Doğumdan sonra şüphesiz her annenin aklına takılan en önemli sorulardan biri gebelik kilolarının nasıl gideceği ve emziklilik döneminde diyet yapıp yapamayacağıdır. Emziklilik dönemi bebeğin büyüme ve gelişmesi için çok önemlidir. Çünkü anne sütü bebeğin ilk 6 ay boyunca alması gereken tek ve en önemli besindir. 
 
Bu dönemde diyet yapılıp yapılmaması içinse diyetin kelime anlamının doğru anlaşılması çok önemlidir. Diyet bilinenin aksine zayıflamak için yapılan bir eylem değil beslenme düzeni demektir. Anne bu dönemde beslenmesine çok dikkat etmeli yeterli ve dengeli beslenmelidir. Diyeti aç kalmak ya da zayıflama diyeti olarak görmemeli yaşam şekli haline getirmeli doğru olan besinleri doğru miktarlarda doğru zamanlarda tüketerek beslenme planını oluşturmalıdır.  Kendisinin ve bebeğinin ihtiyaçlarını karşılarken sütün miktarını ve kalitesini arttıracak şekilde emziklilik dönemi diyeti uygulamalıdır. 
 
Sütünüzü Arttırmak İçin Bunlara Dikkat Edin.
Anne sütünü arttıran en önemli besin sudur. Bu nedenle yeterli miktarda su içmeye dikkat edilmelidir. Havuç içeriğindeki fitoöstrojenlerle, yulaf oksitosin salınımını arttırarak, susam östrojen hormonuna benzer etki göstererek, yağlı tohumlar ise aminoasit içeriği ile anne sütünün miktarını ve verimini arttırıcı etki gösterir. Aynı zamanda süt verimliliği için B12 vitamini de önemlidir. B12’nin en iyi kaynağı olan yağsız kırmızı et ve yumurtaya beslenmede yer verilmelidir. Demir eksikliği anne sütünde eksiklik yapabilir. Bu nedenle böyle bir durumda demir eksikliğini tedavi etmek esas olmalıdır. Demir içeren besinlerin yanında C vitamininin tüketilmesi demir emilimini arttıracaktır. Bu nedenle demir içeren besinlerle C vitaminini içeren besinlerin birlikte tüketilmesine özen gösterilmelidir.
 
Gaz Probleminden Kurtulun.
Bu dönemde en çok yaşanılan sorun anne ve bebekte gaz oluşumudur. Özellikle doğumdan sonra yaklaşık 3 hafta boyunca anne beslenmesine daha çok dikkat etmelidir. Gaz yapan besinler öncelikle çiğ bütün sebze ve meyvelerdir. Bu nedenle meyve ve sebzeler olabildiğince pişirilerek tüketilmelidir. Dikkat edilmesi gereken nokta ise brokoli, karnabahar, brüksel lahanası gibi besinlerin pişirildiğinde de gaz yapıcı özelliğinin tamamen kaybolmamasıdır. Özellikle soğan, portakal, limon tüketildiğinde şikâyetler artıyorsa bu besinlerden uzak durulmalıdır. Normal doğum ile sezeryan doğum arasında da fark vardır.
 
Sezeryan doğum yapan kişilerin bu dönemde daha kısıtlı bir programla beslenmesi gerekmektedir. Kuru baklagillerin (Nohut, kuru fasulye, mercimek çorbası, pilaki, piyaz..) gaz yapıcı özelliği yüksek olduğu için ilk ay tüketilmemesi daha doğru olacaktır. Yine de kurubaklagil tüketilmek istenirse mutlaka haşlama suyu dökülmelidir. Süt gaz yapıcı laktoz karbonhidratını içermektedir. Bu nedenle süt tüketilirken dikkat edilmeli gerekirse laktozsuz sütler tercih edilmelidir. Kafeininde gaz yapıcı özelliği vardır. Bu nedenle kafein içeren çay, kahve, çikolata gibi besinlerden uzak durulmalıdır.
 
Sıvı Tüketiminizi Arttırın. 
Sık aralıklarla emzirme süt üretimini olumlu etkilemektedir. Her emzirme sırasında bir bardak su içebilirsiniz. Bu sayede gün boyunca fark etmeden su tüketmiş olacaksınız. Günde 3 litreye yakın sıvı alımına dikkat edilmelidir. Su, ayran, komposto gibi sıvılar tüketilebilir. Komposto meyve şekeri ile yapılmalı şeker ilave edilmemelidir. Kafein içeren kahve, kola gibi içeceklere ve alkole dikkat edilmelidir. Kafein ve alkol anne sütüne geçmektedir. Anne sütüne geçen kafein ve alkol, bebeğin beyin gelişimini olumsuz etkiler aynı zamanda süt salgılama reflekslerini de yavaşlatır. 
 
Sigara İçmemeye Özen Gösterin.
Yapılan çalışmalar nikotinin sütü azalttığını göstermiştir. Bu nedenle öncelikli tercihimiz sigaranın bırakılmasıdır. Bırakılamıyorsa içilen miktar azaltılmalıdır. Bebeğin sigara dumanına ve annenin üstüne sinmiş sigara kokusuna maruz kalması, anne sütündeki nikotin kalıntıları da bebekte huzursuzluk, kusma, ishale neden olabilmektedir. 
 
Kadın Sağlığı İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler.
Özellikle gebelik döneminde eksik beslenen anneler emziklilik dönemi diyetlerinde kalsiyuma çok daha fazla dikkat etmelidir. Çünkü gebelik döneminde bebek annesinin depolarını kullanır. Ve kadınlarda özellikle gebelik dönemi sonrasında bazı vitamin mineral eksiklikleri ile karşılaşılabilir.  Kadınlarda bu nedenle osteoporoz riski yüksektir. Kalsiyumun yeterli miktarda alınması oldukça önemlidir. Peynir, yoğurt, ayran, kefir, badem, balık, incir, mercimek iyi kalsiyum kaynaklarıdır. Magnezyum ve çinko mineralleri de kadın sağlığı için önemlidir. Badem, siyah fasulye, kabak çekirdeği, bitter çikolata magnezyumun kaynaklarıdır. Ispanak, mantar, kuzu eti, susam ise çinkonun kaynaklarındandır.  
 
DİYETİSYEN DENİZ ZÜNBÜLCAN