17.08.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:
Genç nüfus dinamiği ve kişi başına tüketim miktarları dikkate alındığında Türkiye çikolata pazarı çok önemli bir potansiyele sahip. Kişi başına yıllık çikolata tüketimi İsviçre'de 11.5, İngiltere'de 9.9, Fransa'da 7.5, ABD'de 5.9, Rusya'da 2.4 kilogram. Türkiye'de bu rakam sadece 800 gram.
Ancak pazar gelişiyor. Hem ekonomi genel olarak hızlı büyüyor, hem de tüketim alışkanlıklarındaki değişim dolayısıyla gıda sektörleri hızlı büyüyor. Bu özelliği ile çikolata üreticileri için, 'doymuş pazarları' ve oturmuş tüketici eğilimleri ile Avrupa'dan çok Türkiye ve Türkiye gibi ülkeler daha önemli.
Türkiye'de toplam çikolata ve çikolata kaplamalı ürünler pazarı 50 bin ton civarında. Buna göre pazarın parasal büyüklüğü 500 trilyon liraya yakın. 2002 yılında 2001'e kıyasla yüzde 5 daralma oldu. Ancak değişen tüketici alışkanlıkları, çikolata pazarı lehine gelişiyor. Eskiden ev ziyaretlerinde baklava lokum götürülürdü, şimdi gençler hediye olarak bir kutu çikolatayı tercih ediyorlar. Geleneksel tatlılardan uzaklaşma da çikolataya ilgiyi destekliyor.
Ülker Bisküvi ve Çikolata Grubu Başkanı Necdet Buzbaş, turizmin de çikolata ve mamülleri satışında pozitif etki yaptığına dikkat çekiyor. Buzbaş, geçtiğimiz yıl pazarda daralma olmasına karşın şirketlerin küçük çapta da olsa yatırımlarına devam ettiklerini belirtti.
Yaşar da üretecek
Türkiye'den Rusya, diğer BDT ülkeleri, ABD, AB ülkeleri, Orta Asya, Orta Doğu, Uzak Doğu ülkeleri ve Avustralya da dahil 60'e yakın ülkeye çikolata ihracatı yapılıyor.
Bu arada Yaşar Grubu da çikolata pazarına giriyor. Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Yaşar, bir süre önce yaptığı açıklamada bu yılın ikinci yarısında birçok konuda yabancılarla yeni yatırım yapmaya hazırlandıklarını, bu yatırımlar kapsamında bisküvi, gofret ve çikolata üretimine de gireceklerini belirtmişti.
Ciro yüzde 5.9 büyüdü
AcNielsen verilerine göre çikolatalı ürünler 2003 yılının ilk altı ayında 2002 yılının ilk yarısına oranla enflasyondan arındırılmış ciro bazında yüzde 5.9 büyüdü. Buna karşılık miktar bazında satışlar geçen yıla göre değişmedi. Çikolata pazarında miktar büyümesi enflasyondan arındırılmış ciro değeri artışının altında kaldı. Bu durum fiyat artışının enflasyonun üzerinde gerçekleşmesinden kaynaklandı.
Çikolata kaplamalı ürünler pazarı da enflasyondan arındırılmış ciro bazında, miktara oranla daha az daraldı. Krem çikolatada, pazarın ortalama fiyat artışının enflasyonun altında kalması nedeni ile miktar büyümesi, eflasyondan arındırılmış cironun üzerine çıktı. Krem çikolata pazarında orta ve büyük ambalajların ağırlığının artması ve ucuz markaların satışlarının göreceli olarak daha fazla artış gerçekleştirmesi, pazar ortalaması için fiyat artışının enflasyonun altında kalmasına neden oldu.
'Nestle rekabete giriyor'
Bu arada Nestle, bir süre önce çekildiği Napoliten çikolata pazarına geri döndü. Ülker'in açık arayla birinciliğini koruduğu bu pazara tekrar girerek Ülker'le fiyat rekabeti de yapacağını açıkladı. Şirket bunun için fiyatlarını yüzde 15 indirecek. Toplam tablet çikolata pazarının 7 bin tona ulaştığını ve Ülker'in tek başına yaptığı Napoliten çikolata satışının ise 2 bin tonu bulduğunu söyleyen Nestle yetkilileri, "Bu yıl tablet çikolata satışlarımızda yüzde 25'lik artış bekliyoruz. Yeni ürünümüzle Nestle artık hediyelik ve bayramlık çikolata pazarında da uygun fiyatıyla var olacak" dedi. Napoliten çikolatası ürününün, bir dizi yeni ürünün ilki olduğunu söyleyen Nestle Ticaret Müdürü Ian Bailey amaçlarını önümüzdeki üç yıl içerisinde Türkiye'nin en büyük gıda şirketi olmak diye açıkladı.
Dünya tüketimi 6 milyon ton
Yaklaşık 6 milyon tonluk tüketim hacmi ve 54 milyar dolarlık cirosu ile çikolata pazarı, dünyadaki en büyük gıda pazarlarından biri. Nestle, global çikolata pazarında 8 milyar dolarlık cirosuyla sektörün en önemli iki firmasından biri. Kit Kat, Crunch, Milky Bar, Smarties, Rolo, After Eight gibi dünya markalarının sahibi
Obezite dünyada giderek daha büyük bir sorun haline geliyor. ABD'de nüfusun yüzde 30'dan fazlası, Yunanistan, Arjantin, İngiltere ve Paraguay da yüzde 20 - 30 arası, Rusya, Almanya, Brezilya, Güney Afrika ve İsrail'de yüzde 10 - 20'si obez. Sağlıklı beslenme tartışmalarının en önemli hedefi fast food tarzı yiyecekler. Bununla birlikte çikolata da aynı gerekçe ile tartışma kapsamında. Kilo aldırıcı etkisi ile eleştiri konusu oluyor. Bu nedenle üreticiler tatlandırıcı ile diabetik çikolata üretimine yöneliyorlar. Türkiye'de diabetik çikolata üretimi yok. Satılanların tamamı ithalat. 130 çeşit diabetik çikolata ithalatı yapan Schneekoppe Veelmann Pea Haşmet Ticaret Schneekoppe, Pea, Veelmann gibi markaları pazarlıyor. Diğer ithalatçı firma Tekso ise Frankonia'nın ürünlerini satıyor. Pazarda fazla sayıda firma yok. Türkiye tüketim rakamları bilinmemekle birlikte düşük rakamlarda kaldığı tahmin ediliyor. Haşmet Ticaret'in kurucusu Ali Kaya Enişte de ailesinde diyabetik hastaları olması nedenilye bu sektörle tanışmış. Pazarı sınırlayan en önemli faktör şeker hastalarının çokluğu ve gelir düzeyi. Gelir özellikle önemli çünkü 100 gramlık diabetik çikolanın fiyatı 4 milyon lira.
Haşmet Ticaret yetilileri, "Diabetik çikolata doktor tavsiyesine göre tüketilmeli. Türkiye'de şeker hastası çok. Çoğu da gizli" diyor.
Çikolatayı Aztekler bulmuş, Batılılar bu kaynaktan almışlar. Amerika'yı keşfeden Christophe Colombe ve ekibi 1515'te Aztek ülkesine vardıklarında ilk defa 'beyaz adam'' gören Aztek'ler onlara sıvı çikolata ikram etmişler. Cortes, kendisini 'Tanrı' kabul eden Aztek ileri gelenlerinin altın kasede ikram ettikleri çikolatayı ülkesine taşımış. Yani 'beyaz adam'ı çikolata ile gün boyu bütün kötülüklerden uzak kalmak için her sabah sıvı çikolata içen 'Kızılderili adam' tanıştırmış. Aztekler'in sıvı çikolatasını İspanyollar'ın şekerle buluşturduğu belirtiliyor. Çikolatının öncelikle soylular arasındaki popülaritesinde İspanya kraliyet ailesi büyük rol oynuyor. Avrupa'nın diğer ülkelerine yayılmasını ise 'engizisyondan kaçan Yahudileri'in sağladığı belirtiliyor. 1674'te İngiltere'de çikolata kulüpleri açılıyor.
'Afrodizyak' etkisine ilişkin rivayetleri henüz 'duymamış' olan Kilise, 1624'te çikolatının 'orucu bozup bozmadığını' tartışıyor ve "Bozmaz şarap gibi bir içecek, gıda değil" sonucuna varıyor.
Ancak teolojiysenler çikolatanın ruhları ve duyguları kızıştırdığı için manastırlarda tüketiminin yasaklanmasını istiyorlar. XVI. yüzyıl gravürlerinde ve baskı resimlerinde cinsel gücü artırıcı özelliği sıklıkla işleniyor. Bir kadın ve erkekten oluşan çiftler çikolata içerken görülüyor. Markiz de Sade, çikolatayı aşk ve ölüm birleşiminin sembolü sayıyor.
Walter Churchman isimli bir İngiliz, 1730'da ilk çikolata makinelerini icad ediyor. Bundan 30 yıl sonra Joseph Fry Avrupa'da tablet çikolata üretiyor. Çikolata, ikinci anavatanı İsviçre'ye 17. yüzyılın sonlarına doğru ulaşıyor. Aynı dönemlerde Kilise çikolatayı dini törenlerde kullanmaya başlıyor. Papa din adamlarına rütbelerine göre çikolata dağıtıyor. Din adamları yükseldiklerini ellerine verilen çikolatadan anlıyorlar.
1819'da, François - Louis Cailler, İsviçre'de ilk kakao tozu makinasını tasarlayarak endüstriyel çikolata üretimine geçti. 1875'te Vevey'de Daniel Peter süt bazlı bebek maması üreten arkadaşı Henri Nestle'den esinlenerek süt ve kakao tozunun karışımından 'sütlü' çikolatayı üretti.
Osmanlı'ya daha önce ticari meta olarak gelmiş olduğu sanılıyor ama ilk ciddi satışı Nestle yapıyor. 1909'da Karaköy'de ilk satış ofisini açarak şirket çikolata pazarlamaya başlamış. 1927'de de Feriköy'de çikolata fabrikası kuruyor. Nestle Napoliten, Madlen ve Damak gibi pekçok çikolata markasını bu fabrikada üretti. 1990 yılından itibaren de çikolata ve gofret üretimine Bursa Karacabey'deki yeni tesislerinde devam ediyor. Global çikolata pazarında toplam 8 milyar milyarlık cirosuyla, Mars'la birlikte bu alanda dünyanın en büyük iki firmasından biri.
Reel ciro değ. (%) | Miktar değ. (%) | |
Çikolatalı ürünler | 5,9 | 0,03 |
Kaplamalı ürünler* | -3 | -7,9 |
Krem çikolata** | 14,5 | 18,2 |
Çikolata (Tablet)*** | 21 | 5,8 |