10.08.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:
Dün akşam, haftalardır her cumartesi akşamı yaptıkları gibi evde toplandılar. Yemekler yendi, şaraplar içildi, çocukların yatma saatinin gelmesi sabırsızlıkla beklendi.
Saat gece yarısına biraz kala, dört çift yeşil çuha örtülü masanın çevresinde yerini aldı. İlk soru ev sahibesinden geldi; "Hiç bu odadaki birine kazık attın mı?" Sorgulanan konuk, büyük bir soğukanlılıkla cihazı eline alıp; "Hayır" dedi. Cihazdan çıkan ses, doğru söylediğini onayladı.
Sorgulanma sırası ev sahibindeydi.
"Hiç internete tanıştığın karşı cinsten biriyle buluştun mu?" Karısının meraklı bakışları altında, cihazı eline alan ev sahibi, "Hayır" cevabı verdi. Cihaz kırmızı kırmızı yanıp sönmeye ve bağırmaya başladı. Ev sahibi yalan söylüyordu. Ortam birden gerildi. Sinirlenen karısı masayı terk etti. Adam ağlamaklı bir şekilde "Vallahi kimseyle buluşmadım" derken, masadakiler kadını "Bunun bir oyun olduğuna" ikna etmek için mutfağa koştular.
Binlerce eve girdi
Son aylarda Türkiye'de binlerce evde, bu ilginç oyun oynanıyor. Oyunun adı: Yalan makinesi. Hasbro Intertoy tarafında geliştirilen yalan makinesi, dünyada da bir çılgınlık haline gelmiş durumda. 180 soru kartı ve bir cihazdan oluşan oyunun amacı, oynayanların sınır tanımayan sorulara doğru yanıt verip vermediğini öğrenmek. Cihaz, oyuncunun artan nabız ve kalp atışlarından, terlemesinden, titremesine göre 'yalan' veya 'doğru' sinyalleri çıkarıyor. Tabii, kesin bir şey beklemek mümkün değil. Sonuçta bu sadece bir oyun.
Fiyatı 50 milyon lira olan oyun, piyasaya çıktığı ilk iki ayda 3 bine yakın satarak 150 milyar ciro yaptı. Giderek yaygınlaştığı için sonraki aylarda satış grafiğinin daha da yükselmesi bekleniyor. Gelecek yıl için 7 bin adetlik satış hedefleniyor.
Hasbro Intertoy Genel Müdürü Canan İlter, ürünün satış grafiğinin kendilerini de şaşırttığını belirterek "Herhangi bir reklamı ya da tanıtımı yapılmadan bu kadar çok satılmasına hayret ettik. Artık gerek de kalmadı zaten, ürün kendi tanıtımını kendisi yaptı" diyor. İlter, yalan makinesinin Hasbro'nun Tabu, Jenga, Monopol gibi aile oyunlarının popülaritesini kısa sürede yakaladığını belirtiyor.
Oyunun basit ve eğlenceli olmasından ötürü popüler olduğunu düşünen İlter, Türkler'in birbirlerinin özel yaşamına olan merakının da bu kadar tutulmasında etkili bir faktör olduğunu ekliyor.
Yalan makinesini sadece bir oyun olarak algılamayıp, farklı amaçlarla kullanmak için satın alanlar da yok değil tabii. Oyunu, kocasından şüphelenen kadınların, çalışanlarının üzerinde kullanmak isteyen patronların satın aldığı kulaklarına gelmiş.
Yalan makinesi oyunundaki kartlardan bazı çarpıcı sorular şöyle: