Ekonomi YKM, müşteriyi hayat tarzından yakalıyor

YKM, müşteriyi hayat tarzından yakalıyor

15.06.2008 - 00:46 | Son Güncellenme:

Tüketicileri yaşına göre kategorize etmeyi bırakıp buradaki kriteri ‘hayat tarzı’ olarak belirleyen YKM, mağazalarına giren ziyaretçi sayısı yükseldi. Şirketin hedefi cirosunu yüzde 43 artırmak

YKM, müşteriyi hayat tarzından yakalıyor

Türkiye’de çok katlı mağazacılığın temelini atan YKM, mağaza sayısını 3 yılda 100’e çıkaracak. 38 ilde 57 mağazası bulunan YKM’nin Genel Müdürü Jaklin Güner 258 milyon dolara ulaşan cirodaki artışta hayat tarzı mağazacılığına yönelmelerinin de etkili olduğunu söyledi. Yaptıkları araştırmalarla müşterinin mağazaya girdiği andan itibaren davranış biçimini ölçmeye yönelik ciddi araştırmalar yaptıklarını söyleyen Güner şöyle devam etti:
“Müşterilerimize çeşitli resimler gösterdik, sorular sorarak hayat tarzları hakkında bilgi edinmeye çalıştık. Alışverişte artık demografik özellikler yerine hayat tarzı trendi öne çıkıyor. Müşterinin hayat tarzında geleneksel, yarı geleneksel, çağdaş, moda ve etnik akımlarının öne çıktığını gördük. Danışmanlarla yaptığımız araştırmalar sonucu artık müşterilerimizi hayat tarzlarına göre gruplandırmaya, tedarikçilerin koleksiyonlarını da bu tercihlerle örtüştürmeye başladık. Aktif giyim reyonlarımızı büyüttük. Konsept mağazalar açtık. Türkiye’de bunu ilk yapan mağaza zinciri olduk.”
Güner yıllık ortalama 30 milyon olan mağazalara giren ziyaretçi sayısının, hayat tarzı mağazacılığına yönelmelerinin ardından arttığını söyledi. 

15’le 45 yaş aynı giyiniyor
Geçen yıl perakende sektöründe yüzde 10 civarında bir büyüme yaşandığını söyleyen Güner şöyle devam etti:
“Artık 15 yaşındaki bir genç kızla 45 yaşındaki kadın aynı markayı, gömleği, ayakkabıyı giyiyor. Biz de tüketiciyi yaşına göre değil yaşam tarzına göre kategorize etmeye başladık. Belli bir hayat tarzını yaşayan insanların gittikleri tatil yöreleri, çocuklarını gönderdikleri okullar bile aynı. Bu bilgiler ışığında stratejilerimizi yeniden oluşturduk. 1000’i aşkın marka sattığımız için mağazalarımızdaki marka ve ürün karması tüketiciyi çekiyor.” 
Birçok sektörde hissedilen durgunluğun perakende de cirolara yansıdığını anlatan Güner, “Tüketici beklemede, çok harcama yapmak istemiyor. Ertelenen talep nedeniyle bütün diğer sektörlerde olduğu gibi perakende de bir yavaşlama söz konusu. Öte yandan perakende de büyük yatırımlar yapıldı. Şimdi bir sindirilme dönemi yaşanıyor” dedi. 

Tüketici beklemede
YKM’nin bu yıl 7 yeni mağaza daha açacağını anlatan Güner, “Hedefimiz 2011 yılına kadar 100 mağazaya ulaşmak” dedi. YKM’nin 55 yıllık bir müessese olduğunu hatırlatan Güner, müşterilerinin yüzde 65’inin, 18 - 35 yaş arası olduğunu belirtti. Durgunluk döneminde YKM’nin yaptığı kampanyalarla müşterinin alışverişini kolaylaştırdığını belirten Güner, bu yılı 370 milyon dolar ciroyla kapatmayı hedeflediklerini söyledi.

Haberin Devamı

‘Özel sermaye fonları ortaklık istiyor’
Perakendede hızla bir büyüme yaşandığı için yabancı yatırımcının da sektöre ilgisinin oluştuğunu anlatan Güner, “Karlı bir şirketiz, kapımızı çalan yabancılar var. Eskiden kahve içiyorduk. Şimdi pasta da söylüyoruz. ‘Neden olmasın’ noktasındayız” dedi. Departman Store’ların bütün dünyada yerel pazarların dışına çıkmakta ihtiyatlı hareket ettiğini söyleyen Güner şunları kaydetti:
“La Fayette’e baktığınızda Fransa dışında bir tek Berlin’de olduğunu görürsünüz. Çünkü tedarikçiyi, müşteri tercihlerini başka kültürden bir kurumun tanıması zor. Biz Türk Cumhuriyetleri, Romanya ve Kazakistan’a bakıyoruz. Perakende sektöründe uzmanlaşmış özel sermaye fonlarının Türkiye’ye ilgisi var. Bizim kapımızı da daha çok bu fonlar çalıyor.”

Haberin Devamı


‘Milli gelir artmadıkça taksit azalmaz’
Türkiye’de taksitli satışlara olan ilginin uzun yıllar boyunca azalmayacağını savunan Güner şunları söyledi:
“Enflasyon oranlarının azalmasına bağlı olarak taksitli satışlarda azalma beklenir. Gelişmiş ülkelerde böyle olmuştur. Ancak Türkiye’de enflasyon azalsa da taksitli satışlara olan talebin azalmadığını görüyoruz. Çünkü milli gelirimiz hala gelişmiş ülke ortalamalarının çok altında.”
Perakende sektörünün 2007’de 150 milyar dolar civarında bir büyüklüğe ulaştığını hatırlatan Güner, sektörle ilgili şu bilgileri verdi:
“Sektör 2007’de yüzde 10 büyüdü. İstihdam yüzde 21, mağaza sayısı ise yüzde 24 oranında arttı. 2010’da sektörün 199 milyar dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor.”