Eurovision birincisi Netta'dan 'Bassa Sababa' taktiği

Eurovision Şarkı Yarışması bu yıl İsrail'in ev sahipliğinde düzenlenecek. Geçen yıl yarışmayı fantastik şarkısı 'Toy'la Netta kazanmıştı. Performansından imajına, enerjisinden mimiklerine akılda kalıcı bir performansa imza atmıştı Netta. Şimdilerde ise yeni bir single'la karşımızda...

Eurovision birincisi Netta'dan 'Bassa Sababa' taktiği

Çizgi film tadında

Çizgi film tadında

Netta, 'Bassa Sababa' adlı bir albümle sevenlerinin karşısına çıkmaya hazırlanıyor. Ona Eurovision'u kazandıran 'Toy' gibi, yine eğlenceli olmayı hedefleyen bir şarkıyla yoluna devam ediyor. 'Bassa Sababa' adlı albümüne adını veren şarkının klibi geçtiğimiz günlerde YouTube'ta yayınlandı. Pembe tonlarının ağırlıkta olduğu, çizgi film tadındaki video kısa zamanda ilgi toplamayı başardı. Eurovision'un hayran sitelerinde, şarkının aslında Eurovision için düşünüldüğü ancak daha sonra 'Toy'a karar verildiği belirtiliyor.

Beste zayıf

Netta'nın 'Toy' gibi olağanüstü enerjik bir şarkıdan sonra tekrar 'gaz' bir şarkıyla yoluna devam ettiğini görmek sevindirici. Ancak... 'Bassa Sababa'nın onu ileriye taşıyan bir şarkı olduğuna inanmıyorum. Bestesi zayıf kaçan, dinleyiciyi  eğlendirmek yerine yoran 'Bassa Sababa', hem önceki Netta hit'ini andırıyor ve aratıyor, hem de iddiasının altını doldurmak yerine eziliyor. Peki Netta tam olarak ne yapmak istiyor?

Yeterince ikna edici değillerdi

Yeterince ikna edici değillerdi

Biliyorsunuz, Eurovision'da birinci olmak önemli. Ama daha da önemlisi, küresel çapta başarı yakalamak. Ve Sertab Erener de dahil olmak üzere birçok isim, uluslararası çapta uzun vadeli başarı yakalayamadı. Loreen ve Helena Paparizou gibi isimler, birincilikleri sonrasında bir süre ses getiren işlerle karşımıza çıksalar da ya da markalarına yatırım yapıp solo kariyerlerine profesyonel yaklaşsalar da yeterince ikna edici olmadı bu başarılar. 

Yenilikçi ve yetenekliydi

Yenilikçi ve yetenekliydi

Açıkçası geçen yıl Eurovision'u Netta kazandığında umutlanmıştım. Avrupa çapında yepyeni bir yıldıza kavuştuğumuzu düşünmüştüm. Yenilikçi, trend, yetenekli, akılda kalıcı, nitelikli ve nicelikli bir stara kavuştuğumuzu düşünmüştüm.

Netta, ilgi çekici imajını karşılayan bir şarkıyla Eurovision'u kazandıktan sonra sessizliğe büründü. Aradan 6-7 ay geçti. Dedim ki, "Yok, Netta elinden geleni yapacak ve bombayı patlatacak..."

'Vasat şarkı iddialı video' formülü

'Vasat şarkı iddialı video' formülü

Bu hevesim, 'Bassa Sababa'nın melodisini duyunca kırıldı. Netta her ne kadar aceleci davranmasa da aradan geçen ayların acısını da çıkartamamış. YouTube yorumlarına baktığımda da benzer hayal kırıklıklarını yaşayanların azımsanmayacak ölçüde olduğunu fark ettim. Demek ki aklın yolun bir.

Peki Netta gibi akılda kalıcı bir farklılık sunan bir şarkıcı, neden 'Bassa Sababa' gibi 'vasat şarkı & ihtişamlı, iddialı video' taktiğini seçmiş olabilir?

Az maliyet, çok erişim

Az maliyet, çok erişim

Netta'nın 'güvenli' oynadığını düşünüyorum. Yani, son yıllarda YouTube yükselişte. Dünya çapında böyle. Ve single başarıları, ödül törenleri, gösterişler, konserler... Eski usullerin pek de bir önemi kalmadı. Dinleyiciler artık edilgen olmayı tercih ediyor. Büyük ve masraflı prodüksiyonlar yapılamıyor. Az maliyet ile çok erişim hedefleniyor. Bunlar hep YouTube sayesinde ortaya çıkan yeni dinamikler. Şarkıcılar artık YouTube'a oynuyor.

Vasat şarkısını süsleyip püslemiş

Vasat şarkısını süsleyip püslemiş

Farklı ülkelerde konser vermek ya da single'larını, albümlerini fiziksel olarak başka ülkelerde satışa çıkartmak yerine, YouTube kanallarına yatırım yapıyorlar. Netta da tam olarak bu yeni formülü uyguluyor. İlginç, dikkat çekici bir görsellik ile vasat şarkısını süslüyor, püslüyor. Görenin kayıtsız kalamayacağı bir video ile tıklanıyor, dolayısıyla yurt dışında konser vermişcesine erişim kazanıyor, kitlesini genişletiyor.

'Gangnam Style' nasıl fenomen oldu?

'Gangnam Style' nasıl fenomen oldu?

Mis gibi bir formül değil mi? Tek maliyet video kliplerin dikkat çekici olması. İlla çok masraf yapmanıza da gerek yok. Yeter ki YouTube'ta trend olun, gerisi çorap söküğü gibi geliyor.

PSY'ın 'Gangnam Style' şarkısını hatırlayalım. Korece bir şarkıyı tüm dünyaya nasıl sevdirdi? Elbette ilgi çekici videosu, koreografisi sayesinde. Evet, 'Gangnam Style' güçlü ve akılda kalıcı, kolay algılanabilir, hızlı tepki verilebilir bir şarkıydı.

"Öf, işim olmaz ya" derken...

"Öf, işim olmaz ya" derken...

Son yıllarda K-Pop'ın yükselişte olmasının kökeninde de YouTube olduğunu söyleyebiliriz. Önceleri uzak gelen, hatta birçoklarının 'uzaylı' muamelesi yaptığı K-Pop grupları, önce YouTube'ta trend oldu. Sonra görsellik bizi hipnotize etti ve oturup ciddi ciddi dinlemeye başladık. Blackpink, BTS... Normal şartlar altında Korece bir şarkıya "Öf, işim olmaz" diye yaklaşan bir dinleyici bile onların renkli dünyasına sempati duymaya başladı.

Fenomen olmak pek de zor değil

Fenomen olmak pek de zor değil

Netta sadece bir örnek... Müzik piyasasında 'evrensel başarı' yakalamanın yeni formülü YouTube. Eurovision ya da başka bir yarışma sadece bir vesile. Ama asıl olay YouTube'ta bitiyor. Türk şarkıcıların "Tası tarağı toplayıp İngiltere'ye gidiyorum" tripleri artık boş kaçıyor ne yazık ki. İngiltere'ye gitmekle bitmiyor ki iş?

Era Istrefi, baştan sona Arnavutça söylediği 'BonBon' şarkısını YouTube'a yükledi. Klip ve şarkı ilgi çekti. Ve hatırlayın sonra ne oldu? Era, Alman kanalı RTL'ye misafir olup şarkısını canlı söyledi...

Müzik sektöründeki YouTube faktörünü artık ciddiye almalıyız. İyi video çeken herkes, YouTube sayesinde hem şarkıcı hem de fenomen olabilir...

twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak