Geri Dön

'Jakuzi ortadireğe indi'

'Jakuzi ortadireğe indi'





1984 yılıydı. Elektrik teknisyeni Cevat Güleç, çalıştığı tekstil fabrikasından ayrılmış, kendi işini kurmak için kiralık bir dükkân arıyordu. Zor olmadı. Buldu bir dükkân. 100 metrekarelik bir şeydi ama Cevat Usta'nın gözünde futbol sahası kadar büyüktü. Burada elektrik malzemeleri üretecek, kendi işinin patronu olacaktı.
Ama hayatta her şey umulduğu gibi gitmez. Kısmet mi, kader mi, tesadüf mü... Ne dersiniz. Elektrikçi Cevat Güleç, plastikçi oldu.
Bu plastikçi olma durumu, dükkânına, elinde kullanılmış bir plastik kalıpla gelen o meçhul müşteri yüzünden oldu. Adam, elindeki kalıpla kendisine bir banyo dolabı yapıp yapamayacağını sordu Cevat Usta'ya. Adam ilk müşteriydi. Cevat Güleç, kısmeti geri çeviremezdi, yapamazsa da yaptırmayı düşündü ve evet dedi müşterisine. Ama kendisi tasarladı ve üretti. Aklına bu işte iyi para olabileceği geliyordu ama o elektrikçiydi. Bilmediği bir işte macera aramanın gereği yok diye düşündü ve kendi işine döndü. Ama o ilk müşteri yine çıka geldi: "Komşular çok beğendi, sana yine sipariş getirdim" dedi. Cevat Güleç onları da üretip verdi.
Nasıl olduğunu kendisi de anlayamadı ama İstanbul'un neredeyse her yerinden talep yağıyordu. Elektrikçi olduğunu unuttu bile. Yeni makine ve işçiler alarak plastik işine döndü. İşi inanılmaz bir hızla büyüdü, ünü İstanbul dışına taştı. Sadece iki yıl sonra, Türkiye'nin plastik banyo dolabı kralıdır! Tasarımı, kullanım kolaylığı ve fiyatıyla çok tutulan banyo dolaplarından almak için, Anadolulu toptancılar, zücaciyeciler akın akın Cevat Usta'ya gelirler. 1980'li yıllarda, zengini fakiri, şehirlisi köylüsü Türkiye'de hemen hemen her ailenin evinde rastlanabilen aynayla kaplı iki ya da üç kapağı bulunan, diş fırçalıklı, bol raflı, pastel renkli banyo dolaplarını o üretti ve milyonlarca sattı!
Plastik dolapların mucidi Cevat Usta, asıl parayı plastik banyo dolabı işinden kazandı ama üretim alanını genişletti. Türk evlerinde, 1990'larda başlayan değişimi ıskalamadı. Kurnanın yerine küvetler, plastik banyo dolaplarının yerine paslanmaz metal çerçeveli aynalar ve ahşap dolaplar üretti. Avrupa'nın banyo trendlerini dikkatle izledi. Duş kabini, sabunluklar, çelik aynalar, çamaşırlıklar, metal havlu asacakları derken, İstanbul, Ankara, Bursa'da fabrikalar kurdu. Kardeşi Celil Güleç ve ortağı Faruk Tüysüz'ü de yanına alarak kurduğu Lider Grup, 35 milyon dolar ciro yapıyor.

Romanya'da fabrika
Cevat Güleç, 1994'ten itibaren dünyanın dört bir yanına banyo aksesuvarları ihraç etmeye başladı. İlk hedefi Avrupa'dır ancak İtalyan ve Almanlar'ın hakim olduğu bu pazara kendi markasıyla girmekte direnir. Ancak pazar, banyoda bir Türk markasını kabul etmez. Avrupa'nın ünlü banyo markalarından Lider'e "fason üret" teklifi gelir. "Türkiye'nin en büyük hatası fason üretmektir. Mallarımızı ucuza kaptırıp Avrupa'yı zengin ettiğimiz yetmedi mi" düşüncesinde olan Güleç, fasonculuk yönünde gelen tüm teklifleri geri çevirir.
Avrupa'ya girmenin yolunu bir şekilde bulur. Romanya hükümetinden gelen davet üzerine bu ülkede 40 bin metrekarelik bir üretim tesisi kurar. Yunanistan, Romanya, Bulgaristan'da kendi markasıyla tutunur.

Guinness'e başvuracak
Lider'in en önemli başarısı, Rusya pazarında İtalya ve Çin'le girdiği mücadeleden galip çıkmak olur. İtalyan banyo aksesuvarlarını pahalı bulduğu için geri çeviren Rusya, ucuz Çin mallarına da kota koyunca, Rus banyolarında 'Lider' olur.
Rusya, Ukrayna başta olmak üzere bölgedeki ülkelerin tamamına ihracat yapan Lider, Moğolistan'a kadar uzanır. 45 gün gemi, bir hafta da kara yolculuğuyla ihracat yapılan bu ülkeye bile banyo aksesuvarı satar.
Yılda 8 milyon dolar ihracat yapan 'elektrikçi' Cevat Güleç, plastik dolap işini bıraktı gibi. Kırsal kesimden gelen talep dolayısıyla hala az miktarda üretiyor ama 'markaya zarar verir' düşüncesiyle kataloglarından bile kaldırmış. Bir not daha: "Dünyada bin çeşit ürünü olan başka bir firma yok" diyen Cevat Güleç'in en büyük hedefi bu özelliğiyle Guinness Rekorlar Kitabı'na girmek. İlk kez bu yıl başvuracaklar.

Cevat Güleç, Türk halkının banyoyu her zamankinden fazla önemsediğini ifade ediyor ve son banyo trendlerini şöyle anlatıyor:
"İnsanlar kendilerine ve keyiflerine önem vermeye başladı. Çoğu evde çift banyo bulunuyor. Banyolar da büyüdü, zaman geçirilecek yerler haline geldiler. Plastik bitti, cam ve metal ürünler revaçta.
Banyo perdesi tarihe karışmak üzere, yerini duş kabinleri aldı. İlk çıktığı zamanlar lüks olarak algılanan jakuzilere şimdi ortadirek de rahatlıkla ulaşabiliyor. Ve yavaş yavaş küvetlerin yerini alıyorlar.
Bazı evlerde jakuziler standart olarak kullanılmaya başlandı bile. Son trend ise televizyonlu ve müzik sistemli jakuziler."



BUSINESS


Şeker gibi işe yeni patron aranıyor
Yarışın ey Müslümanlar!
Onun işi isteyene 'dünyanın kaç bucak olduğunu' göstermek
Deri artıklarından marka yarattı, ihracatçı oldu
Takva Yarışı'nda fırdöndü çevirdim 2000 puanla cennete yaklaştım!
Lider'in kaderini ilk müşteri çizdi
Ağaköy'ün ağalığı 'Deveci armudu'ndan
Çocuklar, anne - baba ayrılığı ve terörden korkup dizilere sığınıyor
Siyasi partilere yapılan bağışlar gider yazılamaz
Aile işletmelerinde profesyonel yönetici etiği
İsveçli mobilya devi, Türkiye pazarına Maya ile giriyor
Türkiye'ye 'koşa koşa' geldi, mutfaklara daldı
TMSF kararnamesinde bakanların imza şaşkınlığı
Güvence 'kötü niyetli' patronu cesaretlendirdi
İnternetin cazibesi ve Dean'in ucuz kampanyası
Ve Lego da masumiyetini kaybetti
Karayipler'in mücevherine Türk portalı
Dijital Oyuncaklar

13 Aralık 2019 Magazin Bülteni.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber