Ekonomi VW’ye ‘geçmişe dönüş’ çağrısı

VW’ye ‘geçmişe dönüş’ çağrısı

19.02.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın, Alman otomotiv devinin üst yönetimiyle yapacağı görüşme, bir anlamda Volkswagen’i Türkiye’deki geçmişine döndürme çağrısı olacak. Nitekim VW’nin ticari modellerinin, 70’lerin ortasına kadar Türkiye’de montajı vardı

VW’ye ‘geçmişe dönüş’ çağrısı

Hükümetin otomotiv sektörüne ilişkin teşvikleri genişletmesinin ardından Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın, Alman otomotiv devinin üst düzey yöneticileriyle biraraya gelme yönündeki isteği, gözleri Volkswagen’e çevirdi. Bakan Çağlayan’ın yapmaya planladığı görüşmenin, Volkswagen’i Türkiye’de üretime ikna etmeye yönelik olması bekleniyor. Yani bir anlamda VW’yi, 1960’lı ve 70’li yıllardaki “üretici” geçmişine döndürmeyi amaçlıyor.
Bakan Çağlayan’ın “Bir yandan ülkenin en çok satılan markası olacaksın, diğer yandan da o ülkede üretimin olmayacak” dediği Volkswagen’in üst yönetimiyle yapacağı görüşme merakla beklenirken, akıllara, markanın Türkiye’deki geçmişinde yer alan üretim macerası geliyor. Nitekim VW’nin kamyonet modelleri için, 1960’tan 1970’lı yılların ortalarına kadar Türkiye’de bir montaj hattı bulunuyordu.

İthalat yerine montaj
O dönemde markanın distribütörü olan Çiftçiler Holding, merhum Sait Çiftçi’nin girişimleriyle Volkswagen pick-up montajına başladı. Çiftçi o yıllarda komple araç ithalatı zor olduğu için VW’yi üretime ikna etmişti.
Şişli’de bulunan Volkswagen servis alanı içinde kurulan montaj bandında, markanın Almanya’dan boyalı ve gövde bölümü monte edilmiş olarak gelen kamyonetler birleştiriliyordu. Daha sonra bir dönem buna, minibüsler de eklendi. Araçların özellikle yan camları, aküleri ve lastikleri Türkiye’deki üreticilerden alınıyordu.
Bununla birlikte Volkswagen, 1970’li yılların başında gelişmekte olan ülkelere yönelik bir hafif ticari araç yaptı. “EA 489” kodunu taşıyan bu araç, rakiplerine göre çok ucuz, bakımı kolay ve basit yapıya sahipti. CKD yani “demonte” olarak Almanya’dan gönderilen araçlar, Meksika, Avustralya, Yeni Zelanda, Filipinler, Pakistan, Endonezya, Papua Yeni Gine’nin yanı sıra Türkiye’de de monte edildi.
1974’te yaklaşık 86 bin liralık fiyatla Türkiye’de satışına başlanan araç, birkaç yıl üretimde kaldı.
Bu modelden sonra da 1970’lerin ortalarında VW’nin Türkiye’deki üretim serüveni de tamamen sona erdi.

Haberin Devamı

‘Elbette memnun oluruz’

Bakan Zafer Çağlayan’ın verdiği bilgiye göre Alman üreticinin üst yönetimiyle yapılacak görüşmede, Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk de bulunacak.
Şahenk’in, Volkswagen’in Türkiye’de böyle bir adım atmasını desteklediği bilinirken, Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar da, Bakan Çağlayan’ın son açıklamalarıyla ilgili olarak “Bizimle doğrudan ilgili bir konu değil. Daha önce de defalarca söylediğimiz gibi, sonuçta kararı Volkswagen verecektir. Ancak böyle bir karar almaları bizi de mutlu eder” dedi. Acar, daha önce de bu konuda Volkswagen’e her türlü yardımda bulunabileceklerini söylemişti.
Doğuş Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu da, Volkswagen’in Türkiye’den yedek parça alımı yaptığını, yatırım yapmasa da Türkiye’den aldığı parça miktarını artırmak istediğini belirtmişti. Bilaloğlu, VW’nin Türkiye’den yılda 1 milyar liralık parça alımı olduğunu bildirmişti.

Haberin Devamı

Bir numara olmak için yılda 17 milyar euro harcayacak

Dünyanın bir numaralı üreticisi olmak için çalışan ve sürekli yatırımlar yapan Volkswagen AG, geçtiğimiz yılın sonlarına doğru yatırım planlarını açıklamış, bünyesindeki tüm markalara 2015 yılına kadar toplam 60 milyar euro’dan fazla harcayacağını bildirmişti. Bir başka deyişle grup, yılda yaklaşık 17 milyar euro harcayacak.
VW Grubu Başkanı Martin Winterkorn, Avrupa’daki kapasite fazlası nedeniyle öncelikli büyüme için yönlerini Avrupa dışına çevirdiklerini belirtirken, Çin, Meksika, Hindistan ve Rusya’yı öncelikli ülkeler arasında saymıştı.
VW, öncelikle bu ülkelerde yeni fabrikalar açacağını belirtirken, Winterkorn “Elimizde, üzerinde çalışmamız gereken yeterince proje var. Doğru araçları, doğru zamanda ve doğru yerde üreten, başarıyı yakalar” ifadesini kullanmıştı. Volkswagen Grubu’nun elinde 12 marka bulunuyor.