'Ciddilere gülüyorum'

'Ciddilere gülüyorum'





Yılbaşlarında 'Noel Anne' kostümü giyerek, sırtına da bir çuval alarak Nişantaşı, Kadıköy, Taksim sokaklarında gelen geçene şeker dağıtan, genç bir kadın...
Emirates Havayolları'nın 10 yıldır Türkiye'deki Genel Müdürü Bahar Birinci! Manzarayı düşünebiliyor musunuz? 'Bu ne ciddiyetten yoksun genel müdür?' diyenler olabilir. Ama o öyle düşünmüyor. Aksine Bahar Birnici de 'ciddiyeti' komik buluyor.
Bahar Birinci için 'başarılı' demek yetersiz. 2000 yılında hareketlenen ama son iki yıldır zirveye ulaşan 'Dubai çılgınlığının' başlıca sorumlusu o. Buraya nasıl gelindiğini anlatalım:
Bahar Birinci işe başladığında, Emirates, 'İstanbul'da var olup olmama' arasında bir karar verme aşamasındaydı. İstanbul'dan haftada iki küçük uçağı zar zor kaldırıyor, 50 - 60 yolcuyu ya taşıyor ya taşımıyordu.
Genel müdürlük pozisyonu için başvuran Birinci, rakiplerini açık ara eleyip 'mecburen' atanınca, Dubai'nin milli havayolu şirketinde büyük bir heyecan ve şaşkınlık yaşandı. Çünkü şirket, tarihinde ilk kez bir kadın genel müdür ile tanışıyordu. Bahar Birinci, Dubai basınında uzun süre haber oldu. Gazete ve TV kanalları kendisiyle röportajlar gerçekleştirdi. Batılı ülkelerde, Arap şirketi olmasından dolayı önyargılara maruz kalan Emirates, bunu bir fırsat olarak kullandı ve Bahar Birinci'nin resimlerini havaalanlarındaki reklam panolarına bile astı.
Birinci göreve başlar başlamaz, 'İnsanları nasıl Dubai'ye yönlendirebilirim' sorusuna cevap aramaya başladı. "O günlerde Türkiye'de Emirates Havayolları çok küçük bir kitle tarafından, o da sadece Maldive Adaları seyahatleri için tercih ediliyordu. Oysa şirketin anavatanı olan Dubai'de büyük turizm potansiyeli vardı. Buraya yapılan uçuşların sıklığı şirketin kârlılığını artırıyordu. Ama ülkeyi kimse tanımıyor dolayısıyla turistik açıdan kimseyi cezbetmiyordu" diyen Birinci, dış ticaretle şeytanın bacağını kıracağını düşündü.
Dubai, ekonomisini yeniden yapılandırma kararı almış, özellikle dış ticaretle uğraşanlara büyük fırsatlar sunmaya hazırlanıyordu. Bir havayolu şirketinin müdürü olarak 'üzerine vazife olmayan bir şekilde', iki ülkenin ticaret odaları ve ihracat ofisleri arasında mekik dokumaya başladı. Türkiye'deki ihracatçılara Dubai'deki iş fırsatlarını anlatmak için onlarca toplantı düzenledi. Bu ülkede nasıl iş yapılabileceğini anlatan Türkçe broşürler hazırladı. Kısa bir süre sonra 1994 krizi ile sıkıntıya girip, ihracat yapmak isteyen işadamlarının 'danışman ablası' olmuştu.
Şirketin o zamanlar Harbiye'de olan satış ofisi ihracatçılarla dolup taşmaya başladı. Sadece bilet almaya değil, fikir almaya geliyorlardı.

Sonra turizme yüklendi
Bir yıl sonra Emirates'in İstanbul merkezli satışları, tarihinde görülmemiş bir oranda, yüzde 400 arttı. Kapı açılmıştı. "İhracatçılar, girişimci işadamları önce iş yapmaya, sonra eşleriyle tatil yapmaya gittiler. Sonra dostlarına tavsiye ettiler" diyen Birinci, sıranın turistlere geldiğini anladı. 'Alışverişi, festivalleri, denizi, güneşi, kumu' derken Dubai modası dalga dalga yayılmaya başladı. Birinci, attıkları her adımın, her aktivitenin,
verdikleri her ilanın Dubai'yi bir turizm markası haline getirme stratejisi üzerine kurulu olduğunu söylüyor.
Turizm şirketleri tur programları hazırlamaya başladı. THY, direkt sefer koydu. Emirates'in satış artış oranı ise her yıl yüzde 100'ü aştı.

Hülya Avşar dönüm noktası oldu
Birinci'ye göre, Hülya Avşar'ın geçtiğimiz yıl bayram tatilini Dubai'de geçirmesi, işin fitilini ateşledi. "Avşar'la iş çığrından çıktı, talebin bu kadar patlayacağını biz de tahmin edemiyorduk. Geçen bayram 9 bin kişi tatile gitti. Bu bayram 10 bin kişi gidecek. Bin kişi bizim üzerimizden gidiyor" diyor.
Dubai sevdası nedeniyle Türkler bu ülkede en itibarlı turist haline gelmiş durumda. Hafta sonları Bodrum'a gider gibi Dubai'ye giden zengin bir Türk kitlesi bile oluştu. Birinci, "Daha önce telefonlarımıza bile çıkmayan Dubai Turizm Bakanlığı yetkilileri, şimdi Türkiye ile ortaklaşa neler yapabiliriz diye benim peşimden koşturuyor" diyor.

Şimdi yeni hedefleri var
Birinci, Dubai'de amacına ulaştığını söylüyor. Şirketin yolcu sayısı son dört yılda 20 binden, 40 bine çıktı. Cirosu ve kârlılığı yüzde 100 arttı. Haftada iki küçük uçağı zor dolduran şirket, her hafta Dubai'ye yüzlerce kişilik 5 Airbus kaldırıyor. Türkiye, Emirates'in en hızlı büyüyen ülke merkezi listesinin başına oturdu. Birinci'nin bundan sonraki hedefi Mauritius ve Seychelles adalarını marka haline getirmek. Hindistan ve Malezya için çalışmaları da devam ediyor.
Bahar Birinci'nin sıradışı kişiliğinin bu başarısında rolü var. Herşeyden önce yaptığı işi bilet satmak olarak değerlendirmiyor. Emirates çalışanları, Uzakdoğu ülkelerine gitmek isteyenlere bedava rehberlik hizmeti veriyor. Gece 11'de ofisi arayıp, Maldivler'e nasıl giderim, ne yer, ne içerim diye soranlara uzun uzun anlatıyorlar. Turizm acentalarının turlarına kaydolanlara dahi rehberlik hizmeti veriliyor. Müşterilere daha iyi rehberlik edebilmeleri için, Emirates'te çalışan herkesi, tatillerde Maldivler, Hindistan, Dubai, Güney Afrika, Mauritius gibi yerlere gönderiyor. Birinci'nin en belirgin iş felsefesi 'uçmaya hazır olmak.'

"Ciddi takılmakla işini iyi yaptığını sananlara çok gülüyorum" diyen Birinci, yılbaşlarında Noel anne kostümü giyerek, sırtına da bir çuval alarak sokaklarda şeker dağıtıyor. Ekibi ile birlikte acentaları, Kazdağları'na, Köprülü Kanyona kamp kurup, spor yapmaya götürüyor. Arap şirketi kimliğiyle sınırlanmadan Nick Cave, Björk, Burhan Öcal gibi sanatçıların konserlerine, caz festivallerine sponsor oluyor.



BUSINESS


Akbank'ta zorlu bir kaptan, Türk filmi izlerken ağlayacak kadar da duygusal
Kumbaramı geri istiyorum
Eşi de, işi de Ortadoğu'dan
Yaşar'da aktif yönetim kızlara Selim Yaşar 'Aile Meclisi'ne
Bursa'nın kestanesi okka çeker beş tanesi
Gayrimenkul ve iştirak hissesi satışındaki istisna yıl sonunda bitiyor
'Noel Anne' Genel Müdür, Emirates'i yükseklere uçurdu
5.5 milyon kapı çaldı, satışlar patladı Fransız ortak hayrete düştü
Marka gözlüğe 15 milyon dolar
Bütün markalar 'dünya markası' olmak istiyor 'farklılık' unutuluyor
Çalışanlara göre işyerlerinin sadece yüzde 24.8'i 'iş etiği'ne özen gösteriyor
Halk, adam yerine koymayanı affetmez
'Koca bulmaya gidiyorsun' diye ABD vizesi vermediler, Meksika'da emlak kraliçesi oldu
İpekyolu kervansaraylarının yerine dört modern otel yapacak
İki yıl bankacılık yapamayacak Belki bir telefon, bir ofis...
İnternetten 51 ülkeye çiçek gönderiyor
Guccı mi okumak istersiniz, euro'nun yeni patronunu mu?

20 Eylül 2019 Magazin Haberleri.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber