En Reklamlar

Reklamlar

15.02.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Reklamlar

Reklamlar





Cem Yılmaz'ın taklit Doritos imalatı tüm izleyicileri güldürüyor, ancak 'Doktor'u son dönemin en havalı işlerinden biri olan 'gıda tasarımı' yaptığı için de takdir etmek gerekiyor. Küçük imalathanesinde, bir zanaatkâr havasıyla seri imalat yapmaya çalışan Cem Yılmaz ve ekibi, taklit ürün yüzünden hapsi boyluyor. Başarılı olmak isteyen diğer girişimcilere de aslında gelecekte gıda - tasarımının bir endüstriyel tasarım olarak önem kazanacağı ve gıda üreticilerinin yeni ve yaratıcı çözümler arayışına yönelecekleri söylenebilir.
İnsanlığın evrimi çerçevesinde karın doyurma gereksinimi, tarih boyunca üzerinde en çok çalışılan konulardan birisi oldu. Baharatlar için savaşlar çıktı, asiller av partilerinde güç topladı, sultanlar kırk gün kırk gece kuş sütü eksik olmayan sofralarda eğlendi, aç insanlar ağaç kabukları kemirirken, bazı toklar zayıf kalmak için patlayıncaya kadar yedikten sonra kustu. Kısacası varlık da yoksulluk da mutluluk da acı da tüm çağlar boyunca yemek alışkanlıklarında kendilerini ortaya koydu.
Hızlı yaşayan, hızlı tüketen modern toplum ise hızlı yemek yemeye çalıştı ve hızla kilo alarak pek çok hastalıkla uğraşmak zorunda kaldı. Son yıllarda 'fast - food' kavramına tepki olarak doğan 'slow - food' yani yemeği pişirmeye de, yemeye de vakit ayırma eğilimi yaygınlık kazanıyor.
Gelişmekte olan toplumlar için hızlı gıda tüketimi hâlâ bir lüks. Bir ailenin beş - altı çocuğunu aynı anda hamburger, kızarmış patates ve kola menüleriyle doyurması büyük bir harcama olduğu için, yemekleri hâlâ anneler yapıyor. Avrupa, ABD ve Japonya'da özellikle gençlerin daha sağlıklı beslenebilmesi için sivil toplum kuruluşları gıda üreticilerine karşı programlar geliştiriyorlar.

Sanat olarak algılanıyor
Öte yandan, üst sosyo - ekonomik gruplar rafine bir kent kültürü oluşturma arzusuyla, yemek alanınını bir tür sanat olarak ele alıyor. Sağlıklı ve doğal beslenme arzusuyla, son yıllarda yaygınlaşan Akdeniz tipi beslenme alışkanlığı, yaşamın kaynağına ulaşabilmeye ve gerçek tatları aramaya çalışıyor. Zeytinyağının her türü, meyve, sebze, çeşitli otlar ve bakliyat, salçalı - soslu et yemeklerini tahtından indirmeyi başarıyor.
Yirminci yüzyılın ikinci yarısında patlama yapan tüketim kültürü ve seri imalatla ucuzlayan gıda tüketiminin artmasına karşın, mutfak kültürünün direndiğini söylemek mümkün. Daha az yemek ancak daha çok zevk alabilme ihtiyacına cevap olarak 1980'lerde yaygınlaşan 'nouvelle cuisine' hem geleneksel mutfaklara hem de hızlı beslenme kültürüne meydan okudu. Ancak, dev tabaklarda küçük, çok süslü ve oldukça pahalı yemekler trendi çok uzun süre ayakta kalamadı.

Şimdi food - design zamanı
1990'lar 'fusion' dönemi oldu, globalleşme dünya mutfaklarını da etkiledi. Şili, Avustralya ve Güney Afrika'dan gelen yeni dünya şarapları, Fransa ve İtalya'nın tahtını tehdit etmeye başladı. Öte yandan Hint, Çin, Japon, Fransız, Meksika, Uzak Doğu ve İtalyan mutfakları birleşerek bir amalgam oluşturdu. Japonlar, saatlerce yemek pişiren batıda sushi - sashimi kültürüyle çiğ balık tutkusu yarattı.
Yemek kültürünün son trendi, 'food - design.' Yemek tasarımı giderek bir tür endüstriyel tasarım olarak kabul edilmeye başlıyor. Yeni tatlar, yeni biçimler arayışı bir eğitim konusu haline geliyor. İtalya'nın, Torino kentindeki 'Il Politecnico' yemek tasarımı dersi için dünyaca ünlü bir aşçıyı, David Scabin'i davet ediyor.
Rivoli'deki Modern Sanat Müzesi'nin aşçısı olan Scabin bir aşçının bir tasarımcıyla aynı sorunları paylaştığını düşünüyor. Her ikisinin de bir malzemeden yola çıktığını, hem fonksiyonel hem de güzel bir eser yaratmayı hedeflediklerini ve ortaya çıkan çalışmanın da seri imalatı olacağını söylüyor.
La Repubblica'daki söyleşisinde Scabin, dersine bir kutu Pringles götürerek başlayacağını, çünkü Pringles'ın pek çok endüstriyel tasarım örneğinde olduğu gibi hem biçimi hem tadı açısından bir devrim niteliğinde olduğunu belirtiyor.

Seri imalat Osmanlı mutfağı
Türkiye yeni mutfak kültüründe yerini almak zorunda. Dünyanın en önemli mutfakları arasında sayılan Osmanlı mutfağı ve bölgesel yemekleriyle ülkemizin dev bir potansiyeli var. Türk mutfağı için, üniversitelerin tasarım bölümleri pek çok çalışma yapabilir. Bu konuda Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi bünyesinde açılan Gastronomi bölümü bir öncü durumunda. Gıda üreticilerimiz için artı değer sağlayabilecek, özel bir formu ve tadı olan yeni sentez ürünler çıkarılabilir ve bunların seri imalatı yapılarak, dünya pazarlarında yer almak mümkün olabilir.

Sevgililer günü daha yaratıcı çalışmalar hakediyor
Son birkaç haftadır pek çok kuruluş kalpler, güller ve aşk sözcükleriyle dolu reklamlar yayınlıyor. Hangi kalbin hangi kuruluşa ait olduğunu da çok fazla hatırlamak mümkün değil. Reklam dünyasının aşk kadar güzel, özel ve yaratıcılığa açık bir konunun bu denli tekdüze yorumlanmasının gerekçelerini düşünmesinde fayda var. Sevgililer Günü çalışmaları içinde en başarılısı, Garanti Bonus Card. Markanın görsel bütünlüğünü oluşturan afro saçlar bir ikon haline gelmiş durumda. Saçları güllü kadın ve erkek görüntüleri üzerine kurulan 'aşk bedava çalışmaları' doğru örnekler olarak rakiplerinden ayrışmayı başarıyor.

AD art+decor
Şubat sayısını duygulara, duyulara ve aşkın 'kalpsiz' manifes-osuna ayıran AD, aşkı yaratıcılığın çıkış noktası, ilham kaynağı olarak değerlendirerek çiftler için yaratılan mobilyalara yer ayırmış. Istituto Europeo di Design'ın tasarımlarını reklam ajanslarının yaratıcı bölümlerinin incelemesinde yarar var. Ayrıca, bedende küçük tatlar ve yenilebilir mimari bölümleri de, 'food - design' konusuyla ilgili ilginç bakış açıları sunuyor.

Yumoş'un kıskanç kirpisi
Deterjan sektöründe ayrışabilmek gerçekten çok zor. Markaların sürekli iletişim yaptığı temizlik sektöründe müşteri sadakati giderek azalıyor. Tüketiciler ürünlerin birbirine benzediği düşüncesiyle, çoğu kez fiyat ekseninde seçim tercihlerini yapıyor. Bu yüzden akılda kalmak ve duygusal bir bağ oluşturabilmak de çok büyük önem kazanıyor. Omo'nun 'Kirlenmek Güzeldir' yaklaşımı, annelere bırakın çocuklar hayatı diledikleri gibi yaşasınlar, temizliği biz yaparız mesajı verirken, filmde kulllanılan maviler, beyazlar genel bir özgürlük ve temizlik duygusu veriyor.
Yumoş'un yıllardır kullandığı yumuşak ayıcığı tek başına yetmemiş olsa gerek ki, son dönemde onun yerine geçmeye çalışan bir kirpi de baş rol oyunculuğuna yerleşti. İki karakter arasındaki zıtlık akıllarda kalıcı ve sevimli bir ayrıntı.

Tansaş: Tüketici haklarının savunucusu
Tansaş, yalnızca Ege Bölgesi'nin bildiği bir isimken, birbiri ardına açılan mağazaları ve yeni iletişim konseptiyle perakendecilik sektörünün önde gelen isimlerinden biri haline geldi. Yıllardır ezilen ve haklarını savunamayan tüketicilerin güvenini sağlamak ve duygusal bir bağ oluşturabilmek için başlattığı müşteri memnuniyeti yaklaşımını, geçmişte başarılı bir reklam kampanyasıyla yürüten Tansaş, bu kez bilmiş bir kız çocuğunun gözünden kendisini anlatıyor. Tüketici hakları ve güvence konularını tutarlı ve sürekli bir biçimde savunan kuruluşun rakiplerinden farklılaşmaya başladığını söylemek mümkün.



BUSINESS


En öndekiler
'Beni birinci ilan ederseniz gelirim'
Fişer mikyedes çüg noad (*)
Tekno kumaşla üretiyor 'Göbekli'ye satmıyor...
Bush'tan işçilik almadılar
çiçeklerin boynu bükük kaldı...
Şu bizim Kütahya'yı yazıverin hele
'Şarap işi aşk işi'
Aşçı değil 'yemek mimarı' mutfak değil, tat laboratuvarı
Futbol yıldızları moda ikonları haline geliyor
'Etik', söz olmaktan çıkarak bir 'yaşam biçimi' olacak
Dokunmadan, koklamadan karar almıyor
Kâr payı 12 milyarı aşmıyorsa beyan edilmeyecek
Almanya'da sistem değiştirdi Commerzbank yönetimine atandı
Naylon faturacılara büyük operasyon
Otomotiv devleri yıldız tasarımcıların peşinde
'Türkler âşık olduğu otoyu alıyor, Avrupalı mantığıyla seçim yapıyor'
Kıbrıs, AB ve Mars
"Türkiye, bir daha uzaya uydu göndermeyebilir"
Parti gibi golf turnuvası