01.05.2018 01:30 | Son Güncelleme:
Duygu Erdoğan

Enerji üssü Türkiye

Türkiye’nin bir enerji üssü ve köprüsü olarak dünyadaki önemi giderek artıyor. Rus doğal gazını Türkiye’ye ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya iletecek olan TürkAkım hattının ilk kısmı tamamlandı.

Rus doğal gazını Türkiye’ye ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacak olan TürkAkım Doğal Gaz Boru Hattı projesinin ilk hattı  tamamlandı. Dünyanın en büyük inşaat gemisi olan, TürkAkım Doğalgaz Boru Hattı’nın derin sulardaki kısmını döşeyen Pioneering Spirit (Öncü Ruh), yaklaşık 10 aylık yolculuğunun ardından Türkiye kıyılarına dün ulaştı. Böylece TürkAkım’ın Türkiye’ye doğal gaz tedarik edecek ilk hattının derin deniz kesimi tamamlanmış oldu. 

Açık deniz boru döşemesi 7 Mayıs 2017’de Rusya’da Anapa şehri kıyısında başlayan proje, Türkiye’de Kıyıköy’e geldi.

Milliyet’in, Kıyıköy’e gelmesine günler kala ziyaret ettiği Pioneering Spirit gemisi, İsviçreli şirket Allseas tarafından geniş petrol ve doğalgaz platformlarının tek hamlede kaldırılarak kurulması ve çok yüksek ağırlıktaki boru hatlarının döşenmesi için kullanılıyor.

Bu kapsamda özel olarak tasarlanan dev gemi, açık deniz operasyonlarına Ağustos 2016’da başladı. TürkAkım geminin ilk boru döşeme işi oldu.

İlk gaz 2019 sonu

Pioneering Spirit ziyareti sırasında projeye ilişkin güncel bilgiler veren TürkAkım Sözcüsü Sander van Rootselaar, projenin tamamının maliyetinin 7 milyar dolar olacağını hatırlatırken, ikinci hattın da Türkiye Münhasır Ekonomik Sınırı’na kadar 224 kilometre döşendiğini vurguladı.

TürkAkım, 2 bin 200 metreyi bulan derinlikteki sularda döşenen bu büyüklükteki ilk boru hattı. Boru hatlarından biri, Türkiye piyasasının ihtiyacını karşılarken, diğeri Türkiye - Avrupa sınırına uzanarak Güney ve Güneydoğu Avrupa’ya Rus doğalgazının güvenilir şekilde tedarikini sağlayacak.

Van Rootselaar, projenin Avrupa’ya ilerleyecek kısmı için de Boru Hatları ile Petrol Taşıma AŞ (BOTAŞ) ve Gazprom’un ortak bir şirket kuracağını, bu şirket için görüşmelerin sürdüğünü belirterek, şunları söyledi:

“TürkAkım inanılmaz hızlı bir gelişmeye girdi. Açık deniz boru döşeme kısmı sığ sularda 7  Mayıs 2017’de başladı ve artık ilk hattın sonuna gelindi. Açık denizdeki ikinci hat için bütün izinleri aldık. Türkiye’deki kara kısmının inşaatları başladı ve Rusya’daki kara kısmının inşaatı da Aralık 2019’dan önce bitecek. Bu tarih itibarıyla Türkiye’ye doğal gaz aktarımı başlayacak. TürkAkım doğrudan Türkiye’ye ulaşacak bir hat. Eski kaynaklar yerine son teknolojiyle geliştirilen bu projeden sağlanan doğal gaz, Türkiye için büyük bir avantaj.”

Enkaza göre rota!

Şu ana kadar 74 binden fazla boru kaynağı yapıldığını aktaran Pioneering Spirit’in Kaptanı Loek Fernengel, “Boru döşeme işi esnasında deniz dibinde uçak enkazlarına ve arkeolojik alanlara rastladık. Her seferinde yeni bir rota belirledik, bunlara rağmen hedefimize zamanında ulaştık. Artık bu görevimizi tamamladık. TürkAkım’ın ikinci hattını tamamlamak için 2018’in 3. çeyreğinde Karadeniz’e geri döneceğiz” dedi.

Balıkçılar düşünüldü

Boru hatlarının kıyıya ulaştığı noktada kendi şirketlerinin yetki ve sorumluluğundan çıktığını, kara kısmındaki boru hattının BOTAŞ tarafından döşeneceğini dile getiren van Rootselaar, BOTAŞ’ın bu kısım için Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) sürecinde olduğunu söyledi.

Projenin kara kısmının geldiği Kıyıköy’de insanların çoğunun gelir kaynağının balıkçılık olduğunu vurgulayan van Rootselaar, bunları göz önünde bulundurarak boru geçişi için en kuzey noktanın seçildiğini kaydetti. TürkAkım Doğalgaz Boru Hattı Projesi her biri 15.75 milyar metreküplük 2 hattan oluşuyor. Toplam 31.5 milyar metreküp kapasiteli boru hatlarından ilki Türkiye’ye doğalgaz arzı sağlarken, diğer hat Türkiye üzerinden Avrupa’ya ulaşacak. Avrupa’ya gidecek ikinci hattın çıkış noktası için Bulgaristan ve Yunanistan gibi ülkelerin adı geçerken, görüşmeler sürüyor.

2.5 Eyfel Kulesi!

Dünyanın en büyük inşaat gemisi olan, TürkAkım için 40 milletten 562 kişinin görev yaptığı Pioneering Spirit, 48 bin tonluk vinç kaldırma kapasitesiyle tek seferde 2.5 Eyfel Kulesi’ne eşit ağırlıkta yük kaldırabiliyor. Gemi, denizlerdeki petrol ve doğalgaz platformlarını 8 saniye içinde kaldırabiliyor. Pioneering Spirit’in genişliği 382 metre ve uzunluğu 124 metre. Depolama alanında azami dört günlük boru depolayabilen gemiye, sürekli boru tedariki sağlanıyor.

Yiyecekler Türkiye’den

Pioneering Spirit gemisinde 12’şer metre uzunluğundaki iki boru birleştirilerek, 24 metreye ulaşan bu borular deniz altına indiriliyor. Böylece, gemi iki borunun birleştirilmesinden sonra hareket edip her 24 metrede bir duruyor. Bir kontrol gemisi de Pioneering Spirit’i takip ediyor.

Elektrik ihtiyacını 88 megavat kapasiteli sekiz jeneratörle karşılayan Pioneering Spirit’e yakıt olarak 21 milyon litre dizel yüklenebiliyor.

Gemide her çalışan için ayrı oda, dinlenme alanları bulunuyor. Çalışanlar genelde 5 hafta boyunca günde 12 saat çalışıyor. İzinleri ise 5 hafta olarak uygulanıyor. Gemide haftada 250 kilogram pirinç ve 11 bin yumurta tüketiliyor. Yiyeceklerin büyük bir kısmı Türkiye’den sağlanıyor.

Eşiği aştık

Rus enerji devi Gazprom Başkanı Aleksey Miller, “Birinci hatla önemli bir eşik aşıldı. TürkAkım, Türkiye ve Avrupa’nın enerji güvenliğine tartışılmaz bir katkı yapacak” dedi.

 

 

 

 

 

Bu habere ifade bırak
  • 1Mutluyum
  • 0Şaşkınım
  • 0Kararsızım
  • 0Kızgınım
  • 0Üzgünüm
Toplam Oy1