Geri Dön

Reklamlar

Reklamlar





Bilimsel araştırmalar gösteriyor ki, tüketiciler satın alma kararlarının yüzde 75'ini, alışveriş anında belirliyorlar. Ellerinde daha önceden hazırlamış oldukları alışveriş listeleri olsa bile, ne alacaklarına asıl olarak market içindeki deneyimlerine göre karar veriyorlar. Bu gerçekten yola çıkan, süpermarketler, müşterilerinin dikkatini çekebilmek için raflarda, kasalarda, özel olarak hazırlanan köşelerde afişler, dön - kartlar, deneme testleri, kuponlar, indirim duyuruları gibi yöntemler kullanıyorlar. Süpermerketlerin hedefi, rakiplerin bulunamadığı ve kendilerinin egemen olduğu mağazalarında, müşterileriyle daha iyi bir ilişki geliştirerek, onların daha çok ve daha sık tüketmelerini sağlamak.
Son yıllarda, dijital sistemlerin gelişmesi ve flat - screen televizyonların fiyatlarının düşmesi sonucunda, alışveriş merkezleri kapalı devre yayın sistemlerini denemeye başladılar. Müzik, promosyon, haber ve reklamların yayınlandığı bu sistemler aracılığıyla, alışveriş ortamının daha renkli, canlı ve dinamik olması hedefleniyor.
Kapalı devre sistemlerin en gelişmişi, dünyanın en büyük süpermarket zinciri olan Wal - Mart'a ait. ABD'deki 2400 Wal - Mart mağazasını kapsayan bir dijital televizyon kanalı oluşturan kuruluş, uydu aracılığıyla ürün promosyonları ve önemli haberler yayınlıyor. Wal - Mart TV, tanıtımların yanısıra önemli bir reklam mecrası haline gelmiş durumda. Financial Times'ın haberine göre Instrumental Media Group'un Amerika'daki danışmanlık şirketinin başkan yardımcısı Bob Collins, Wal - Mart yetkililerinin reklam gelirlerinden çok memnun olduklarını belirtiyor. Collins'e göre, Wal - Mart TV'nin şimdiden, yılda 1 milyon dolarlık harcama yapan çok sayıda reklamvereni oluşmuş durumda.

İstasyonda başarılı olmadı
İngiltere'de son yıllarda, tüketicilere ulaşabilmek için çeşitli kuruluşlar farklı alanlarda multi - medya yatırımlar yapıyor. Ülkedeki, büyük dijital yatırımların öncülerinden olan Forecourt TV başarılı olamadı. Benzin istasyonlarında benzer bir sistemi kurmak üzere yola çıkan Forecourt TV, 2002 yılında yatırımlarını durdurma kararı aldı. Ancak, İngiltere'deki 500 kuaför ve güzellik salonunu kapsayan bir sistem kuran i - vu şirketi, medya planlama ve satın alma şirketlerinden gördüğü büyük ilgi üzerine ABD'de de aynı sistemi oluşturmak üzere yatırım yapmaya başlamış durumda.
İngiltere'nin en önemli perakende gruplarından olan Spar ve Tesco da dijital sistemlerle yaptıkları çeşitli araştırmaların sonucunda kendi TV kanallarını kurma noktasındalar. Araştırmalar tüketicilerin mağazalarda gördükleri mesajlardan etkilenme oranının yüksek olduğunu ortaya koyuyor. Türkiye'de de satış noktaları bulunan Spar Grubu, mağaza içinde yürüttüğü deneylerin satışı artırdığını tespit etmiş.

Tesco da kuruyor
IQ Group'un yürüttüğü bir araştırmanın sonuçlarına göre, mağaza içinde ekranlar aracılığıyla yapılan reklamların satışları yüzde 10 oranında artış göstermiş. Bu oran, promosyon yapan ürünlerde yüzde 25'lere ulaşmış. Sonuçların olumluluğu karşısında Spar da Wal - Mart örneğini izleyerek kendi televizyon kanalını kurma planını değerlendiriyor.
Market TV Kanalları arasında, son dönemin en önemli gelişmesi İngiltere'nin dev süpermarketler zinciri Tesco'nun, Haziran 2004 itibariyle Tesco TV'yi kuracağını açıklaması oldu. Birinci basamak olarak 100 mağazayı hedefleyen şirket, kanal başarılı olursa, yıl sonuna kadar sistemi 300 mağazaya ulaştırmayı hedefliyor.
Tesco TV'nin medya pazarlamasını yapmak üzere seçilen JC Decaux'nun verdiği bilgilere göre, 300 mağazaya ulaşıldığında, Tesco TV haftada 10 milyon Tesco müşterisine ulaşacak. Sistem, mağazaların raflarına yerleştirilen çeşitli boyutlardaki küçük ve büyük ekranlar aracılığıyla yayın yapacak. Tesco TV müşterilerine bilgi vermenin yanısıra, Tesco markalı ürünlerin ve dileyen tüm reklamverenlerin reklamlarını da yayınlayacak.

Satışları artırıyor
Tesco TV'nin içeriğinin de çekici olmasına çalışan kuruluş, ana bölümlere büyük ekranlar, raflara küçük monitörler yerleştirecek. Sağlık ve güzellik öğütleri, yemek tarifleri, gıda alerjilerine karşı yapılacaklar, sağlıklı yaşam, sosyal kampanyalar ve çeşitli duyuruların yer alacağı programlar, ayrıca bölümlere göre özel içerikler de sunacak. Örneğin, kozmetik malzemelerinin bulunduğu bölgede, makyaj uzmanlarının şovları sunulurkan, kafe bölümünde daha genel programlar izlenebilecek.
Spar gibi Tesco da yaptığı deneme ölçümleri sonucunda, sistemin satışları artırdığını saptamış. Araştırmaya göre, mağazalarda bulunan ekranlarda reklamlarını yayınladıkları 62 ürünün satışında yüzde 10'dan fazla artış gerçekleşmiş.
Tesco TV, reklamlarını mağazalardaki bölümlere göre pazarlayacak. Örneğin, gıda reyonunda yayınlanacak 10 saniyelik bir reklamın iki haftalık yayın bedeli 90 bin dolar olarak belirlenmiş. Reklam sayısı sınırlanacak, beş dakikada bir yayınlanacak olan reklam kuşaklarında maksimum yedi adet 10 saniyelik reklam olabilecek.
JC Decaux'nun Başkan'ı Jeremy Male'e göre, dijital perakende mecrası olarak tanımlanan mağaza içi televizyon kanalı sektörünün, toplam TV bütçelerinin yüzde 1'lik bir bölümünü alabilecek. İki yıl içinde İngiltere'de, bu pazarın toplam olarak 750 milyon dolarlık bir ciroya ulaşması bekleniyor.

Fendi, mobilyada iddialı
Dünyadaki ekonomik canlanmanın sinyalleri çeşitli sektörlerde görülüyor. 11 Eylül sonrasındaki durgunluk ve bunalım döneminde satışları düşen büyük moda markaları, ev eşyaları ve mobilya alanlarındaki yatırımlarını artırarak yeni gelir kaynakları oluşturmayı deniyorlar. Versace ve Armani'den sonra, deri ve kürkleriyle ünlü Fendi de tasarım alanında iddialı bir çıkış yaparak Fendi Casa için bir reklam kampanyası başlattı.

Baharla birlikte 'pen'
reklamları canlandı
Markaların isimlerinin ve iletişimlerinin birbirine çok benzediği pencere sektörü, bu sezonda da aynı anda iletişime başladı. Çoluk çocuk birarada herkesin birbirine sarıldığı mutlu ailelerin üzerine kapanan pencereler, yapay ve 'reklam kokan' jingle'lar, limonata tadındaki konuşmalarıyla 'pen'ler sektörünün tüketicilerin gözünde ayrışması çok zor. İzleyicilerin marka isimlerini, faydalarını ve reklam mesajlarını karıştırmaları reklam yatırımlarının etkinliğini de düşüren bir faktör. Pimapen'in son kampanyası dikkat çekici 'gimmick'lerle dolu. Ancak, yıllarca sektör öncüsü ve jenerik bir marka olarak konumlanan Pimapen'in bir anda karikatür gibi bir karakterle "doktor kuruluş" haline gelmesinin markaya ne katkı sağlayacağını ve satışlara ne kadar yansıyacağını da tahmin etmek zor.

Gani, Garanti'ye yakışmadı
Garanti Bankası, kurumsal reklamlarıyla yıllardır dikkat çeken ve marka değerlerine sürekli doğru katkılar yapan bir kuruluş. Özellikle, yoğun rekabetin yaşandığı kredi kartı pazarında Bonus Card'ın başarılı lansmanın gerisinde çok iyi hazırlanmış bir kampanyanın desteği inkar edilemez. Ancak, Garanti'nin son kampanyası Gani, bankanın genel imajının uzağına düşen, kuruluşun modern, iddialı, genç, kentli, dinamik marka kimliğiyle çelişen bir çalışma olmuş. Reklamın hedef kitlesi olan küçük yatırımcılara erişmek için hazırlanan Gani kampanyasının TV filmi dikkat çekebilir ve hatırlanabilir olsa bile, uzun vadede markanın temel kimliğine zarar verebilir popülerlikte.

Reklam sektörü 2003'te yüzde 23 büyüdü
Reklamcılar Derneğinin verilerine göre, 2003 yılında toplam reklam yatırımları 1.7 katrilyon TL'ye ulaştı. Yaklaşık 1.17 milyon dolar olan 2003 yatırımları, 2001 yılında 734, 2002 yılında 953 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. Reklamcılar Derneği 2004 yılında bu rakamın ekonominin dengeli büyüyeceği öngörüsüyle, 1.8 milyon dolara erişeceğini tahmin ediyor.

Hangi reklam iyidir?
17 yıldır dünyanın en önemli reklam ve pazarlama yayınlarından Advertising Age'de reklam eleştirileri yazan Bob Garfield'e göre yapılan reklamların yüzde 90'sı kötü çalışmalar. Reklam ajanslarının çoğunun yaratıcı olmadığını, reklamcıların ailelerini ve reklamcıları etkilemek üzere reklamlar yarattıklarını savunan Garfield reklamverenlerin tüketicileri tanımadıklarını düşünüyor.
Marketing Türkiye'nin organizasyonu ve Milliyet'in sponsorluğunda 12 Nisan Pazartesi günü İstanbul Mövenpick Otelinde 'Reklamcı İçin Tanrı'nın 10 Emri' isimli bir sunum gerçekleştirecek olan Garfield başarılı bulduğu çalışmaların yanısıra, sıfır verdiklerini ve büyük fiyaskoları da anlatacak.

Genç yaratıcılar Cannes'a hazırlanıyor
Türk reklamcılık sektörüne yeni yetenekler kazandırabilmek için çalışan Reklamcılık Vakfı, Marketing Türkiye ve Ana Sponsor Milliyet'in katkılarıyla oluşturulan "Genç Yaratıcılar" platformu 18 Nisan'da bu yıl Cannes'da Türkiye'yi temsil edecek ekibi seçmek için toplanacak. 20 Haziran'da yapılacak olan, 51inci Uluslarası Cannes Lions Reklam Festivali Genç Yaratıcılar Yarışmasının Siber Kategori Sponsorluğunu da e-kolay üslenmiş durumda.




BUSINESS


Muhafazakâr MÜSİAD, Metroseksüel olabilir mi?
EDİTÖRDEN
Amerikalıların Yale'i Türklerin Rize'si var
En mutlu anları üniversitede geçiyor
Zorlu birinci oldu, 'hoca' makale yazdı, Briç Olimpiyatı geldi
Amerikalı yatırımcıların Ankara'daki hamisi
'Pabucu dama atmak' bizim meslek örgütlerimizin geleneği idi
Şişman tavuk daha lezzetli olmaz, köy tavuğu yetmez
Ünlüler müşteri oldu, Londra'ya Paris'e kuaför salonu açtı
Enflasyon Muhasebesi
'Süpermarket televizyonları' dönemi başlıyor
'Banka profesyonelleri krizde kötü sınav verdi'
'İşler açılıyor, en büyük fırsatlar Çin'de'
Kızların günahı
Hem ticaret, hem bağış
Onlar her zaman moda

18 Ocak 2020 Magazin Haberleri Bülteniİşte magazin dünyasında öne çıkan gelişmeler...

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber