Ekonomi Türkler Volvo’yu, Ferretti’yi neden almadı?

Türkler Volvo’yu, Ferretti’yi neden almadı?

11.05.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Coca Cola CEO’su Muhtar Kent, Türkiye’nin yakında 1 trilyon dolarlık bir ekonomi olacağını belirterek, “Bu ölçekteki bir ekonominin şirketleri Volvo’yu, Ferretti’yi alabilirdi. Neden almadı? Soru işareti” dedi

Türkler Volvo’yu, Ferretti’yi neden almadı

Coca Cola Company Yönetim Kurulu Başkanı ve Üst Yöneticisi (CEO) Muhtar Kent, Türkiye’nin yakında 1 trilyon dolarlık bir ekonomi olacağını, bu ölçekteki ekonomide yer alan şirketlerin Volvo’yu Ferretti’yi almadığını belirterek, “Bunlar hep soru işareti... Hız mı, cesaret mi, kaynak mı, imkan mı yoksa bilgi yetersizliği mi?” diye konuştu.
Kent, Turqualty Vizyon Semineri’nde yaptığı konuşmada, Türkiye’de güçlü markaların çıkabileceğini, belirterek, başarıyı bir kere yaratmanın ötesinde bunun sürdürülebilirliğinin önemli olduğunu söyledi. Kent, şöyle konuştu:
“Türkiye’den uluslararası bir marka çıkar mı? Güçlü marka çıkar. Mavi, Vakko, Vestel, Sarar ve Ramsey gibi ama hepsi yolculuklarının başında. Bir markayı yaratabilir ya da marka satın alabiliriz. Yakında 1 trilyona varacak bir ekonomiden söz ediyoruz. Neden Türkiye’den bir şirket Volvo’yu almadı? Volvo’yu bir Çin şirketi aldı ve büyütüyor. Neden Türkiye’den bir şirket İtalya’da dara giren Feretti’yi satın almadı da Çin aldı. Bunlar soru işareti. Sorun sürat mi, kararlılık mı, imkanlar mı, kaynak mı yoksa bilgi mi?”

‘Durursak düşeriz’
Arjantin, Şili, Meksika, Çin, Malezya, Endonezya, Brezilya, Hindistan’ın Türkiye’ye rakip olduğunu belirten Kent, şöyle dedi:
“Şirket olarak rakiple piyasada nasıl mücadele ediyorsak, ülke olarak da rakiplerle aynı şekilde mücadele etmemiz lazım. Bisiklet gibi... Durduğunuz anda düşersiniz. Çin, Hindistan bizden daha hızlı hareket ediyor. Türkiye de bunu yapabilme gücüne ulaştı. İç piyasası gayet dinamik, büyük. Ölçek yaratma imkanı veriyor.”
Dünyada Türkiye markasının son zamanlarda yükseldiğini vurgulayan Kent, şöyle konuştu:
“Türkiye, son 3-4 yılda nereye gitsem, 30 yıldır görmediğim daha fazla saygı, gıptayla anılıyor. Ülkemize gelen 30 milyon turist var. Büyük bir potansiyel... Her gelen turist internette 10 kişiye pozitif ifade kullansa, potansiyeli düşünün. Ben Batı Avrupa’da yaşadım. O zaman nasıl bakarlardı Türkiye’ye? Bu ortam, bugün çok değişti. Türkiye’ye hem gıptayla bakıyorlar, hem pozitif enerjiyle bakıyorlar, hem kıskanıyorlar, hem de saygı duyuyorlar. Bunların bir kısmı da turistlerden kaynaklanıyor. Memnun ayrılıyorlar. Turistleri memnun etmek, Türkiye’de bir milli kampanya olmalı.”

‘Türk yöneticiye ihtiyaç var’
Kent, önümüzdeki 10 yılda birçok büyük şirketin başında Türklerin yönetici olarak yer alacağını söyledi. Buna da yüzde 100 inandığını dile getiren Kent, “Gerek Asya, Latin amerika, Avrasya ve gerekse Amerika’da büyük şirketlerin başında Türkler’i göreceğiz. Türklerin inanılmaz bir yönetim tecrübesi var. Kriz yönetimi, hızı, cesaretle karar alma tecrübesi var. Bu tecrübelere bütün Batılı şirketlerin ihtiyacı var” dedi.

Nakde saygı kalmadı
Efes İçecek Grubu Başkanı olduğu sırada nakde saygıyı öğrendiğini belirten Kent, şöyle devam etti:
“Dünyadaki en büyük problemlerden bir tanesi, bilhassa Amerika’da herkes nakti unutmuş, kimse nakit taşımıyor. 100 kişiyi durdurun, ‘5 dolar ver’ deyin. Yoktur. Herkeste plastik kart. Toplumlar nakte olan saygıyı yitiriyor. Nasıl yaratılıyor bu nakit? Ne kadar vergi ödemeniz lazım? Ne kadar yatırım yapma kabiliyetiniz var?”

Şeker kamışından şişe
Kent, şirket olarak devamlı inovasyon yaptıklarını belirterek, şunları şöyledi:
“En son yeniliğimiz bitki şişe. Hiçbir şekilde değerlendirilmeden atılan şeker kamışı posasından şişe yapmaya başladık. Bu şişelerin şimdilik yüzde 30’u şeker kamışı posasından yapılıyor. Yüzde 100’ünü bu maddeden yapmak için çalışmalarımız sürüyor. Bitki şişelerimizi 2013’ten itibaren Türkiye’de de kullanmaya başlayacağız. Örneğin Çin’de meyve suyumuzun için meyve parçacıkları koyduk, çok tuttu. Bazı ürünlerimizi sütle füzyonluyoruz. Sosyal medyada da çok güçlüyüz. 41 milyon Facebook kullanıcımız var. Dünyanın en büyük Facebook’u bizde. 10 yıl önce iki genç kurmuştu. Hâlâ onlar yönetiyor. Sosyal sorumluluk olarak da 5 milyon kadını işe alma programımız hızlı bir şekilde yürüyor.”

Haberin Devamı

Tükettiğimiz suyu üreteceğiz
Muhtar Kent, Coca Cola’da son 3 yılda 500 milyon dolar tasarruf yaptıklarını, önümüzdeki 3 yıl içinde de 650 milyon dolar tasarruf yapacaklarını açıkladı. Kent, “Dünyada en çok su kullanan şirket olarak 2020 yılında kullandığımız su kadar, su üreten bir şirket olacağız. Bunun için tasarruf, arıtma ve kirlenmiş ırmakları temizleme yöntemlerini kullanacağız” dedi.

Formül kesinlikle değişmedi
The Coca - Cola Company Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Muhtar Kent, Coca Cola’nın formülünde hiç bir şekilde değişikliğe gitmediklerini, sadece karamel yapış tarzında bir değişikliğe gittiklerini açıkladı. Kent, şunları söyledi:
“Kesinlikle böyle birşey yok. Kalifornia eyaletinde, her lokantanın, her marketin girişinde bir ilan var. ‘Burada yiyeceğiniz mamüller kansere sebebiyet verebilir’ diye. Kahve için de, ekmek için de aynı şey geçerli. Biz öyle birşey ürünlerimize koydurmamak için sadece karamelin yapılış tarzında bir değişikliği gittik. Hiçbir şekilde formül değişikliği değildir.”

Haberin Devamı

1 kilo ihracatın değeri 1.4 dolar
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, Türkiye’de 1 kilogram ihracatın değerinin 1.4 dolar, Almanya’da ise 4.1, Japonya’nın 3.5, Kore’nin 3 dolar olduğunu belirterek, Türkiye’nin Almanya gibi ihracat portföyüne sahip olması halinde aynı miktarda, yani 90 milyon ton ihracat yapılsa bile ihracatın yaklaşık 350 milyar doların üzerinde olacağını bildirdi. Çağlayan, genel ihracat rakamı 1.4 dolar iken Turquality kapsamına giren firmaların ortalama kilogram ihracat fiyatının 2.14 dolar olduğunu bildirdi.

Markalar torpil istiyor
Çağlayan, birçok markanın Turquality programına dahil olmak için yoğun çaba harcadığını, hatta zaman zaman kendisinden de torpil istenmesine karşın yerine getirmediğini belirterek, “Turquality şampiyonlar ligidir” dedi.
Çağlayan, konulan hedefi başarma noktasında aşama göstermiş şirketleri 5 yıl daha destekleme kararı aldıklarını ve gastronomi sektörünü sisteme dahil ettiklerini söyledi. Çağlayan, Coca Cola Üst Yöneticisi Muhtar Kent’in kendisinin de önemli bir Türk markası olduğunu kaydetti.