz gibi. Sunset Swimwear’ın bu yaz çıkış noktası ‘Plajlarda özgürlük ve çekicilik.’
Vücut kusurları kadınların korkulu rüyası. Bunları gizleyen akıllı tasarımlar yapıyoruz. Büyük göğüsleri toparlayan, küçük göğüsleri dolgun görünüme kavuşturan, popo kaldıran, göbeği gizleyen onlarca farklı seçeneği var.
Mor sezonun en hit rengi. Özellikle batik desenlerde mor hâkimiyeti var. 2009 koleksiyonunun vazgeçilmez renkleri siyah-kırmızı ve kahve-turkuvaz kombini. Yine sezonun trenlerinden sarı-mor-yeşil gibi canlı renkler de bu yaz öne çıkıyor. Sarı-siyah, kahve-mavi, yeşil-siyah gibi çift renk kombinlerle zenginleştirilen koleksiyonda daha genç, modern ve farklı  bir çizgi oluşturduk.
Desenler nasıl?
Mayo ve bikini modellerinde animal (hayvan) desenleri ve vahşi doğayı simgeleyen baskılar yeni bir tarz olarak ortaya çıkıyor. Leopar ve zebra desenleri var mesela. Sezonun ilginç temalarından biri de geometrik ilüstrasyonlu desenler ve büyük çiçek motifleri.
Geometrik çizgiler trendleri takip edenler ve vücuduna güvenenler için. Büyük çiçek desenleri baharın tazeliğini yansıtıyor. Kahveli-turkuvazlı modellerdeki büyük çiçekler, dallar, yaprak motifleri vücut kusurlarını gizleyip dikkatleri mayoya çekiyor. Minimal kumaşlı desensiz tasarımlarda, metal, inci ve düğme gibi küçük, zarif detaylar var.
Bizim bir başka özelliğimiz plaj modasını bir gece daveti şıklığında, houte couture anlayışla sunuyor olmamız. Bikini üstünüz ile altını ayrı kullanabilirsiniz. Tek beden olmaz, göğsü 95’dir ama altı 40’tır.  Bunları ayarlamak gerekir. 38 beden diye bir şey olmaz. Bizde altı üst ayrı beden olabilir. 

Dünya markası alabilir
Memlekete yeni yatırım var mı?
Adıyaman’da BM ile birlikte yürütülen kümelenme çalışmasının içinde UNDP de işin içindeydi. Kümelenmenin başarılı olduğu tek yer Adıyaman oldu. Yaparsak zaten oraya yaparız. İkisi İstanbul Kıraç’ta, biri de Adıyaman’da olmak üzere üç üretim yerimiz var.
Mayo üretimi çok teknoloji ister. Yalın üretime geçtik. Üniversiteyle beraber çalıştık, eğitimi bitti. ISO 9001 çalışalarına başladık, birkaç haftaya bitecek. Mayoda, mağaza zincirlerinde yüzde 30 pazar payına sahibiz.
İçerde marka alır mısınız? Bir de mayoda mesela, pazar payınız nedir?
Penyelüx’ün mayo bölümünü aldık 2000’de. Başka marka arayışımız yok. Belki global markalar olabilir.
Sosyal sorumluluk projeleriniz var mı?
Adıyaman’da Kubilay İlköğretim Okulu’nun tamiratını yaptırdık. Ben ayrıca Kıraç Türk Kızılayı’nın başkanıyım. Bire bir burs verdiğim öğrencilerim var. Onlarla bire bir ilgilenir, takip ederiz. Hepsinin durumları gayet iyi. Sadece üniversite değil her kademeden öğrencim var.

Haberin Devamı

Kemal Güneş Kimdir?
28 Kasım 1960 Adıyaman doğumlu. 10 kardeşin beşincisi olarak dünyaya geldi. Babası Adıyaman’da icra memuruydu. Babasının tayinleri dolayısıyla Elbistan, Afşin ve İstanbul’da yaşadı. İlkokul 3. sınıftayken bir avukatın yanında çalışmaya başladı.
1976’da ailesiyle İstanbul’a taşındı ve geldiği gün işe başladı. Ailesinin maddi koşulları dolayısıyla lise 2’ye kadar eğitimini sürdürebildi. Bu tarihte yanında işçi çalıştıran bir işverendi. Sonradan bir yandan çalışırken bir yandan da liseyi bitirdi. Aile işleri büyüdü, ihracata başladı. İngilizce eğitimi alarak dış ticarette büyük deneyim sahibi olan Güneş evli,  3 çocuk babası. İTKİB Başkan vekili, TGSD ve BMD ve GAP Platforumu ile Beşiktaş kongre üyesi.

Haberin Devamı

Günkar Grubu’nun rakamları
-  Günkar Grubu, tekstil, turizm ve gıda sektörlerinde faaliyet gösteriyor.
-  Tekstil grubun iş hacminin yüzde 60’ını oluşturuyor.
-  2008 yılı cirosu 80 milyon dolar.
-  2009 ciro hedefi 95 milyon dolar.
-  2008 yılı ihracatı 30 milyon dolar.
-  2009 ihracat hedefi  35 milyon dolar.
-  Çalışan sayısı 1500
-  İhracat yaptığı ülke sayısı 15.