Eurovision 2019'un ilk yarı finaline Avustralya damga vurdu

Ve bir Eurovision haftasına daha adım attık... Bu yıl İsrail'de düzenlenen 2019 Eurovision Şarkı Yarışması'nın ilk yarı finali yapıldı. Ulusal elemede kriz yaşadığı için yarışmadan çekilen Ukrayna'nın sürprizi yüzünden bu yarı finalde 17 ülke yarıştı. Peki hangi ülkeler bu yarı finale damga vurdu? Hangi ülkeler hayal kırıklığı yarattı? Gelin, geceye Molatik olalım...

Eurovision 2019'un ilk yarı finaline Avustralya damga vurdu

İkinci yarı final daha zor

İkinci yarı final daha zor

Eurovision, 2004'ten önce sadece bir gecelik bir etkinlikti. İstanbul'da düzenlenen Eurovision Şarkı Yarışması'nda ilk defa 'iki yarı final, bir final' sistemine geçilmişti. İlk yarı final salı, ikinci yarı final perşembe, büyük final de cumartesi gerçekleşmeye başlamıştı. Yarı finallerde yarışacak ülkelerin belirlenmesi ise elbette çeşitli faktörler dikkate alınarak yapılıyor.

Gayet adaletli seçimler söz konusu. Ancak her yıl olduğu gibi bir yarı final, tamamen şans faktöründen ötürü diğerine göre çok daha zor oluyor.

İşte salı akşamı gerçekleşen ilk yarı final, perşembe günkü 'devler'le karşılaştırıldığında epey deneysel, epey 'kolay' kaçıyordu. Bu şarkılardan birçoğu ikinci yarı finalde yarışsa kafadan elenir açıkçası...

'Neo-folk', 'pop-opera', 'techno-punk'...

'Neo-folk', 'pop-opera', 'techno-punk'...

Tabii ne kadar 'kolay' bir yarı final dersek diyelim yine de sürprizler sonuçlar, enteresan performanslar yaşandı bu yarı finalde.

Portekiz 'neo-fado', İzlanda 'techno-punk', Avustralya 'pop-opera', Finlandiya 'EDM', Polonya 'neo-folk' diyebileceğimiz şaşırtıcı şarkılarla yarıştı bu yarı finalde. Bu iddialı yarışmacılardan kiminin yüzü güldü, kimi ise hüsran yaşadı...

O zaman hemen ilk bombayı açıklayalım: Bu yarı finalin en büyük sürprizi Avustralya'ydı. Kate Miller-Heidke'nin 'pop-opera' türündeki şarkısı 'Zero Gravity' efsanevi bir performansla sahneye taşındı.

Uçarak söylenen şarkı, beklentilerin de üzerine çıkarak büyük alkış topladı. Ve Avustralya bir anda bahislerin en büyük favorilerinden birine dönüştü.

Avustralya mest etti, Portekiz üzdü

Avustralya mest etti, Portekiz üzdü

Avustralya'nın -en azından performans olarak- Eurovision'a damga vurması elbette tahmin ediliyordu. Ancak Kate Miller-Heidke'nin aslında zor bir şarkıyı kusursuz performansıyla çok iyi satması, o kadar da beklenmiyordu. Bu bağlamda cumartesi gecesi en büyük 5 favoriden biri olmayı başardı Avustralya...

Geceye olumsuz anlamda damga vuran olay ise tabii ki Portekiz'in elenmesiydi... Conan Osiris'in koreografisinden bestesine her şeyiyle müdahil olduğu 'Telemoveis' bıçak sırtı bir şarkıydı. Ancak beklenen etkiyi yaratmadı. Portekiz'in elenmesinin en büyük sebebinin jüri oylarından düşük puan olması olduğunu düşünüyorum.

Aksi takdirde Eurovision sahnesinde fark yaratan 'Telemoveis' performansının elenmesi gerçekten çok ama çok büyük bir haksızlık...

Ve Serhat finalde!

Ve Serhat finalde!

Türkler için bu yarı finalin bir başka önemi vardı tabii ki... Daha önce de San Marino adına yarışan Serhat, bu yıl daha iddialı bir şarkıyla katıldı yarışmaya. Her ne kadar bahislerde son sıralarda yer alsa da Serhat'ın 'Say Na Na Na' adlı şarkısı, 17'nci sırada sahneye çıkmasının avantajını yaşadı.

Eğlenceli bir performans da eklenince sürpriz bir şekilde Serhat'ı finalde gördük. Elbette biz Türkler için inanılmaz gururlu bir andı. Serhat'ın zor olanı başarması gerçekten de takdire şayandı.

Şarkının sonlarında Serhat'ın 'Bir-İki-Üç' derken içi cız etmeyen var mı gerçekten? Serhat, bütün tebrikleri hak etti cidden...

İzlanda için önlem alındı

İzlanda için önlem alındı

Bu yılın en provokatif, en tartışmalı performansı ise İzlanda'dan geldi... 'Techno punk' türündeki şarkı oldukça marjinal, oldukça sıra dışıydı. Ancak daha da 'diken üstünde' olunması gereken şey, Hatari grubun tavrıydı.

Özellikle yayıncı kuruluş, İzlandalı grubun sahnede yapabileceği her türlü kışkırtıcı harekete karşı önlem aldıklarını duyurmuştu. Zaten grup, performansını bitirdikten sonra 'söz hakları' elinden alındı ve reji derhal bir sonraki yarışmacının VTR'sini ekrana getirdi. Bu da zaten yayıncı kuruluşun, gruba ne kadar güvenmediğinin kanıtıydı.

Tamta dezavantajına rağmen golü attı

Tamta dezavantajına rağmen golü attı

Geçen yılın ikincisi olan Güney Kıbrıs Rum Kesimi'nin bu yılki performansı merakla bekleniyordu. 'Fuego'ya oldukça benzeyen 'Replay' şarkısı gecenin açılışını yapan şarkıydı.

Yunanistan'da ciddi bir müzik kariyeri olan Tamta, profesyonel bir şarkıcı olmasının hakkını verdi, çok iyi bir performansla akılda kalan bir sahneye imza attı. Üstelik de ilk sırada sahne almasına rağmen!

Tamta'nın büyük finalde en azından ilk 10'a muhakkak kalması lazım.

Sırbistan kusursuza yakındı

Sırbistan kusursuza yakındı

Sırbistan, gecenin en iyi performanslarından birine imza attı diyebiliriz rahatlıkla. Nevena Bozovic'in sahnesi, şarkısı, vokali kusursuza yakındı. Son yıllarda yarışmada bir hayli eksilen "Balkan slow'u" açlığımız da 'Kruna' ile son bulmuş oldu.

Nevena Bozovic'in Televoting'ten ne kadar oy aldığını tahmin etmek güç. Ancak jürinin büyük sempatisini kazandığını ve jüri oylarında muhakkak en üst sıralarda olduğunu düşünüyorum açıkçası.

Estonya hatalarından ders çıkarmış

Estonya hatalarından ders çıkarmış

Estonya, gecenin "Acaba finale kalabilecek mi, yoksa kıl payı mı elenecek?" şarkıları arasındaydı. Aslında bir İsveçli olan Victor Crone'un 'Storm' performansı her ne kadar iyi olsa da, şarkıyı finale taşıran şey şarkıcının karizmatik hali (deri ceket ve spreyli saçlar) ve ufak tefek kamera oyunları, şakalarıydı.

Victor Crone eğer kendi ülkesi İsveç'in ulusal finalinde yarışsa asla birinci çıkamazdı. Estonya adına yarışması onun için büyük şanstı, net...

Estonya'nın jüriden ve televotingten dengeli puan aldığını düşünüyorum. Keza Victor Crone'un da Estonya Ulusal Eleme'deki hatalarından ders çıkarttığı da ortada tabii ki. Vokali çok daha iyiydi Eesti Laul'e göre.

Slovenya fazla sönüktü

Slovenya fazla sönüktü

Gecenin hayal kırıklığı yaratsa da finale kalan şarkısı ise bence Slovenya'ydı... 'Sebi' adlı şarkılarıyla özellikle dijital platformlarda çok sevilen Slovenya, beklentilerin aksine aşırı sıkıcı bir performansa imza attılar.

Kameranın dönüşleri olmasa şarkıyı dinlerken/izlerken uyuyakalabilirsiniz, o kadar sıkıcılardı. Ancak onları da Televoting oylarının kurtardığını düşünüyorum. Çünkü bu yılın en şahane, en modern şarkılarından biri 'Sebi'.

Nasıl birkaç yıl önce Belçika'ya 4'üncülük getiren Blanche'i performansından ziyade şarkının stüdyo kaydının başarılı olması kurtardıysa benzer bir durum Slovenya için de geçerli...

Belçika beklentileri karşılayamadı

Belçika beklentileri karşılayamadı

İlk yarı finalin en kötü performansı ise ne yazık ki Belçika'ya aitti. Eliot'un 'Wake Up' performansı o kadar sönük ve vasattı ki elenmekten kurtulamadı. Ki Belçika, bahislerde ilk 10'da gözüküyordu...

Çek Cumhuriyeti'nin eğlenceli sahnesi beğeni toplasa da şarkının jüri oylarından düşük puan aldığını düşünüyorum açıkçası... İlk yarı finalin sürprizlere açık halini ikinci yarı finalde göremeyeceğiz gibi gözüküyor. Çünkü ikinci yarı finalde çok daha iddialı ülkeler yarışıyor. Bakalım bizi neler bekliyor...

 

can.sisman@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak