Ekonomi Üretim 40 yılda 10’a katlandı...

Üretim 40 yılda 10’a katlandı...

24.03.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:

OSD kuruluşunun 40. yılını kutlamaya hazırlanırken, bu süre içinde Türkiye otomotiv sanayii üretim adedi ve kapasitesi yaklaşık 10 kat arttı

Üretim 40 yılda 10’a katlandı...

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 40. yılına girerken, bu süre içinde Türkiye’de otomotiv sanayinin üretim kapasitesi de 1974 yılında 11 bin 650 iken, geçen yıl 1 milyon 166 bin adede ulaştı. 1974’te 189 bin adetlik kapasiteye sahip olan otomotiv sektörünün 2013 yılı itibariyle kapasitesi de 1 milyon 710 bin adede çıktı.
OSD verilerine göre 1974 yılında 60 bini otomobil, 11 bin 800’ü kamyonet, 10 bin 600 adedi kamyon olmak üzere toplam 113 bin 650 adet oldu. 2013 yılındaysa toplam üretim 1 milyan 166 bin 400 olarak gerçekleşirken, otomobil üretimi 634 bin, kamyonet yani hafif ticari araç üretimi 410 bin, kamyon üretimi de 30 bine çıktı. Yine aynı verilere göre 1974’te 4 bin 600 adet olan minibüs üretimi de, geçen yıl 38 bin adet olarak gerçekleşti.

İhracat ağırlıklı büyüme
Otomotiv Sanayii derneği Başkanı Kudret Önen, Türkiye’de otomotiv sanayinin geçen yıl küresel üretimin yüzde 1.29’unu gerçekleştirdiğini hatırlatarak, 87 milyon adetlik dünya motorlu araç üretiminde 15. sırada yer aldığını, geçen yıl ise 17. sırada olduğunu kaydetti. Avrupa Birliği içindeyse toplam üretim sıralamasında Türkiye’nin beşinci olduğunu vurgulayan Önen, özellikle iç pazarda yaşanan düşüşler nedeniyle sanayinin ihracat ağırlıklı bir hale geldiğini de kaydetti.
2023 vizyonunda otomotiv sanayi için 4 milyon adetlik üretim ve 3 milyon adetlik de ihracat hedefi konulduğunu hatırlatan Önen, bu hedef için Türk otomotiv sanayinin yılda ortalama yüzde 14 büyüme gerçekleştirmesi gerektiğine dikkat çekti.
Bunun 3 - 4 misli büyümesi anlamına geldiğini söyleyen Önen, hedefin yakalanması için ihracat artışının yanında iç pazarın da paralel bir şekilde büyütülmesi gereğinin altını çizdi.
Üretimin artabilmesi için yeni şirketlerin yatırımlarının şart olduğuna da dikkat çeken Önen, teşviklere karşın kısa sürede alınan ciddi kararların, uzun vadede yatırımcıları ürküttüğünü, mevcut projelerin fizibilite çalışmalarını de negatif etkilediğini belirtti. Önen, otomotiv sanayinin geleceği açısından pazarı negatif etkileyecek sürpriz kararların alınmadığı bir ortam, yavaş ve sürdürülebilir büyümenin yakalandığı bir pazar gibi etkenlerin önemine de dikkat çekti.

Haberin Devamı

‘i-Road’ konsepti Tokyo trafiğinde teste çıktı

Toyota’nın Tokyo Motor Show’da ilk kez tanıttığı ve büyük ilgi gören elektrikli konsepti, gerçek hayatta denemeye çıktı. Tokyo’da gerçek trafikte kullanılmaya başlanacak “i-Road”, fikir önderleri ve uzmanların dahil olduğu 20 kişilik bir ekip tarafından test edilecek.
Aracın gerçek trafikte kullanışlı olup olmadığının saptanması amacıyla yapılacak testler için 10 adet i-Road üretildi.
Geçen yıl ilk kez gösterilen Toyota i-Road, motosikletlerin manevra kabiliyetini, otomobil konforu ve yol tutuşuyla birleştirmeyi amaçlıyor.
Japon üreticinin gelecekte geliştireceği araçlar için önemli bir referans noktası olarak da değerlendirilen 2.3 m uzunluğundaki i-Road, iki adet elektrik motoruna sahip. Tek şarjla 50 km yol gidebilen i-Road, normal prizden birkaç saatte şarj edilebiliyor.

Haberin Devamı

Benzinli 2008’de otomatik rahatlık

Fransız üretici Peugeot’nun 2008 modeli, benzinli motor ve ETG otomatik vites seçeneğiyle de Türkiye’de satışa sunuldu. Peugeot’nun bu yeni versiyonunda Start&Stop teknolojisi de kullanılırken, düşük yakıt tüketimi ve otomatik konforu biraraya getirilmiş oldu.
Peugeot 2008’de 82 HP’lik 1.2 lt e-VTi motorla birlikte sunulan yeni nesil ETG şanzıman seçeneği, aracın kullanımını kolaylaştırırken, istenirse direksiyonun arkasındaki kulakçıklardan da vites değiştirilmesine olanak tanıyor. Bu yeni şanzıman seçeneğine sahip 1.2 e-VTi motor, Start&Stop sisteminin de yardımıyla fabrika verilerine göre 100 kilometrede 4.4 lt yakıt tüketiyor. 1.2 e-VTi (82 HP) ETG5, “Access”, “Active” ve “Allure” donanım paketleriyle birlikte satılmakta. 2008’in 1.2 lt turbo VTi (82 HP) ve 1.6 lt VTi 120 HP benzinli, 1.6 lt HDi (92 HP) motor seçenekleri de bulunuyor.

Skoda 2014’e hızlı başladı

Çek üretici Skoda, 2014 yılına tüm dünyada artan bir satış grafiğiyle başlangıç yaptı. Ocak-Şubat aylarında tüm dünyada toplam 151 bin 100 adetlik satışa imza atarak hızlı yükselişine devam eden Skoda, aynı ivmeyi Türkiye’de de sürdürdü ve otomotiv pazarındaki düşüşe rağmen satışlarını yüzde 14.7 oranında artırarak 1090 adede ulaştı.
Bu yılın Ocak ayında 80 bin 900 adet araç satışı gerçekleştiren Skoda, şubat ayında da 70 bin 200 adetlik satışa ulaştı. Firma, böylece ocak-şubat döneminde toplam satışlarını, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10’un üzerinde artırdı. Skoda, Türkiye’deyse ocak ayında 458, şubatta da 632 adetlik satış gerçekleştirirken, ocak-şubat döneminde geçen yıla oranla yüzde 14.7’lik artış kaydetti. Türkiye ve dünyada Skoda’nın en çok satan modeli yeni Octavia oldu.

Yeni Fabia sonbaharda
Geçen yıl tarihinin en büyük model atağını yaparak tüm dünyada 8 yeni ve yenilenmiş modelini satışa sunan Skoda, bu yıl da hızını kesmeyecek. Yıl içinde markanın ilk orta sınıf hatchback modeli olan Rapid Spaceback’le iddiasını sürdürecek Skoda, markanın önemli modeli Fabia’nın tamamen yeni versiyonunu da sonbaharda dünyaya tanıtacak. Ayrıca Octavia modelinin yeni versiyonları da bu yıl içinde satışa sunulacak.

Haberin Devamı

Gölcüklü Transit kutupları fethetti!

Ford Otosan’ın geliştirip Gölcük’te ürettiği yeni nesil Transit, kuzey kutup dairesinde ticari araçlar arasında düzenlenen yarışmayı kazanarak dayanıklılığını ilan etti. Finlandiya’da 5 gün süren testlerde, mühendislik çalışmaları yine Gölcük’te yapılan yeni Transit Connect de, kendi sınıfında birincilik kürsüsüne çıktı.
23 yıldır düzenlenen ve ticari araçların kutup koşullarında zorlu testlere sokulduğu etkinlikte, Gölcüklü yeni Transit tüm testlerden geçerek birinci sırayı aldı. Türk mühendisler tarafından geliştirilen ve İspanya’da üretilmeye başlanan yeni Transit Connect ise, kendi sınıfının birincisi oldu. Ford Avrupa’nın Küresel Ticari Araç Direktörü Paul Randle, bu etkinlikte ilk kez çifte zafer kazandıklarını belirtirken, özellikle Transit’in geliştirilmesi aşamasında soğuk iklim de dahil olmak üzere zorlu koşullarda test edildiğini, aracın dayanıklılığının da bir kez daha kanıtlandığını kaydetti.

Eksi 50 derecede test
Finlandiya’daki testleri, 6 ülkeden uzman ticari araç editörleri gerçekleştirdi. Farklı markalardan, orta ve hafif ticari araç modellerinin mücadele ettiği etkinlik, eksi 50 derece soğukta yapıldı.
Buz üzerinde slalom, soğukta çalıştırma gibi bölümleri de olan ve toplam 700 kilometrelik parkurda gerçekleştirilen testlerde, Transit, yük taşımadan yakıt tüketimine 13 değişik kategoride ilk sırayı aldı. Türkiye’de satışa çıkan yeni Transit, Avrupa’nın pek çok ülkesinde gelecek ay piyasaya çıkacak.