Ekonomi Turizmde kayıp büyük

Turizmde kayıp büyük

10.10.2015 - 13:01 | Son Güncellenme:

Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, 2015 yılında turizmdeki kaybın 5 milyar dolar ve üzerinde olabileceğini bildirdi.

Turizmde kayıp büyük

Ayık, Atatürk Parkı'ndaki bir restoranda düzenlediği basın toplantısında, Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütünün 21'inci genel kurulunda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine (TOBB) yeniden başkan yardımcılığı görevi verildiğini, bu görevi TOBB Turizm Sektör Meclisi Başkanı olarak kendisinin üstlendiğini ifade etti.

Haberin Devamı

Dünya Turizm Örgütünde başkan yardımcılığı görevini üstlenmekten duyduğu memnuniyeti dile getiren Ayık, bunun kendisi için onur olduğunu dile getirdi.

Türkiye'nin, dünyanın en önemli turizm merkezleri arasında yer aldığına işaret eden Ayık, Dünya Turizm Örgütünün ticaret hacminin 1,3 trilyon dolar olduğunu ve dünyada her yıl 1,1 milyar insanın seyahat ettiğini bildirdi.

-"Rusya-Ukrayna krizi dünya turizmini etkiledi"

Gazetecilerin turizmde yaşanan sıkıntılarla ilgili sorularını yanıtlayan Ayık, dünyada 2008 kriziyle başlayan ve 7 yıldır devam eden çalkantı ve istikrarsızlık olduğunu kaydetti.

Suriye'de yaşanan kriz ile Ukrayna ve Rusya arasındaki sürtüşmenin kendilerine olumsuz şekilde döndüğünü dile getiren Ayık, bu krizlerin dünyadaki turizm hareketliliğini etkileyen bir yapıya dönüştüğünü vurguladı. Ayık, Rusya ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerinden gelen turist sayısında bu yıl yüzde 25'ler civarında kayıp yaşandığını ifade etti.

Haberin Devamı

Orta Avrupa pazarında yüzde 9 civarında artış sağlamalarına rağmen Rusya pazarındaki kaybı telafi edemediklerini anlatan Ayık, 2015 yılını yüzde 5'lik bir kayıpla kapatacaklarını tahmin ettiklerini belirtti. Antalya'da bu yılın 9 ayında geçen yılın aynı dönemine göre 550 bin civarında turist kaybı yaşadıklarını kaydeden Ayık, 2016 ve 2017 yıllarında da bu trendi değiştirecek herhangi bir emare görülmediğini söyledi.

-"Kaybımız yüzde 5 olursa 2 milyon turist ülkemize gelmemiş olur"

Türkiye'nin 40 milyon civarında turist ağırladığını hatırlatan Ayık, şöyle konuştu:

"Kaybımız yüzde 5 olursa 2 milyon turist ülkemize gelmemiş olur. Bu sayısal kayıp çok önemli değil. Kişi başı elde ettiğimiz turizm geliriyle çarptığımız zaman büyük bir rakam değil. Türkiye turizm rakamlarını artırabilmek adına hamleler yaptı. Talebi tekrardan canlandırabilmek için fiyatlarla ilgili yüzde 30'lara varan indirimler yaptık. Rakamları buradan hesaplarsak 5 milyar dolar ve onun üstünde bir kayıp olabilir."

Ayık, Türkiye'nin geçmişteki çift haneli büyüme trendini devam ettirmesi halinde yaşanan kayıpların çok çabuk telafi edilebileceğini belirtti.

Haberin Devamı

Bir gazetecinin, "Seçim hükümeti krizi etkiledi mi?" sorusuna Ayık, şu yanıtı verdi:

"Belirsizlik başka bir şey. Türkiye hiçbir zaman hükümetsiz kalmadı. 5-6 aylık dönemde yaşadığımız süreç, dünyaya verilen fotoğraf açısından iyi bir fotoğraf değil. Ülkenin içindeki genel tablo ister istemez bir takım olumsuzluklara neden olabiliyor. Onun için 1 Kasım seçimleri çok önemli. Türkiye, bulunduğu coğrafyada en uzun demokrasi tecrübesine sahip ülke. Demokrasiyi en iyi özümsemiş halklardan birisiyiz. Halkımız bu iradesini seçimde sandığa yansıtacaktır. Sandık iradesinin de siyasiler tarafından doğru okunup bunun gereği yapılmalıdır. Bu yapıldığı takdirde Türkiye dünyadaki yerini önemli bir noktaya getirmiş olacak."

-"Rusya ile yaşananlar turizme olumsuz yansımaz"

Ayık, "Rusya ile Türkiye arasında yaşanan siyasi kriz turizmi olumsuz etkiler mi?" sorusu üzerine "Rusya ile yaşananlar turizme olumsuz yansımaz" diye konuştu.

Haberin Devamı

Rusya'nın, Türkiye'nin önemli bir ticari partneri olduğuna değinen Ayık, "Her şey o cümlenin altında gizli. Turizm hareketi açısından 600 bin kayıp yaşadık Rus pazarında ancak dünyadaki ülkelere göre oransal olarak en düşük kaybı biz yaşadık. Rusya vatandaşlarının Türkiye ile duygusal bir bağı var. Birçok Rus tatil alışkanlığını bu ülkede kazandı. Rusya'nın hiçbir zaman vazgeçemeyeceği bir ülkeyiz. Rakamlarımız olabildiğince en alt noktaya gitti. Bunun daha da altına gideceğini tahmin etmiyorum" dedi.

Ayık, Hindistan, Ortadoğu, Çin, Güney Amerika gibi pazarları geliştirmek için çalışmalara devam ettiklerini sözlerine ekledi.