Yurtiçi seyahat ucuzlayacak

Bu yıl 800 trilyon liralık yatırım yapılacak





Türkiye'de demiryollarının yolcu taşımacılığındaki payı yüzde 2, yük taşımacılığındaki payı ise yüzde 4'lerde. Toplam 10 bin 948 kilometre uzunluğunda demiryolu hattı bulunuyor. Bu oranlar, çok düşük. TCDD'nin yatırım gücü sınırlı. Bu oranları artırmak için yalnızca hat uzunluğunun artırılması da yeterli değil. Hız ve konfor açısından şebekenin tamamen yenilenmesi gerekiyor. Kurumun gündeminde 20 milyar dolarlık bir proje stoku var ama kendi kaynakları ve yatırım ödenekleri ile bu projeleri gerçekleştirmesi için en az 30 yıl gerekli.
Bu nedenle, ABD ve Avrupa'da çok uzun zamandır uygulanmakta olan bir sistemi başlatarak, hem işletmecilikten tamamen çekilmek hem de yatırım ihtiyacı için özel sektör kaynaklarını devreye sokmak istiyor. Amerika'da demiryolu taşımacılığının yüzde 99'unu özel sektör yapıyor. Demiryolu şebekesinde altyapı da (ray ve istasyon sistemi) özel sektör yatırımlarına açık. Avrupa'da karma bir sistem olmakla birlikte özel sektör de hat ve taşıma yatırımı yapabiliyor.
Türkiye'de aynı sistemi uygulamak için Yüksek Planlama Kurulu (YPK) bir çerçeve kararı aldı. Yolcu ve yük taşımacılığı özel sektöre açılıyor. İsteyen firmalar vagon ve lokomotif alarak veya TCDD'den kiralayarak yolcu ve yük taşıyabilecek. TCDD'nin, 'Trenini al, gel' isimli bu projesi, hem yolcu taşıyan seyahat acentelerinde hem de yük taşıyan lojistik şirketlerinde ciddi bir hareketlenmeye yol açtı. Firmalar yatırım için çalışmalara başlamış durumda.
Taşımacılık masraflarını yarı yarıya azaltacak bu olanaktan yararlanmak isteyen 10'dan fazla firma TCDD'nin kapısını çaldı. Hepsi, görüşmeler yaptı ve fizibilite çalışmalarına başladı. Bazıları vagon siparişi verdi. Daha önceden yük taşımacılığı için vagon alanlar, hat kiralamak için vagon sayılarını artırma kararı aldı. Seyahat acenteleri de yolcu taşımacılığında fiyatları yarı yarıya düşürmesi beklenen proje için hızlı tren sisteminin faaliyete geçmesini bekliyor.

Lojistikçilerden büyük ilgi var
Arkas, bu iş için yeni bir şirket kurdu. Şu ana kadar 4.5 milyon dolar civarında yatırım yaptı. 50 yeni vagonla, toplam vagon sayısını 100'e çıkardı. RCL, fizibilite çalışmalarını bitirdi. Vagon ve konteyner yatırımı yaptı. Nisanda getiriyor. 2005'te 120 vagon, 240 konteyner sahibi olmayı hedefliyor.
Ortadoğu Nakliyat Türk Cumhuriyetleri, Irak hattında 30 vagonla faaliyete geçmeyi düşünüyor. Mars Logistics, 1.5 yıldır proje üzerinde çalışıyor. Kursan Plastik, kendi sistemini kuracak. Marvel International, yabancı ortağını proje için ikna etti, ilave demiryolu yapımı gibi projeleri var. Borusan Lojistik, 'demiryolları ve kara yolu ile kombine taşımacılık' yapmak istiyor. Farklı noktalarda tren yolu lojistik üssü kuracak. Birinci aşamada TCDD vagonları ve lokomotifleri ile taşıma yapacak. Sonraki vagon satın alma ve modifikasyonu uygulamaları gerçekleştirecek. Üçüncü aşamada da 'demiryolu lojistik merkezleri' kuracak. Depolama, vagon yükleme ve tahliye rampaları, Cross Docking hizmetleri verecek.

Üç şirket yolcu taşıyacak
Horoz Lojistik, ithalat vagon kapasitesini 150'ye çıkaracak. Kara Konteyner Terminalleri, liman - terminal bağlantıları yapacak. Lojistik merkezler ile üretim noktaları arasında kılçık hatlar kurulacak. Yatırımı maliyet çalışmaları yapıyor. Erdemir, kendi lojistik şirketini kurdu. 'Rail Ferry' projesi ile trenleri feribotla taşıyacak. Ereğli ve Zonguldak limanlarına platformlar kuracak.
Yolcu taşımacılığı ile ilgilenen firmalar arasında Ulusoy, Varan ve Metro Turizm var. Ulusoy, öncelikle 'hızlı tren projesi'ni bekliyor. Çünkü, ancak bu takdirde, karayolu ile rekabet edebilecek bir demiryolu taşımacılığının yapılabileceğini düşünüyor. Şirket İstanbul - Ankara hattı ile ilgileniyor. Yolcuların içinde duş alabilecekleri, müzik dinleyip film izleyebilecekleri özel bölümlü vagonlar yaptırmak istiyor. İstasyonlara da özel VIP salonları yaptıracak. Varan da Ankara - İstanbul arasındaki hızlı tren projesinin bitmesini bekliyor. Fizibilite çalışmasını bitiren Metro Turizm, TCDD ile görüştü. Hat kiralamayı düşünüyor. Vagonları da TCDD'den kiralayacak. Yolcuları son istasyonlardan servislerle taşıyacak. Şirket servis araçlarını da 60 yeni Iveco araçla yeniliyor.

Yabancılara da açık
TCDD'nin gündeminde olan yalnızca hat ve vagon kiralamak değil. Kurum, aynı zamanda yap - işlet - devret ile hat inşa ettirmek de istiyor. Bunun için öncelikle Konya - Ankara hattı ile, Bursa'yı Ankara - İstanbul hattına bağlayacak 60 kilometrelik hat için ihale hazırlıkları yapılıyor. Gerek taşımacılık, gerekse hat yapımı işleri yerli - yabancı bütün firmalara açılıyor.
Şirketler, hat yapım maliyetlerinin karayolu yapım maliyetine göre ucuzluğu, taşıma güvenliği ve taşıma maliyetlerinin karayoluna göre çok daha ucuz olması nedeni ile 'Trenini al, gel' projesine büyük ilgi gösteriyorlar. Tren yolu taşımacılığı yapan şirketler, büyük rekabet avantajı yakalayacak. Ayrıca Türkiye Uluslararası Ray Sistemi'ne de dahil olacağından, yalnızca yurtiçi değil, yurtdışı taşımalarda da demiryolu giderek önemli bir seçenek haline gelecek. Bütün şirketler bu olanaktan yararlanmak istiyor. Ancak, TCDD, YPK kararı çıkarmasına rağmen yönetmelikleri hazırlamış değil. Hâlâ muğlak konular var. En büyük beklenti de hızlı tren projelerinin gerçekleşmesi. Çünkü ancak o zaman karayolu ile rekabet edebilecek hızlı ulaşım olanağı sağlanmış olacak. Şu anda AB üyesi ülkelerde şehirlerarası ulaşımı 330 km. hıza çıkaracak planlar gündemde. Avrupa'da demiryolu taşımacılığı çok gelişmiş durumda.

919 vagon sipariş verildi
TCDD'nin vagon kiralayanlara yüzde 50, yurtdışından temin edenlere yüzde 45 oranında taşıma ücreti indirimi uygulaması kapsamında yurtdışından 919 adet vagon getirilmek üzere protokol imzalanmış, 331 vagonun da girişi yapılmış.
Türkiye'de de vagon yapan kuruluşlar var. Türkiye Vagon Sanayi (TÜVASAŞ) son zamanlarda yüksek kaliteli vagonlar da yapıyor. Ancak şu ana kadar vagon siparişi veren şirketler, yurtdışına sipariş verdiler.
TÜVASAŞ'ta bir vagon 8 ayda üretiliyor ve 500 bin - 1 milyon dolar arasında bir maliyeti oluyor. Vagon maliyetleri kullanılacak hatta, trenin türüne göre değişiyor.
Bu arada, demiryollarının Avrupa Birliği standartlarına uyumuna yönelik çalışmalar da sürdürülüyor. Altyapı çalışmaları ile eşzamanlı olarak yürütülen demiryollarının modernizasyonu çerçevesinde, TCDD Genel Müdürlüğü'nün elinde bulunan tüm vagonlar, AB standartları doğrultusunda revizyondan geçirilecek. TÜLOMSAŞ'ta tüm tren ve metro vagonlarının fren sistemleri yeniden dizayn edilecek. TÜLOMSAŞ'ın kendi tesislerinde yaptığı vagonlar maksimum 90 km. hıza sahip ve 18 ton dingil basıncı ağırlığında olurken, bu oran AB ülkeleri standartlarına çekilecek. Vagonlar hız olarak 120 km.ye, dingil basıncı ağırlığı ise 20 ton düzeyine çıkarılacak.

Ulusoy Genel Müdürü Mustafa Yıldırım: 'İstasyonlara VIP salonları kuracağız'
"Hızlı tren projesinin bitmesini bekliyoruz. Biz de o süre içinde projemizi geliştireceğiz. Vagonlarımız, mevcut vagonlar gibi olmayacak. Bilet fiyatları da 30 milyon lirayı geçmemeli. Rekabet de artacaktır. Otobüsçüler yaşamak için fiyatlarını 5 milyon liraya bile çeker. Şu anda fizibilite çalışmaları yapıyoruz. İstanbul - Ankara yolu bizim için çok cazip. Bu projeye 2005 yılı sonuna kadar dahil oluruz. Biz, projemizde trenin içinde insanların duş alabilecekleri, müzik dinleyebilecekleri, film izleyebilecekleri özel bölümler olmasını düşünüyoruz. Hatta istasyonlara yolcularımıza özel VIP salonları yaptıracağız."

METRO Genel Müdürü Sinan Solok: 'Fizibilite yaptırdık, biz hazırız'
"TCDD ile görüştük. Ankara - İstanbul arasında taşıma yapmak istiyoruz. Bunun için hat kiralamayı düşünüyoruz. TCDD'nin eski genel müdürlerinden birine fizibilite yaptırdık. Ortaya 70 - 80 sayfalık bir doküman çıktı. Fizibilite sonucuna göre 'koltuklu' taşıma fizibl, yataklı taşıma ise değil. Ayrıca vagon yaptırmak da fizibl değil, biz TCDD'den kiralamayı düşünüyoruz. Ancak aynı vagonlarla, aynı tipte bir yolculuk cazip olmaz. Farklılaşmamız gerekiyor. Bu da seyahat süresince verilecek hizmetler ve servis hizmetleri ile ayrışabilir.
TCDD niyetli ama tam olarak hazır değil. Bugün gidip istesem bir yönetmeliği yok. Bana saat garantisi verilmesi gerekli. Yolcumu 9 saatte götüremem. 7 saatte gideceği garantisi olmalı. Bunun için görüşmeye de gittik. İyi bir yatırım olacağını düşünüyoruz. Kiralar için düşünülen rakamlar makul. Bizim bilet satış sorunumuz yok. 570 acentemiz var. Yolcu taşımacılığında yüzde 12 - 13 pazar payına sahibiz. Bu arada otobüs filomuzu da sürekli yeniliyoruz. 22 Setra alıyoruz. 60 Iveco alıyoruz. Servislerimizin tamamını sıfırlayacağız."

Varan Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı: 'Hızlı tren hattını bekliyoruz'
"Bu projenin bir özelliğinin olması gerekiyor. Yolcuya otobüstekinden daha farklı ve konforlu birşey sunmak lazım. Konfor nasıl sağlanır? Yatarak seyahat imkânı sağlarsınız ya da daha kısa bir zamanda gitme imkânı sağlarsınız. Demiryollarını kullanarak yolcularımıza böyle bir hizmet sunabileceksek neden olmasın? Otobüsten daha uzun zamanda olursa bunun bir anlamı olmayacaktır. Eğer bu sağlanırsa tabii ki bu işte varız. Biz Varan olarak Ankara - İstanbul arasındaki hızlı tren yolu projesi bitince bu işe girmeyi düşünüyoruz. Bu projeye kesinlikle dahil olmak istiyoruz. Sanırım bu süreç iki seneyi bulacaktır."

• 8.671 km.si anahat, 2.277 km.si de ikincil hat olmak üzere toplam 10.948 km. demiryolu ağı bulunuyor.
• TCDD'nin yetkili yolcu bileti satışı yapan 50 adet anlaşmalı
acentesi var.
• Demiryolunun yolcu taşımacılığındaki payı yüzde 2 (son 50 yılda yüzde 38 gerilemiş), yük taşımacılığındaki payı yüzde 4 (son 50 yılda yüzde 60 düşmüş).
• 2003 yılında demiryolu için ayrılan ödenek 228.6 trilyondu. 2004 yılında demiryolu için ayrılan ödenek miktarı 238.3 trilyon oldu. Kuruluş, kendi kaynakları da dahil, bu yıl 800 trilyonluk
yatırım yapacak.
• Başlatılan projeler tamamlandığında İstanbul Boğaz Tüp Geçiş dahil doğu - batı aksında 2000 km. sürat demiryolu tamamlanacak.
İstanbul - Ankara arası 3 saat; İstanbul - Sivas arası 5 saat; İstanbul - Kayseri arası 5 saat; İstanbul - Erzincan arası 6 saat; İstanbul - Erzurum arası 7 saat; Edirne - Kars arası ise 12 saat olacak.

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, demiryollarının özel sektöre açılması ile ilgili YPK'dan bir 'çerçeve karar' çıktığını, yolcu ve yük taşımacılığını açmak istediklerini söyledi. Daha kârlı olması nedeniyle, önceliği yük taşımacılığına vereceklerini belirten Karaman, "Şartname hazırladık. Özellikle Irak'a yönelik taşımalarda ihtiyaç var. Erdemir, demir taşımacılığı için ilgileniyor. Başka firmalar da ilgileniyor. Devlet nasıl karayolları yapıyor, üzerinden herkes arabası ile kamyonu ile geçiyorsa demiryollarında da aynı sistemi getirmek istiyoruz. Hat kiralayan bize haber verecek, ona yol verip sinyalizasyonu ayarlayacağız. Bizim yapmak istediğimiz işletmecilik ile altyapıyı ayırmak. İşletmecilikten çıkmak istiyoruz" dedi.
Karaman'ın verdiği bilgiye göre, sistem şöyle işleyecek: Hat kiralayan kilometre başına ücret ödeyecek. Benzer uygulamada Avrupa'da hat kiralayan kilometre başına 2 ile 5 euro arasında ücret ödüyor. TCDD ise alt sınırdan 2 euro'dan başlamak istiyor. Tren kiralayacak kadar fazla yükü olmayana da alt sistemlerle olanak tanınacak. Sadece hat kiralama değil, yap - işlet - devret modeli ile hat yaptırılması da gündemde. TCDD, bu sistemi öncelikle Konya - Ankara - İstanbul ile Bursa'nın 60 kilometrelik bir hatla Ankara - İstanbul hattına bağlanması için uygulayacak. Konya yolunun düşünülmesinin nedeni, yolcu taşımacılığı açısından cazip oluşu. TCDD, yolcu taşımacılığı yapmak isteyenlere 'yolcu garantisi' verecek.

'10 firma ile görüşüyoruz'
Vagonu ve lokomotifi isteyene TCDD yaptıracak. Karaman, "Bizim yapma imkânımız var. Kuruluşlarımız vagon üretimi yapıyor. İsteyene mevcut vagonlarımızdan kiraya da vereceğiz" diyor.
TCDD Yük Taşımacılığı Başkanlığı da konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı:
"Özel sektörün altyapıyı kullanarak her türlü çeken, çekilen (lokomotif ve vagon) araçlarıyla demiryolu taşımacılığı yapmasına olanak sağlamak amacıyla ana statüsünde değişiklik yapıldı. Buna istinaden mevzuat çalışmaları tamamlanmak üzere. Konuyla ilgili olarak, Adapazarı, Afyon, Aksaray, Amasya, Bilecik, Bozüyük, Çanakkale, Çankırı, Çorlu, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, İskenderun, Isparta, Kahraman Maraş, Karabük, Karaman, Kütahya, Malatya, Mersin, Samsun, Sivas, Uşak, Zonguldak , İstanbul, İzmir, Ankara, Eskişehir, Kocaeli, Konya, Manisa, Adana, Gaziantep, Çorum ve Edirne olmak üzere 35 Ticaret ve Sanayi Odası başkanlığına yazılı bilgi gönderdik. Özel tren işletmeciliği konusunda 10 firmanın TCDD'den bilgi ve taşıma talebi oldu. Bu firmalarla görüşmeler devam ediyor."


Ar - Gü Yönetim Kurulu Üyesi Ali Ercan Güleç:
'Yeni bir şirket kurduk 50 vagon daha aldık, 100 vagonumuz oldu'
"Arkas, demiryolu taşımacılığı yapıyor. Geçen yıl Ar - Gü Demiryolu Taşımacılığı AŞ'yi kurduk. Özel lokomotif işletmeciliği yapacağız. Tarifeli trenler ve bunları destekleyecek özel tren istasyonları sayesinde, Türkiye'de demiryolu taşımacılığının önü açılacak. 4.5 milyon dolar civarında yatırım yaptık. 2004 hedefimiz sistemimizi yaygınlaştırmak. Devreye giren yeni 50 vagonumuzla toplam vagon sayımız 100'e ulaştı. Şu anda 50 vagon ile Yenice - Derince hattında haftada karşılıklı 4 blok çalıştırıyoruz. Bandırma - Yenice ile Bandırma - İzmir Limanı arasında da haftada birer blok tren çalıştıracağız. İstasyon sayımızı artırarak, kendi lokomotiflerimizi devreye sokarak ithalat, ihracat ve transit taşımalara başlayacağız."

Kursan Plastik Genel Yönetmen Asistanı Şule Çiftçi:
'Proje kesinleşirse, sistemimizi kurarız'
"Demiryollarından kendi sistemimizi kurarak faydalanmak istiyoruz. 'Trenini al, gel' projesi kapsamında ağustos ayında ne yapabiliriz diye görüşmeler yaptık. Ancak olumlu sonuç alamadık. Çünkü bizim görüşme yaptığımız sıralarda kesin bir durum yoktu, bu konu sonuçlanmamıştı. Dolayısıyla biz de bu konuyu bir süre için askıya aldık. Ve şu an farklı yatırımlara yöneldik. Ama proje sonuçlandığında tekrar değerlendirebiliriz. Fizibilite etüdü yapılıp uygun görülürse demiryollarından kendi sistemimizle yararlanacağız."

Ortadoğu Nakliyat Genel Müdürü Bülent Keklik:
'30 vagonla faaliyete geçeceğiz'
"TCDD'nin politikası netleşince, tavrımız netleşecek. İlk etapta, Türk Cumhuriyetleri, Irak hattı için tahminen 30 vagonla faaliyete geçmeyi düşünüyoruz. Önce kiralayacağız. Sonra rantabiliteye göre vagon yaptıracağız. Demiryollarımıza işlevsellik kazandırmak için DPT tarafından 1983 - 1990 yılları arasında master plan yapılmıştı. Fakat maalesef faaliyete geçemedi. 8 bin 500 km. demiryolu ağı yetersiz, tek hattır ve standartları bozuktur. Bu yapılanma hız limitini ve nakliye kapasitesini ve rantabilitesini minimize etmektedir. Çift hat olma zorunluluğu var. Kur çapı 6 bin metrenin üzerinde demiryollarına ihtiyaç var."

Mars Logistics İthalat Sorumlusu Ali Tulgar:
'Doğu Bloku ülkelerinden vagon kiralayabiliriz, hatlar yayılmalı'
"Bu projeye çok sıcak bakıyoruz, araştırma aşamasındayız. Pek çok avantaj sağlayacak. Biz projeye yaklaşık 1.5 sene içinde dahil olmayı düşünüyoruz. Bunun için Doğu Bloku ülkelerinde kullanılmayan vagonları kiralama yoluna gidebiliriz. Bu işe çok erken yatırım yapan firmalar biliyorum. Çok büyük depo yatırımı yaptılar ama henüz bir şey netleşmediği için beklemedeler. Tek dezavantajı ise hatlar Türkiye'nin her yerini kapsamadığı için sınırlı bir bölgede olacak olması. Hatları Türkiye geneline yaymak ise oldukça maliyetli olacaktır."

Özü Aydın Genel Müdürü Özcan Salkaya:
'120 vagon, 240 konteyner için yatırımlarımıza başladık'
"Bize bağlı RCL, sekiz aydır demiryolu taşımacılığı yapıyor. 'Trenini al, gel' projesi kapsamında yeni görüşmeler yapıyoruz. Fizibilite çalışmalarımızı bitirdik. Vagon ve konteyner yatırımı yaptık. Nisanda getiriyoruz. 2005'te hedefimiz elimizde 100 - 120 vagon, 240 konteyner olması. 2005'te ayrıca bir lokomotif, bir de hem karada hem de demiryollarında hareket edebilen manevra makinesi yatırmımız var. TCDD Gaziantep Konteyner Kara Terminali işletmeciliğini ihale yoluyla aldık. İşletmeciliğini yaptığımız terminallerin sayısını artıracağız."

Marvel International Plan ve Proje Müdürü Erdal Yılmaz:
'İlave hat yapmayı düşünüyoruz'
"Bu büyük bir proje. Yabancı ortaklarımızla görüşmeler yapıyoruz. İnceleme safhasındayız. Bu proje ile kesinlikle ilgileniyoruz. Sonuçta demiryolları ile mal nakli daha ucuz. Ancak biz bu projeyi geniş çaplı olarak gerçekleştirmeyi düşünüyoruz. İlave demiryolu yapımı gibi projelerimiz var. Ama bunlar oldukça büyük bir yatırım gerektiriyor. Bu nedenle daha inceleme aşamasındayız, daha 'işe giriyoruz' diye karar vermedik."

Erdemir Yönetim Kurulu Başkanı Recai Berber:
'14 milyon dolarlık yatırım yaparak trenleri feribotla taşıyacağız'
"Trenini al, gel' projesine Mayıs 2003'te başvurduk. Ereğli ile Zonguldak arası 30 km. ama demiryolu bağlantısı için başvuruda bulunduk, olmadı. Bizim şimdi bir 'Rail Ferry' projemiz var. Trenleri feribotla taşıyacağız. Kendi lokomotifimiz ve kendi vagonlarımızla taşıma yapabileceğiz. Bunun için 13.9 milyon dolarlık yatırımla Ereğli ve Zonguldak limanlarına platformlar kuracağız. Kendi demiryolu taşımacılığımızı yaptığımızda hat kirası, işletme giderleri dahil yüzde 50 tasarruf sağlayacağız. Geçen ay Erdemir Lojistik'i kurduk. Özel sektörle birlikte demiryolu taşımacılığında verimsizlik kalkacak, maliyetler düşecek."

Borusan Lojistik Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Dölen:
'Maliyet avantajı olacak, demiryolu lojistik merkezleri kuracağız'
"Projeyle ilgileniyoruz. Demiryolu taşımacılığının maliyet avantajı yadsınamaz. Planımız 'demiryolları ve karayolu ile kombine taşımacılık. Çalışmalarımız sürüyor. Orta vadede, Türkiye'nin farklı noktalarında tren yolu lojistik üssü kurma ve vagon alımı planlarımız var. İstanbul-Ankara, İstanbul-Adana-Mersin-Gaziantep, İzmit-Afyon-Konya, İzmit-Denizli, İzmit-Eskişehir-İran, İzmit-Irak hat projeleri üzerinde çalışıyoruz. Önce TCDD vagonları ile taşıma, sonraki adımda vagon satın alma ve modifikasyonu uygulamaları olacak. Üçüncü ve son aşamada, depolama, vagon yükleme ve tahliye rampaları, Cross Docking hizmetleri veren lojistik merkezleri kuracağız."

Horoz Lojistik İcra Kurulu Başkanı Taner Horoz:
'Kara konteyner terminalleri kurabiliriz, 150 vagonumuz olacak'
"Konuya yakınız. Uzun süredir Türkiye'de yurtiçi ve yurtdışına vagon taşımacılığı yapıyoruz. İthalat vagon yükü taşımacılık kapasitesini yakın bir süre içerisinde aylık 150 vagonun üzerine çıkarmayı planlıyoruz. İkinci adım olarak lojistik merkezler ile üretim noktaları arasında kılçık hatlar kurulur. Ana hedefimize bu tür merkezlerin oluşturulması ve işletilmesi. Taşınmaz ve hareketli ekipman yatırımı maliyet çalışmamız devam ediyoruz. Fizibilite çalışmalarına göre karar vereceğiz. Merkezlerin oluşumunu müteakiben özellikle karayoluna alternatif olacağını bekliyoruz."




BUSINESS


Ray yap işlet, trenini al gel, yolcu veya yük taşı!
Editörden
Baba Bush'un torpiliyle ABD'lilere gömlek sattı
Boğaziçili 'ufak kızlar' 7 bin kişiye iş buldu
Kunduracı çırağıydı...
İktidardaki kadınlar
Wal-Mart, raporuna yazdı: Gelebilirim!
Enrıco Coverı'yi zor ikna etti
Hortumcunun yöneticisine 'protokol koruması' kalkıyor
Kazanan ve kazandıran arasında 'paylaşım etiği'
Bizim Ören Bayan, Fransa'da 'Madame Tricote' olacak
Apartman ortak alanlarının kira geliri nasıl vergilenecek
İkizdereli Osman Yıldız'ın 'likapa' bahçesinde umut var
Mel Gıbson, Hz. İsa'nın çivilerinden de kazanıyor
Lula, 'IMF karşıtı cephe' kuruyor
Her şey güzel mi olacak?
IBM'in 24 bin patenti var
Bir gecelik konaklama 8 bin dolar

16 Eylül 2019 Magazin Bülteni.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber