Ekonomi ‘Yerli oto’da 5 eşit bir de küçük ortak

‘Yerli oto’da 5 eşit bir de küçük ortak

03.06.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

CEO imzayı attı, ortaklık yapısı belli oldu. Yerli otoda şimdi sıra mühendislik ve tasarım çalışmalarına geldi. 10 yıllık strateji planı hazırlanan elektrikli otomobil modelleri iç pazar ve ihracat için üretilecek.

‘Yerli oto’da 5 eşit bir de küçük ortak

Türkiye’nin yerli oto hayalinde önemli bir adım daha atıldı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın liderliğinde Kasım 2017’de imzalanan protokol sonrasında 31 Mayıs itibariyle hem projenin CEO’su hem de ortaklık yapısı belli oldu.

Haberin Devamı

İç pazar ve global arenada rekabet için üretilecek yerli otomobili geliştirecek şirketin adı “Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş.” olarak belirlendi.

Şirkete Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu Holding yüzde 19’ar, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ise yüzde 5’lik payla ortak oldu. Şirketin başına ise dünyanın en başarılı Türk yöneticileri arasında yer alan Gürcan Karakaş getirildi. 53 yaşındaki başarılı yönetici görevine 1 Eylül 2018’de başlayacak.

‘Şimdi hızlanıyoruz’

Projede yerli ve uluslararası isimlerin desteğiyle tasarım süreci de başladı. İlk prototip araç 2019 sonunda tanıtılacak. Yerli oto projesi elektrikli, bağlantılı ve otonom sürüş özellikleri göz önünde bulundurularak belirlendi.

Haberin Devamı

‘Alman Bosch’u geleceğe taşıdı

1965 doğumlu Gürcan Karakaş, ODTÜ Makine Mühendisliği mezunu. İş hayatına Aselsan’da başladı, iki yıl bu şirkette tasarım mühendisi olarak çalıştı. 1990’da Alman devi Bosch’un Türkiye’deki şirketine geçti. Bosch Türkiye’de satış direktörlüğü, genel müdür yardımcılığı yaptı ardından 2004’de grubun başına geçti. Bu dönemde 600 milyon euro’luk yatırım ile ürün geliştirme biriminin büyütülmesine büyük katkı sağladı. 9.600 çalışanlı Bosch Türkiye o dönem yılda 1.5 milyar euro’luk ciroya ulaştı.

Bosch Otomotiv Stratejileri Bölümü’nde elektrikli ve bağlantılı araçlar konularında görev alan Karakaş, şirketin mobilite çözümlerinin dönüşümünde rol aldı. Karakaş, 5 yıldan bu yana Bosch’un 18 bin çalışanlı ve 4 milyar evro cirolu Elektrikli Tahrik Sistemleri’nde icra kurulu üyeliği, satışı ve pazarlama iş birimi sorumluluğunu üstleniyor. Başarılı yönetici ayrıca kendisine bağlı olarak çalışan Kore’de bir ve Çin’de iki ortak girişimin Başkanlığını yürütüyor. Ayrıca Almanya’da geleceğin yöneticileri arasında ismi geçiyor.

Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, bu projenin diğer tüm sektörler için bir teknoloji platformu vazifesi göreceğini belirterek, şöyle konuştu:

“Ortak Girişim Grubu tarafından finansal ve mali analiz çalışmalarını ve şirketleşme sürecine ilişkin işlemleri tamamladık. Bundan sonraki süreç daha hızlı ilerleyecektir. Süratle tasarım ve üretim ile ilgili faaliyetlere başlayacağız. Yerli otomobilimiz çağın bütün gereklerine cevap verecek ve bizi küresel piyasalarda başarıyla temsil edecek. Ar-Ge, tasarım ve üretim faaliyetleri başta olmak üzere, gerekli desteklerin sağlanması ve Türkiye’de elektrikli araçlarla ilgili altyapının kurulması için gerekli düzenlemeleri yapacağız.”

‘Yerli oto’da 5 eşit bir de küçük ortak

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ise, “Projede şu ana kadar üzerimize düşen görevi yerine getirmekle birlikte, bugünden sonra da şirket hissedarı olarak projenin başarısı için azimle çalışmaya devam edeceğiz” dedi.

‘Dünyaya örnek olacak’

Zorlu Holding’in Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, “Grubumuzun bilgi birikimi ve gücü her zaman bu projenin hizmetinde olacak. Bugüne kadar yurtdışında benzer alanlarda çalışmış, bilgi ve deneyim kazanmış Gürcan Karakaş gibi değerli bir ismin de projeye katılımıyla, Türkiye’nin otomobili projesi hızlı ve en verimli şekilde hayata geçecek ve dünyada da örnek gösterilecek” dedi.

Haberin Devamı

Turkcell’in Başkanı Ahmet Akça ise, şunları söyledi kaydetti: “Teknolojide tüketen değil, üreten ülke konumuna taşıyacak işler yapmak en büyük hedefimiz. Bu tarihi projede dönüm noktası denebilecek bir adım atmış bulunuyoruz.”

‘Yerli oto’da 5 eşit bir de küçük ortak

‘10 yıllık plan tamam, Türkiye’ye güç katar’

“Türkiye’nin en önemli sınai gruplarından biri olarak, yerli üretimi her zaman stratejik önceliklerimiz arasında tutuyoruz” diyen Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, “Bu değerli projenin sadece üretim açısından değil, aynı zamanda oluşacak ekosistem ile ekonomi, teknoloji ve istihdam açısından da ülkemize önemli kazanımlar getireceğine inanıyoruz. Türkiye’nin Otomobili projesinin sürdürülebilir sonuçlar üreterek, ülkemizin ve ekonomimizin gücüne güç katmasını diliyorum” ifadesini kullandı.

Finansal fizibilite bitti

BMC’nin Başkanı Ethem Sancak ise, “10 yıllık detaylı yol haritamızı ve iş planımızı belirledik, finansal fizibilitemizi tamamladık” diye konuştu.

Kök grubunun Başkanı İnan Kıraç da, yeri otomobil projesiyle ile ilgili olarak şunları söyledi:

Haberin Devamı

“Türk otomotiv sanayi ve yan sanayii üretim gücü ve ihracatıyla örnek gösterilen çok yüksek bir noktaya geldi. Böylesi güçlü bir konuma erişmişken Türkiye’mizin, kendi markasını, yabancı bir ortağa ihtiyaç duymadan, kendi imkânlarıyla da yapabilecek seviyede olduğunu ısrarla söyledim. Türkiye’nin kendi markasıyla da küresel arenada yer alabilmesini gönülden diliyor ve bunun için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğimizi bizzat vurgulamak istiyorum.”

6 ortak var!

Anadolu Hol. % 19,0

Zorlu Holding % 19,0

BMC % 19,0

Kök Grubu % 19,0

Turkcell % 19,0

TOBB % 5,0

‘Doğru bir proje’

Yerli otonun stratejik olarak çok önemli ve doğru bir proje olduğunu belirten Gürcan Karakaş, şunları söyledi: “12 yıldır otomotiv teknolojilerinin içinde aktif rol alıyorum. Teknolojideki gelişim klasik otomobili bir mobilite ekosistemine dönüştürecek. Projemizle küresel pazarda söz sahibi olacağımıza kesin gözüyle bakıyorum. Türkiye’de doğdum, büyüdüm, okudum. İş hayatına Türkiye’de adım attım. Bu projeyle, küresel pazarlarda edindiğim bilgi birikimimi ve tecrübemi ülkeme aktarabilme fırsatım olduğu için çok mutluyum. Emin olun Türkiye, küresel ortamda rekabet edebilen bir marka ve otomobilden daha fazlasını yapacak.”